بگوییم عصب کِشی یا عصب‌کُشی؟

عامه مردم ممکن است تفاوت تلفظ اصطلاح عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی را ندانند و آن را بر اساس تصورات خود به یکی از هر دو شکل بیان کنند اما پزشکان معتقدند که هیچ کدام از این دو صحیح نیست و به جای آن باید اصطلاح «ترمیم ریشه دندان» یا «ریشه‌درمانی» را به کار برد.

نبض ما– رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران درباره درستی یا نادرستی عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی تاکید کرد: سال‌ها قبل وقتی پزشک هنگام کار روی دندان بیمار، به عصب دندان می‌رسید به کمک وسیله‌ای یا عصب را داغ می‌کرد یا با ماده‌ای اصطلاحا عصب را می‌کُشت و عصب می‌مرد. به این وضعیت نکروز (بافت مرده غیرفعال که بهترین محیط کشت میکروب است) گفته می‌شد.

دکتر باقر شهنی‌زاده ادامه داد:‌ بعد از سال‌ها، وسایلی مورد استفاده قرار گرفت که به دندانپزشکان اجازه می‌داد عصب را از کانال دندان خارج کنند و به همین دلیل به آن عصب‌کِشی می‌گفتند. اما مواقعی هم هست که عصب دندان از بین رفته و عصبی وجود ندارد که نیاز به عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی باشد. در این حالت به کار روی آن ریشه درمانی گفته می‌شود.

رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی اضافه کرد: امروزه دیگر ما در دندان‌پزشکی از عصب‌کِشی یا عصب‌کُشی استفاده نمی‌کنیم و در عوض، به آن «روت‌کانال تراپی» یا به زبان فارسی، «ریشه درمانی» می‌گوییم. ریشه درمانی در هر موردی، چه دندان ریشه داشته باشد یا نداشته باشد به کار می‌رود و به همین دلیل استفاده از اصطلاح‌های عصب‌کِشی و عصب‌کُشی از نظر علمی دیگر درست نیست.

منبع: سلامت آنلاین

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید

3.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یلدا شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    حدود ۳ روز بود بعد خوب شد
    1. تصویر کاربر یلدا جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      من باید جواب بدم؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسینیان شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام.علل گوناگونی وجود دارد از جمله:تماس با دست یا شی آلوده.عفونت های دندانی،سوختگی یا تماس با شی داغ یا چای و قهوه داغ.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فریبا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید آقای دکتر خانمی جوان هستم که همه دندان هایم در دوران بارداری خراب شدن و انقد لز دندانپزشکی ترس دارم که از چندروز قبلش تپش قلب میگیرم تجربه که قبلا داشتم و بخاطر دندان کشیدن یکماه در غذاب بودم از درد آقای دکتر بهترین راه که بدون درد کامل بتونم دندونام رو درست کنم چیه حاضرم بیهوش بشم بعد کامل دندانهایم رو درست کنن..
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام.وقت بخیر.بله.شما از طریق بیهوشی کامل هم میتوانید دندانهایتان را درست کنید که این کار را ما در بیمارستان عرفان نیایش در بخش اتاق عمل با بیهوشی کامل و زیر نظر متخصص بیهوشی انجام میدهیم

      کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان
      https://drhoseinian.com
درحال دریافت اطلاعات