بادام زمینی حاوی ویتامین‌های بیشمار

بادام زمینی از آن دسته میوه‌ها یا مغزهایی محسوب می‌شود که لاغرها می‌توانند به عنوان یک ماده غذایی چاق کننده و افراد سردمزاج به عنوان محرک میل جنسی از آن استفاده کنند. بادام زمینی البته خواص دیگری هم دارد که در ادامه بیان شده است.

نبض ما – بادام زمینی، منبع خوب انرژی است. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۵۰ گرم چربی، ۱۶ گرم کربوهیدرات است. بادام زمینی دارای پروتئین با کیفیت عالی می باشد. در بین آجیل ها،بادام زمینی دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. ۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۲۵ گرم پروتئین می باشد.

پس اگر کودک شما فقط بادام زمینی یا کره بادام زمینی می خورد، از کمبود پروتئین در کودک نگران خود نباشید. بیشتر چربی های موجود در بادام زمینی، از نوع غیر اشباع و خوب می باشند.

بادام زمینی، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B3 می باشد، ۱۱۲ میلی گرم در ۱۰۰ گرم. ویتامین B3  باعث افزایش کلسترول خوب ( HDL) می شود، فرایند پیری را به تعویق می اندازد و همچنین از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

ویتامین E نیز در بادام زمینی وجود دارد. ۲۸ گرم بادام زمینی در حدود ۱۰درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند.

بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی،  آنتی اکسیدان پلی فنول است که نوع ابتدایی آن اسید پی ــ کوماریک نامیده می‌شود.

در بادام زمینی بو داده، مقدار این اسید افزایش می‌یابد و در نتیجه محتوای آنتی اکسیدانی آن 22 درصد بیشتر می‌شود، به طوری که مقدار آنتی اکسیدان آن حتی از توت فرنگی و تمشک هم بیشتر می‌شود.بادام زمینی دارای فولات نیز می باشد.

بادام زمینی حاوی پتاسیم می باشد. پتاسیم موجب تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب می شود و از گرفتگی عضلانی و ادم جلوگیری می کند. در عین حال کلسیم و ویتامین D موجود در بادام زمینی در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد که در درازمدت مانع از پوکی استخوان می‌شود.فسفر در بادام زمینی وجود دارد که جلوی ضعف و خستگی را می گیرد.

فواید بادام زمینی برای پوست و مو

 از قبیل “نیاسین” است که این ماده برای سلامت پوست مفید است. ویتامینE دیگر ویتامین موجود در این آجیل است که یکی از اساسی‌ترین آنتی اکسیدانها است و در نرم نگه داشتن و لطافت پوست نقش مهمی دارد.

ویتامین دیگر بادام زمینی، ویتامین B1 (تیامین) است که تقویت موها را به عهده دارد. روی موجود دربادام زمینی به التیام زخم های بدن کمک می‌کنند و مس تولید کلاژن را به عهده دارد که مانع از پیری زودرس پوست می شود.

کسانی که کف دستشان پوسته پوسته می‌شود علاوه بر خوردن بادام زمینی آن را به کف دست بمالند. برای درمان شوره و ریزش مو قبل از حمام بادام زمینی را به سر بمالند.

 

انواع چاقی

بادام زمینی چاق کننده است

اگر در مورد کالری موجود در غذاها حساس هستید ، بهتر است در مورد بادام زمینی مطمئن باشید.این ماده غذایی طبیعی پر کالری است.در 100 گرم بادام زمینی 567  کیلوکالری انرژی وجود دارد.

برای اضافه کردن وزن کافی است روزانه صد گرم بادام زمینی را با یک لیوان آب هویج و یک قاشق عسل مخلوط کرده و  بخورید.

به خاطر دارا بودن چربی و کالری زیاد، به افراد چاق توصیه می شود که به میزان کم از آن بخورند. بیشتر از 1 مشت بادام زمینی موجب افزایش وزن می گردد.

بادام زمینی در طب سنتی

نام های دیگر این گیاه در طب سنتی عبارت است از: پسته زمینی – بادام خاکی – بادام هندی – بادام شامی – آراشید – پستخ – پسته شامی.

بادام زمینی، از نظر طب قدیم ایران متعادل است .

  • برطرف کننده خستگی شدید می باشد.
  • کسانی که بهت زده یا بی حوصله هستند 10 صبح و 5 بعدازظهر 30 عدد بادام زمینی با کمی عسل و اگر آب هویج بود با کمی از آن میل کنند.
  • خانمهای حامله روزانه بین 10 تا 15 دانه بادام زمینی بخورند.
  • کودکانی که راشیتیسم دارند روزانه 10 تا 12 دانه بادام زمینی میل کنند.
  • مقدار روی و ید در بادام زمینی زیاد است در نتیجه کسانی که گواتر دارند بادام را در جیره غذایی خود بگنجانند.
  • نرم کننده سینه است.
  • برطرف کننده سودا است.
  • ضد رطوبت معده است.
  • برطرف کننده زخم مثانه و سوزش مجاری ادرار است.
  • مسکن بلغم سینه و سرفه و دردهای حنجره است.

کره بادام زمینی و خواص آن

فایده مهم کره بادام زمینی، این است که از چربی سالم بوجود آمده است. کره بادام زمینی، حاوی چربی های اشباع نشده، مواد مغذی است که به کاهش سطوح کلسترول مضر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک میکند. روغن بادام زمینی ترکیبات موجود در کره در بادام زمینی از تنگ شدن عروق پیشگیری میکند.کره بادام زمینی

طرز تهیه کره بادام زمینی: این دستور تهیه ی کره بادام زمینی خیلی ساده است. فقط به یک غذا ساز و ۱۵ دقیقه وقت نیاز دارید. علاوه بر این می توانید خلاقیت به خرج دهید و کره بادام زمینی با طعم های مختلف تهیه کنید.

فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی گراد) داغ کنید. بادام زمینی ها را در یک قالب کیک یا سینی فر لبه دار بریزید. آنها را ۳ دقیقه بو بدهید. تابه را تکان بدهید یا بادام زمینی ها را هم بزنید. برای درست کردن کره ی بادام زمینی، بادام زمینی های بو داده را داخل کاسه ی یک غذا ساز بریزید. ۱ دقیقه بزنید سپس لبه های کاسه را با یک کاردک پاک کنید. ۲ تا ۳ دقیقه دیگر تا زمانی که کره ی بادام زمینی نرم و براق به دست بیاید بزنید. حالا به میزان دلخواه نمک و عسل اضافه کنید و بزنید تا مخلوط شوند.

میتوانید از ترکیب بادام زمینی و فندق و کنجد و شکلات نیز استفاده کنید و کره بادام زمینی طعم دار درست کنید.

مضرات

بسیاری از افراد به بادام زمینی، حساسیت دارند. معمولا آلرژی افراد به بادام زمینی، در دوران کودکی ظاهر می شود. اولین نشانه های آلرژی به بادام زمینی به صورت آبریزش بینی یا خارش پوست در قسمت هایی از بدن می باشد. نشانه های بعدی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی شکمی، سوزش زبان، سختی تنفس ، گلودرد یا درد در دیگر نواحی بدن، افت ناگهانی فشار خون، سرگیجه و در نهایت بیهوشی و مرگ است.

هشدار : اگر کره بادام زمینی میخرید دقت کنید که تازه و از کارخانه مطمئن باشد زیرا در بعضی مواقع بادام زمینی و یا کره آن در اثر عدم دقت در تولید ، آلوده به قارچ سمی افلاتوکسین Aflatoxin می شود که سرطان زا بوده و باعث سرطان کبد می شود .

نیض ما_گردآوری

منابع:

همشهری،جام جم، تبیان

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید