ضرورت توجه به طب سالمندی از دوران نوزادی

تعداد سالمندان بیمار ما خیلی بیشتر از تعداد سالمندان سالم است. اگرچه پیری به معنی بیمار شدن نیست، اما احتمال بروز برخی بیماری‌ها در کهنسالی افزایش پیدا می‌کند و ازین رو توجه به طب سالمندی دارای اهمیت می شود.

نبض ما– حدود 8 درصد از جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند، اما پیش‌بینی می‌شود این جمعیت تا سال 1420 به حدود 23 درصد جمعیت، یعنی بیش از 26 میلیون سالمند برسد. حتی اگر این پیش‌بینی هم محقق نشود، افزایش چشمگیر تعداد سالمندان در سال‌های آینده انکارناپذیر است.

این جمعیت قابل توجه، قطعا به خدمات بهداشتی و درمانی ویژه نیاز خواهد داشت که اگر برای این نیاز ضروری از همین الان به فکر نباشیم، سال‌های آینده در برابر عمل انجام شده قرار می‌گیریم. نهادینه شدن طب سالمندی در ایران قادر خواهد بود بخش عمده‌ای از این نیازها را پاسخ بدهد.

طب سالمندی چیست؟

در کشور ما سالمندان برای درمان بیماری‌های خود به پزشکان مختلفی مراجعه می‌کنند؛ مثلا سالمندی که همزمان از دیابت، فشار خون و دیسک کمر رنج می‌برد برای درمان بیماریش به سه پزشک با تخصص‌های مختلف مراجعه می‌کند، اما در کشورهای توسعه یافته به درمان سالمندان با این شیوه برخورد نمی‌کنند.

در این کشورها، چند دهه است طب سالمندی جا افتاده است. در این طب، به سلامت سالمندان به عنوان یک کل واحد نگاه می‌کنند؛ یعنی متخصص طب سنتی، سالمند را در زمینه ابتلا به همه بیماری‌های احتمالی بررسی و نسخه جامع‌تری برای درمان سالمند تجویز می‌کند.

طبیعی است این طب فراگیر، هزینه درمان سالمندان را کاهش می‌دهد؛ زیرا به جای مراجعه سالمند به چند پزشک، فقط یک متخصص طب سالمندی ، وضعیت سلامت و بیماری فرد سالمند را بررسی می‌کند. همچنین با توسعه این طب پیشرفته که اتفاقا به مباحث پیشگیری از بیماری‌های دوران سالمندی هم تاکید ویژه‌ای دارد، کیفیت درمان هم ارتقا می‌یابد.

بین سالمند شناسی و طب سالمندی ، فرق وجود دارد. در سالمندشناسی به ابعاد مختلف زندگی سالمند از زاویه غیرپزشکی نگاه می‌شود، اما در طب سالمندی ، پزشک عمومی در دوره تخصصی طب سالمندی ، درس خوانده است.

همان طور که مثلا می‌توانست در دوره تخصصی رشته ارتوپدی درس بخواند. بیشتر متخصصان طب سالمندی در ایران پزشکانی هستند که خارج از کشور درس خوانده‌اند.

طب سالمندی ، طبی هماهنگ‌کننده است. یعنی طبی که همه بیماری‌های سالمندان را به صورت یکپارچه نگاه و مثل یک پزشک هماهنگ کننده بین چند پزشک معالج برخورد می‌کند.

 

سالمندان

متخصص طب سالمندی

عوارض دوره سالمندی به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته از عوارض به دلیل کهولت سن و یکسری هم به علت بیماری است.

تجویز دارو برای سالمندان با جوانان فرق دارد. از آنجا که در دوره سالمندی آب بدن کم می‌شود، توده‌های چربی بیشتر و کارکرد کلیه و کبد نیز دچار نقصان می‌شود، بنابراین تجویز دارو برای سالمندان باید با احتیاط کامل انجام شود. یک متخصص طب سالمندی نسبت به این مسائل آگاه است و تلاش می‌کند دارویی تجویز کند که کمترین عارضه را داشته باشد. همچنین این متخصص در زمینه تعدیل اندازه دارو برای سالمندان و جلوگیری از تداخلات دارویی در سنین کهنسالی نیز تبحر دارد.

محمد جلیلی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره رشته طب سالمندی در این دانشگاه اظهار کرد: باتوجه به تغییرات در ساختار جمعیتی کشور نیاز به راه اندازی رشته طب سالمندی برای رسیدگی به مشکلات این افراد احساس شد که دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین دانشگاه در ایران این رشته را راه اندازی کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه راه اندازی رشته جدید با سختی ها و مشکلاتی همراه است، کوریکولوم ها در این باره برای گرایش های مختلف این رشته تدوین و دانشجویان از طریق آزمون دستیاری جذب این رشته برای دوره تخصص شدند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: متخصصان با گرایش های مختلف برای تدریس به دانشجویان این رشته و افزایش مهارت های آنها آموزش دیده‌اند.

همچنین رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و درمان از راه‌اندازی تخصص طب سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبرداد.

مهین السادات عظیمی در این باره گفت: تخصص طب سالمندی در این دانشگاه به عنوان سومین دانشگاه کشور بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران راه‌اندازی خواهد شد. وی با بیان اینکه کمبود متخصص طب سالمندی یکی از خلأهای جدی در این حوزه است افزود: در ماه گذشته برای نخستین بار در ایران سه فارغ‌التحصیل در این رشته داشته‌ایم. عظیمی گفت: آموزش زندگی سالم، مراقبت‌های لازم برای سلامت و آگاه‌سازی مردم از اهمیت جایگاه سالمندان و تکریم‌ آن‌ها از محورهای آموزشی اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و درمان است.

مراقبت از سالمند

دستیاری طب سالمندی

در هفتاد و هفتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که در خردادماه سال 92 برگزار شد، 10 موضوع به تصویب نهایی رسید که یکی از آن ها به نحوه پذیرش دستیار رشته تخصصی طب سالمندان اختصاص یافته بود. در این موضوع دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺷورای آﻣﻮزش ﭘﺰشکی و ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﻮﻇﻒ است اعضای هیات ممتحنه این رشته را طبق مقررات ﺗﻌﯿﯿﻦ کند. داﻧﺸﮕﺎه های ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺘﻘﺎﺿﯽ این رشته باید درﺧﻮاﺳﺖ ﺧﻮد را ﺑﻪ دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺷﻮرا اعلام کنند و دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﭘﺲ از ارزﺷﯿﺎﺑﯽ و اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﯽ در ﺻﻮرت ﺗﺎﺋﯿﺪ، ﻧﺘﯿﺠﻪ را ﺑﻪ داﻧﺸﮕﺎه اﻋﻼم ﻣﯽ کند.

دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﻪ ﺷﻮرای آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﻮﻇﻒ است ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزشی رﺷﺘﻪ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻃﺐ ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان را ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﺗﺪوﯾﻦ و ﭘﺲ از ﻃﺮح و ﺗﺼﻮﯾﺐ در ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن داﯾﻤﯽ ﻣﻌﯿﻦ ﺑﻪ ﻧﺸﺴﺖ ﺷﻮرای آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺟﻬﺖ ﺗﻨﻔﯿﺬ اراﺋﻪ کند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

سلامت نیوز، باشگاه خبرنگاران، مهرنیوز

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سجادغلامی دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام.۱۰سال پیش دچار پارگی رباط و مینسک زانوی راست در فوتبال شدم،که بر اثر سهل انگاری عمل نکردم و چند ماه بعد دچار حالت کوفتگی در مچ پای چپ شدم،که بعد از حداقل سه سال عمل پارگی رباط را انجام دادم که توی مدت قبل از عمل تا زمان پارگی رباط از یک پا جهت ایستادن و دیگر کارها استفاده میکردم،و الان که ۷سال از عملم میگذره هنوز همان کوفتگی و خشکی در مچ چپم احساس میکنم ،میخواستم علت و درمان آنرا بدانم.متشکرم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی دوشنبه ۱۶ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام
      احتمالا دچار آرتروز شدین
      میتونین به کلینیک درد مهرگان مراجعه کنین
      02122873994

  • تصویر کاربر قاسم جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    با سلام من یک هفته است که یک دفه نفس کشیدن برام سخت میشه دم و باز دم نمیتونم درست انجام بدم تا بیست دقیقه هم طول کشیده مشکل من چیه و باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بهتره ويزيت قلب بشين
  • تصویر کاربر آرام جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام من تقریبا 2سال هست درد سمت چپ سینم به خصوص اطراف پستانم به پایین دارم درد همه روزه با همه در حالت خوابیدن هم بیدارم میکنه از دیگر علایم این درد بعضی وقتی سرفه دارم و اکثر وقتی ها در بلع غذا گیر کردن دارم بیشتر وقت سکسکه دارم دکتر قلب تا حالا 3بار رفتم اکو وتست ورزشی میگن کاملا سالمه قلبت چیزی نیست الان این مدت هست احساس میکنم کمی پاینتر از سینم به طرف پایین سست میشه مثل اینکه با مشت از داخل تند میگرنش
    خسته شدم از این همه دکتر رفتن خواهشا یک رهنمایی بکنید چکار کنم برم پیش چه دکتری و چه ازمایش و تست های انجام دهم
    سن 27 سال نه الکلی نه سیگاری هستم
    تشکر از رهنمایتون از کردستان شهرستان بانه مزاحم شدم بعضی وقت ها پشتم هم باهاش درد داره
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام اگر درد با راه رفتن تشديد ميشه توسط ماخصص قلب ويزيت شويد
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده از ناحیه قفسه سینه درد شدید دارم که بعضی موقع ها این درد به سمت چپ قفسه و پشت یعنی پایین کتف چپ انتقال پیدا میکند و به مدت دو روز است به صورت مداوم ادامه دارد.به پزشک قلب مراجعه نمودم که بعد از اکو گفتند که اکو شما سالم است ولی همچنان در هنگام راه رفتن به خصوص نفس کشیدن درد شدیدی دارد.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 25 سالمه 3 ساله مشغول کار کردن در بازارم موقعه کار استرس بسیار زیادی دارم دستام می لرزن پاهام سست می شن تمرکز نمتونم بکنم حتی این استرس رو با ادمایی که قبلا ام چند سری دیدم دارم سوالم اینه من به دکتر مراحع کنم یا دارویی هست برای پیشگیری
    1. تصویر کاربر دکتر حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بطور موقت پروپرانولول ٢٠!صبح و عصر استفاده كنيد
      در صورت ادامه موضوع همكاران روانپزشك شما را ويزيت كنند

      دکتر محمد حسین نجفی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
      https://drhsnajafi.com
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام
    من چند سال پیش دچار تنگی نفس شدم که طی پیگیری متوجه شدم مشکل قلبی مادرزادی دارم، حالا دقیق یاپم نیست که دیواره قلبم سوراخ بود یا دریچه قلبم گشاد.
    مشکلی ندارم زیاد ولی وقتی عصبی میشم قسمت قفسه سینم تیر میکشه و جدیدا احساس سنگینی دارم و با سرفه کردن به درد میاد میخاستم بدونم این موضوع جدی هست یا با ارامش حل میشه
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      با توجه به سابقه بیماری مادرزادی توصیه میکنم که با بروز این شرایط و علائم حتما به پزشک مراجعه کنید

      دکتر یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

      https://dryazdankhah.com
  • تصویر کاربر Hannane__h دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 19سالمه و وقتایی که تند راه میرم یا از پله بالا میرم به شدت نفس نفس میزنم و وسیله سنگین نمیتونم بر دارم چون به نفس میوفتم و پشت قلبمم بعضی وقتا درد میگیره و گاهی دست چپم درد میگیره و تپش قلبم گاهی خیلی بالا میره که تا150هم میرسه و به دکتر مراجعه کردم ازمایش دادم تیرویید نداشتم و کم خونیم هم فابل توجه نبود بهم گفتن نوار قلب 24ساعته باید بزاری که من دیگه پیگیری نکردم ؛لازمه پیگیری کنم؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      اگر نتیجه اکو شما طبیعی باشه نیاز به مراجعه به متخصص ریه دارید
      در مورد طپش قلب هم اگر هر روز تکرار نمیشه هولتر کمکی نخواهد کرد
      بنابراین نیاز به انجام اکو اکوکاردیوگرافی دارید و در صورتیکه انجام شده لطفا نتیجه رو بفرستید
      دکتر یزدانخواه
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

      https://dryazdankhah.com
  • تصویر کاربر نادر دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 137 مشاهده پرسش
    علت پایین بودن پلاکت خون برای کودک یکساله چیست
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به متخصص اطفال مراجعه نمایید

      دکتر محسن صادقی قهرودی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

      http://drghahrodi.com
  • تصویر کاربر گ جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 28 سالمه واحساس فشار فشارد قلبم دارم در قسمت سمت چپ بالای قلبم احساس سوزش شدید دارم و تنگی نفس و تپش قلب دارم تپش قلب انقدر شدید میشه که از روی لباس میشه دید حتی در حالت نشسته یا دراز کشیدن هم این اتفاق برام رخ می ده گاهی هم با بالا رفتن از پله یکی دوبار هم تو خواب رخ داد که بیدارم کرد و بعدش بی حال میشم در ضمن من افتادگی خفیف دریچه میترال و تریکوسپید دارم رهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین نجفی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)


      دکتر محمد حسین نجفی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی
      https://drhsnajafi.com
  • تصویر کاربر محمدکمالی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    باسلام مادرم حدو65 سال سن دارد،ایشان سه سال قبل به خاطرمشکلات قلبی آنژیوگرافی نمودند. درحال حاضرنصف بدن ایشان سمت راست (پا-پستان سمت چپ )ورم داد مضافا اینکه کف هردوپای ایشان هرچندوقت به حدی داغ می شودکه می بایست دائما باپارچه خیس آن را خنک نماییم.می خواستم ببینم علت داغ شدن کف پابه خاطرچیست ؟ناگفته نماندهفته گذشته 5 روزدربیمارستان قلب بستری بود. نتیجه خاصی نگرفتیم.باتشکر
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام. بهتر است بيمار معاينه شود و با پزشک معالج مشاوره گردد
      داغ شدن کف پا معمولا منشا نورولوژیک دارد

      دکتر محسن صادقی قهرودی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

      http://drghahrodi.com
درحال دریافت اطلاعات