خواص باورنکردنی و اعجاب انگیز کلم پیچ!

کلم پیچ ازجمله سبزیجات محبوب در سراسر دنیاست که غنی از موادمغذی بوده، طعمی عالی دارد و سرشار از فواید مختلف برای سلامتی است.

نبض ما– کلم که به خاطر شباهت ظاهری با کاهو در این طبقه بندی قرار می‌گیرد در حقیقت از خانواده کلم‌هاست. سبزیجاتی همچون کلم، کلم پیچ و بروکلی جزو مواد مغذی برای بدن محسوب می‌شوند. اگر سعی دارید رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید باید خرید کلم را در لیست مواد غذایی مورد نیاز بگنجانید.همانطور که می‌دانید کلم رنگ‌های مختلفی همچون سبز، قرمز و صورتی دارد و برگ‌های آن نرم و ترد است. این گیاه خوشمزه تنها ۲۰ کالری وارد بدن می‌کند.

کلم پیچ چیست؟

کلم پیچ یکی از سالم‌ترین سبزیجات روی کره زمین است. کلم پیچ انواع مختلفی دارد و متعلق به خانواده برانیکا است که سبزیجات دیگری مثل کلم، بروکلی و کلم بروکسل را هم در بر دارد.

یک لیوان کلم پیچ خردشده ۳۳ کالری دارد که ۹٪ از نیاز روزانه کلسیم، ۲۰۶٪ از نیاز روزانه ویتامین A و ۱۳۴٪ از نیاز روزانه ویتامین C، حدود ۶۸۴٪ از نیاز روزانه به ویتامین K را فراهم می‌کند. همچنین منبع بسیار خوبی از موادمعدنی مثل مس، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است.

فواید عالی که کلم پیچ برای سلامتی دارد تا حد زیادی مرتبط با محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین A، C و K و موادمغذی حاوی سولفور آن است.

کاروتینوئیدها و فلاوونوئیدها انواع آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که فواید ضدسرطانی بسیار بالایی دارند. کلم پیچ همچنین حاوی ترکیبات لوتئین و زآکسانتین است که برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید می‌باشد.

گذشته از آنتی‌اکسیدان‌ها، محتوای فیبر کلم پیچ ، اسیدهای صفراوی را گرفته و به پایین آوردن کلسترول خون و کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی، بخصوص اگر کلم پیچ به صورت پخته مصرف شود نه خام، کمک می‌کند.

کلم

خواص کلم پیچ بنفش

کلم، سرشار از ویتامین C است. نکته مهم‌تر این که در بین خانواده کلم‌ها، کلم قرمز بیش از همه انواع کلم‌ها، ویتامین C دارد. میزان این ویتامین در کلم قرمز دو برابر کلم سبز است.

این کلم سرشار ازویتامین A است. این ویتامین فواید زیادی دارد؛ علاوه بر این که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، قدرت بینایی را بهبود می‌بخشد، مصرف آن برای حفظ سلامت چشم و پوست بسیار مهم است.

مصرف یک وعده کلم قرمز، سه چهارم نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برآورده می‌کند. همچنین مصرف روزانه یک چهارم پیمانه آب این گیاه در برطرف کردن سردرد، آسم، برونشیت و مشکلات گوارشی موثر است.

ویتامین K در این گیاه علاوه برلخته کردن خون، درد و خون ریزی بیش از حد در دوران ماهانه را کاهش می‌دهد و با پوکی استخوان مبارزه می‌کند. همچنین اسید لاکتیک (Lactic acid) آن، روده را ضدعفونی می‌کند.

اگر برگ‌های کلم قرمز را بگیرند و با دو برابر آن شکر بپزند شربت مفید و عالی برای سینه خواهد شد. اگر این شربت را با دو برابر آب توت قرمز مخلوط و صاف کنند در رژیم‌های لاغری موثر است. به همین جهت است که بعضی از پزشکان رژیم غذایی در مورد لاغری، مصرف کلم قرمز را که معمولاً مردم مصرف نمی‌کنند تجویز می‌کنند.

کلم بنفش

 

کلم قرمز دارای خواص بی شماری است و در مورد میگرن و دردهای رماتیسمی، سیاتیک، دل درد، برونشیت شدید و انسداد رگ‌ها و عضلات بدن استعمال می‌شود.

آب آن، زخم معده را درمان می‌کند. غنی از آهن و سولفور است. آب این گیاه عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند. همچنین کلسترول سرم خون را کاهش می‌دهد.

کلم قرمز یک ماده مغذی ضد پیری است. البته کلم قرمز منبع مناسبی از پتاسیم نیز هست بنابراین کسانی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است که آن را در رژیم روزانه خود قرار دهند.

کلم پیچ سرد است یا گرم؟

طبع خانواده کلم گرم است. برای مثال: کلم قمری گرم و تر است. گل کلم، کلم برگ و کلم بروکلی همگی گرم و خشک هستند.

کلم سفید و لاغری

از رژیمهای مورد علاقه خانمها رژیم کلم است.کسانیکه میخواهند زود لاغر شوند از این رژیم استفاده می کنند:

روز ۱

میوه  به تعداد دلخواه بجز موز – سوپ مخصوص کلم

روز ۲

سبزی به مقدار دلخواه (بجز حبوبات) و سوپ مخصوص کلم

روز ۳

سبزی بمقدار دلخواه و میوه و سوپ مخصوص کلم

روز۴

موز ۵ عدد و ۴ لیوان شیر و سوپ مخصوص کلم

روز ۵

گوجه فرنگی ۶ عدد،  ۳۰۰ گرم گوشت قرمز، سوپ مخصوص کلم

روز۶

گوشت قرمز بدون چربی و سوپ مخصوص کلم

روز ۷

برنج قهوه ای، سبزی به مقدار دلخواه،  آبمیوه و سوپ مخصوص کلم

راه‌های ساده برای آماده‌سازی کلم‌پیچ

پخت سریع موادمغذی، بافت، رنگ و مزه کلم‌پیچ را حفظ می‌کند. کلم‌پیچ را شسته و به قطعات کوچک خرد کنید و به سوپ، خورش، سالاد و خوراک‌ها اضافه کنید. برای اینکه محتوای غذایی پیتزا را بالا ببرید هم می‌توانید روی آن از کلم‌پیچ استفاده کنید. کلم‌پیچ را ۵ دقیقه بخارپز کنید تا نرم‌تر شود و بعد آن را خام مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را در غذاهای مختلف جایگزین اسفناج کنید.

کلم

کلم پیچ در بارداری

کلم پیچ یکی از سبزیجات برگدار سبز است که برای دوران بارداری شما ایده آل است. کلم پیچ ، اسفناج، کلم برگ سبز، برگ شلغم یا چغندر و برگ خردل برای بدن مفید بوده و باید در برنامه غذایی تان جایی داشته باشند. اما در مورد کلم پیچ در بارداری نظرات مختلف است.

نظر گروهی که با خوردن آن موافق هستند این است که : اگر جنین تان دختر باشد، تخمدان های او در سه ماهه دوم بارداری شروع به تولید میلیون ها تخمک می کنند که با تولد تشکیل شده و در طول سال های باروری او را قادر خواهد ساخت بچه دار شود. کلم پیچ ممکن است از سرطان تخمدان ها جلوگیری کند و در نتیجه یکی از سالم ترین غذاها برای دوران بارداری است و برای آینده دختر شما ضرورت بیشتری پیدا می کند.

در مقابل عده ای معتقد هستند که:  مصرف کلم ، گل کلم و شلغم در دوران بارداری وضعیت مادر را به خطر می اندازد و می تواند عملکرد غده تیروئید را در دوران بارداری دچار اختلال و مادر را دچار کم کاری تیروئید کند. کلم ، گل کلم و شلغم از خانواده گواترژن هاست که اگر مادران بارداری که ید بدن آنها در حاشیه باشد مصرف خام این مواد منجر به بیماری تیروئید و عقب ماندگی ذهنی برای جنین خواهد شد.

با این وجود اگر این دسته از مواد غذایی حرارت دیده(پخته) باشند و خام نباشند و ید بدن مادر در حاشیه بالا قرار داشته باشد مصرف آن برای مادران باردار منعی ندارد. کلم، گل کلم و شلغم خام جذب ید در بدن را کم می کند که پخته آن مانعی ندارد.

در نهایت در صورتی که باردار هستید، برای مصرف کلم پیچ حتما با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

مضرات کلم

در اوایل سال ۱۹۵۰ رژیمی در میان افراد رایج شد که در آن از سوپ کلم برای کاهش وزن استفاده می‌شد. اگرچه این روش نتیجه خوبی دارد اما باید به یاد داشته باشید که بعد از قطع مصرف آن، دوباره وزن به حالت قبلی بر می‌گردد. اگر نمی‌خواهید بقیه عمر خود را به خوردن سوپ کلم بپردازید بهتر است اصلا به سراغ این رژیم نروید. در عوض بر روی رژیمی تمرکز کنید که حاوی غذاهای سالم است.

اگر از رقیق کننده‌های خون همچون وارفارین استفاده می‌کنید باید در مورد مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در کلم نقش مهمی در انعقاد خون بازی می‌کند.. داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

سلامت نیوز، تبیان، دکترسلام، نی نی بان، باشگاه خبرنگاران

 

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید