نکات مهم درباره خرید کفش مناسب مدرسه

اصول و نکات مهمی که باید در خرید کفش مناسب مدرسه رعایت شوند را متخصصان طب فیزیکی و فیزیوتراپ ها اینچنین شرح می دهند تا سلامت پاهای دانش آموزان به خطر نیفتند.

نبض ما – یکی از مسائل مهمی که سلامت کودکان را تضمین می کند و طی سال تحصیلی آسودگی را برایشان به ارمغان می آورد انتخاب کفش مناسب است.

تهیه کفش نامناسب علاوه بر آنکه عوارض مختلفی بر جسم و روح کودک بر جای می گذارد، می تواند در پیشرفت تحصیلی و یادگیری او آثار منفی داشته باشد.

کفش مناسب کفشی است که انعطاف لازم را داشته باشد و پاها در آن احساس راحتی کنند.اهمیت استفاده از کفش مناسب تا جایی است که استفاده از کفش های نامناسب سبب ایجاد فشار نابجا به نواحی پا، زانو، کمر و حتی گردن می شود که این مسئله مشکلاتی را برای فرد در بلندمدت بوجود خواهد آورد.کف کفش در ناحیه زیر انگشتان پا نیز بایستی انعطاف لازم را داشته باشد.

اندازه گیری سایز کفش کودکان

برای اندازه گیری صحیح سایز پای کودک پیش از خرید کفش مناسب مدرسه، چند توصیه ساده زیر را در نظر داشته باشید:

– از کودک بخواهید که روی یک صفحه کاغذی بزرگ بایستد. بزرگ ترین اندازه پا را علامت بزنید. این اندازه، فاصله میان نوک بلندترین انگشت تا پشت پاشنه پا است. این فاصله را بر حسب سانتیمتر اندازه بگیرید.

– اندازه‌گیری پای کودک هر یک تا سه ماه یک بار تکرار شود.

– اگر دانش آموز معمولا جوراب حوله ای یا پشمی به پا می کند، در هنگام خرید کفش برای کودکتان به اندازه به دست آمده، نیم الی یک سانتی متر اضافه کنید.کفش مناسب مدرسه

ویژگی بخش های مختلف کفش کودک

  • رویه کفش: رویه کفش باید چرمی و دارای انعطاف پذیری متوسط باشد. رویه، نباید خیلی خشک و خیلی نرم باشد و باید دارای بند یا چسب باشد تا هنگامی که بر اثر پوشش مکرر و گرمای پا، تغییر شکل می دهد با تنظیم بندهای آن بتوان استحکام دیواره های کفش را تنظیم کرد.
  • پنجه کفش: پنجه کفش باید پهن باشد، به گونه ای که انگشتان دچار فشردگی نشوند، زیرا انحراف انگشتان از کودکی و نوجوانی با پوشیدن کفش های بسیار تنگ به وجود می آید که منجر به تغییر قوس کف پا می شود.
  • پاشنه کفش: پاشنه پا محل شایعی برای تغییر در اندام تحتانی است. دو لایه بودن و قوام دار بودن پاشنه کفش، دو خصوصیت کفش مناسب می باشد که از انحراف پاشنه در جهت داخل و خارج جلوگیری می کند. کفش مناسب باید در قسمت پاشنه ارتفاع 2 سانتی متر و در قسمت پنجه ارتفاع 5/1 سانتی متر داشته باشد.
  • کف کفش: کف کفش باید ضمن انعطاف پذیری، دارای استحکام باشد تا به عنوان ضربه گیر عمل کند، زیرا کف خشک کفش ضربه را مستقیما به مفاصل و ستون فقرات وارد می کند.

نکات مهم برای خرید کفش مناسب مدرسه

  • بهترین نوع کفش برای کودکان در سنین دبستان، کفش اسپرت با کف و رویه نرم و انعطاف‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پا شود. کفشی که ساق پا را حمایت کند و کفش‌های ورزشی مناسب هستند. کفش‌های روباز که مچ پاهای کودکان را نگه نمی‌دارند مناسب نیست.
  • لایه درونی کفش باید حتما نرم باشد به‌طوری که نیروی جاذبه زمین را به راحتی جذب کند. سفت بودن این لایه منجر به انتقال نیرو از زمین به پا می‌شود و دردهای ستون فقرات و دردهای موضعی ایجاد می‌کند.
  • زیره کفش باید بادوام و قابل انعطاف بوده و عاج مناسب داشته باشد. استفاده از کفش‌های کتانی دارای کف نازک موجب وارد آمدن ضربه و فشار به پای کودک شده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.
  • والدین باید زود به زود کفش‌های کودکشان را کنترل کنند تا خیلی تنگ نباشد، زیرا پای کودکان به حدی نرم است که می‌تواند در کفشی که دو شماره ‌کوچکتر است مچاله شود، بدون آنکه کودک ابراز ناراحتی کند.
  • کودکان را وادار نکنید که کفش‌های کودکان بزرگتر را بپوشند. این گونه کفش‌ ها قالب پای صاحب اولیه را به خود گرفته‌اند.
  • خرید کفش را به ساعات آخر روز موکول کنید زیرا پا در متورم‌ترین حالت روزانه قرار دارد. هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید، معمولا یک پا از پای دیگرکمی بزرگتر است و شما باید کفشتان را به اندازه پای بزرگتر انتخاب کنید.
  • بر خلاف باور عموم مبنی بر مناسب بودن کفش های مارک دار، بسیاری از کفش ها با مارک های معروف در بازار از نظر طبی مشکل دارند و از پا محافظت نمی کنند.کفش مدرسه
  • کفش مناسب برای دانش آموز کفش ورزشی است که اندازه اش با بند قابل تنظیم باشد. البته برای دانش آموزان دبستانی بهتر است به جای بندی، چسبی باشد تا بند آن به طور مکرر باز نشود.
  • سکوت کودکان در هنگام به پا کردن کفش را به معنای مناسب بودن آن فرض نکنید.از کودک بخواهید با کفش چند قدمی راه برود. به نحوه راه رفتن او دقت کنید.
  • بهتر است در حالت ایستاده کودکتان، بین انگشت بزرگ پای او و نوک کفش به اندازه ضخامت انگشت شصت دستتان فاصله باشد.
  • قبل از خرید کفش مدرسه، به کف آن هم توجه کنید. اگر کف کفش صاف باشد، دانش آموز در حین بازی و ورزش در معرض خطر لیز خوردن خواهد بود. این خطر در روزهای بارانی شدیدتر است.
  • وزن کفش مناسب نباید زیاد باشد. کفش سنگین ضمن اینکه خستگی دانش آموز را در پی دارد، پاهای او را هم خسته و زخمی می کند.

هشدار

کفش نامناسب علاوه بر اینکه عوارض مختلفی برای دانش آموز در پی خواهد داشت، می تواند او را به انواع بیماری ها مانند میخچه، حساسیت های پوستی، دردهای مفصلی و اسکلتی مانند درد پاشنه و زانو، خستگی، داغی و سوزش پا و شیوع انواع  ناهنجاری ها مثل انگشتان چکشی ، انگشت شصت کج، ناخن فرورفته، تاول، کف پای صاف، کف پای گود، پای پهن و احساس کمردرد مبتلا کند.

نبض ما-گرذآوری

منابع:

تبیان،نمناک،بیتوته

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید