بگوییم عصب کِشی یا عصب‌کُشی؟

عامه مردم ممکن است تفاوت تلفظ اصطلاح عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی را ندانند و آن را بر اساس تصورات خود به یکی از هر دو شکل بیان کنند اما پزشکان معتقدند که هیچ کدام از این دو صحیح نیست و به جای آن باید اصطلاح «ترمیم ریشه دندان» یا «ریشه‌درمانی» را به کار برد.

نبض ما– رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران درباره درستی یا نادرستی عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی تاکید کرد: سال‌ها قبل وقتی پزشک هنگام کار روی دندان بیمار، به عصب دندان می‌رسید به کمک وسیله‌ای یا عصب را داغ می‌کرد یا با ماده‌ای اصطلاحا عصب را می‌کُشت و عصب می‌مرد. به این وضعیت نکروز (بافت مرده غیرفعال که بهترین محیط کشت میکروب است) گفته می‌شد.

دکتر باقر شهنی‌زاده ادامه داد:‌ بعد از سال‌ها، وسایلی مورد استفاده قرار گرفت که به دندانپزشکان اجازه می‌داد عصب را از کانال دندان خارج کنند و به همین دلیل به آن عصب‌کِشی می‌گفتند. اما مواقعی هم هست که عصب دندان از بین رفته و عصبی وجود ندارد که نیاز به عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی باشد. در این حالت به کار روی آن ریشه درمانی گفته می‌شود.

رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی اضافه کرد: امروزه دیگر ما در دندان‌پزشکی از عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی استفاده نمی‌کنیم و در عوض، به آن «روت‌کانال تراپی» یا به زبان فارسی، «ریشه درمانی» می‌گوییم. ریشه درمانی در هر موردی، چه دندان ریشه داشته باشد یا نداشته باشد به کار می‌رود و به همین دلیل استفاده از اصطلاح‌های عصب‌کِشی و عصب‌کُشی از نظر علمی دیگر درست نیست.

منبع: سلامت آنلاین

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید

3.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید