۱۰ نکته جالب درباره اسنپ

مدتی است تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ در تهران و چند شهر دیگر ایران راه اندازی شده است. البته قبل از این هم در تعدادی از کشورهای جهان نیز تاکسی های اینترنتی راه اندازی شده بود.

نبض ما– اسنپ نخستین تاکسی اینترنتی در ایران بود که کار خود را در تهران اغاز کرد. اسنپ با واکنش های مثبت و منفی زیادی روبه رو شده. در این باره می توان به چند نکته اشاره کرد.
1- اسنپ ، فریاد موج سوم
اسنپ و ماجراهایش قبل از هر چیزی من را به یاد کتاب “موج سوم” الوین تافلر انداخت. آینده پژوهی که با تک تک کتاب هایش تلاش کرد انسان های جهان را درباره موج تغییرات بزرگ و تاثیرات و بازتاب های ان بر زندگی و کسب و کار و سایر بخش های حیات انسان ها آگاه کند و تذکر دهد که نباید از تغییرات جدید ترسید البته به شرطی که درک درستی از تغییرات داشته باشیم.
حالا اسنپ انگار امده تا دوباره بخش هایی از موج سوم و تمدن جدید را برای ما بازگو کند . انتقادات به اسنپ قبل از هر چیز انتقادات به عصرجدید را یادآوری می کند عصری که در مرحله گذار به آن هستیم و در این مرحله، پله پله انگار “موج سوم” را بازخوانی می کنیم.
برای نگارنده هیچ یک از اثرات اسنپ به اندازه یادآوری ورود به عصرجدید به همراه الزام به کنارگذاشتن چارچوب ها و پارادیم های قدیمی در زندگی و کسب وکار ارزش ندارد.
اسنپ اصول و پارادیم هایی مثل قیمت را به چالش کشید که تا قبل از این به عنوان یک گزاره مقدس به آن نگریسته می شد و هیچ کس را یارای زیرسوال بردن آن نبود. مهمترین اصل برای تغییرات خوب، همین تغییر نگرش ها و چارچوب ها و پارادیم هاست. شاید اسنپ تلنگری برای ذهن های بسته و روزمره زده باشد.
2- یکی از مهمترین مشکلات زندگی در تهران، مسافت بالا میان نقاط مختلف از جمله محل سکونت و کار یا تفریح و ادارات و سازمان های مختلف است که زمان و هزینه  زیادی را از ساکنان تهران می گیرد. با راه اندازی تاکسی های اینترنتی یا آنگونه که معروف شده اسنپ، این هزینه ها کاهش یافته و در نتیجه در وقت و هزینه شهروندان صرفه جویی می شود. این بهبود شرایط منجر به ارتقا زندگی افراد و افزایش حس رضایت از زندگی خواهد شد.
آسان شدن رفت و آمد در تهران، زندگی را برای مردم ساکن شهر آسان تر می کند.
علاوه بر این تهران به عنوان بزرگترین شهر ایران، روزانه شاهد ورود شمار زیادی از مسافران است که معمولا برای گرفتن تاکسی با قیمت مناسب یا یافتن ادرس های مختلف با دشواری های زیادی روبه رو می شوند این نوع از تاکسی ها می تواند به آنها کمک کند.
3-چند اتفاق باعث شد سواد کامپیوتری مردم در ایران نه افزایش بلکه جهش یابد و این، یک اتفاق خوب و مفید برای حال و آینده جامعه است.
اولین آن پرداخت یارانه ها بود که باعث شد مردم در شهر و روستاهای دور و نزدیک با کارت های بانکی آشنا شوند و استفاده از خودپردازهای بانکی را آموزش ببینید.
راه اندازی تاکسی های اینترنی نیز باعث شده استفاده مردم از نرم افزارهای موبایلی افزایش یابد و این اتفاق خوب، خود مقدمه اتفاق های خوب دیگر می شود.
به عنوان مثال با راه اندازی اسنپ و شرکت های مشابه، استفاده مردم از گوشی های موبایل هوشمند و اینترنت موبایلی افزایش قابل توجهی یافته است.
در ادامه، این روند باعث می شود افراد بیشتری و به میزان بیش از قبل از اینترنت استفاده کنند. این هم یک اتفاق خوب است.
افرادی که از نرم افزارهای اسنپی استفاده می کنند در کنار آن وقت بیشتری را در اینترنت بگذرانند و سایت های اینترنتی را مطالعه می کنند. هم آمار مطالعه بیشتر می شود هم آگاهی عمومی افزایش می یابد.
4- اسنپ و شرکت های اسنپی باعث اشتغالزایی همراه با کرامت و آسان به صورت تمام وقت و پاره وقت شده است.
5- حمل و نقل تاکسی دربستی را برای شمار زیادی از مردم که به دلیل هزینه بالا یا مشکلات جسمی یا سالمندی سخت بود؛ آسان و امکان پذیر کرده است.
6- به سیطره انحصاری و بعضا توهین آمیز برخی آژانس های تاکسی تلفنی پایان داد. در این معامله معمولا مسافران قربان قوانین خودساخته و تفسیر این بخش از آژانسی ها و تفسیر رای آنها بودند.
7- آنکه از اسنپی ها ضرر می کند نه مردم هستند نه رانندگی آژانس تاکسی تلفنی بلکه مالکان و مدیران آژانس های تلفنی هستند دقیقا به مانند ماجرای نشر الکترونیک که به سود خوانندگان و نویسندگان است و آن کس که اگر تغییر رویه ندهد ضرر خواهد کرد ناشر سنتی خواهد بود.
8- در آژانس های تاکسی تلفنی فعلی، رابطه میان مسافر از یک سو و راننده و مالک آژانس از سوی دیگر یک رابطه تقریبا یک طرفه است یعنی مسافر در صورت نارضایتی، کار زیادی نمی تواند بکند و امکانات زیادی در دست ندارد اما در اسنپ، این رابطه دو طرفه و بلکه کفه مسافر سنگین تر است. راننده در اسنپ قطعا می داند در صورتی که از چارچوب های تعیین شده کاری اش خارج شود مسافر، انتقاد و اعتراض اش را در کمال سکوت و متانت منتقل خواهد کرد و منجر به تاثیر گذاری نیز خواهد شد.
اسنپ و شیوه های امتیازدهی اش به رانندگان باعث می شود بهترین ها در صدر باشند و سود بیشتری را از این کسب و کار ازآن خود کنند و بقیه نیز براساس کیفیت کارشان تقسیم بندی شوند.
9- بعضی ها انتقاد دارند که اسنپ باعث بیکاری بخشی از رانندگان آژانس ها می شود. این سخن صحیح است اما همه اتفاقات را نمی گوید و آن اینکه این رانندگان می توانند به شرکت های تاکسی اینترنتی بپیوندند ثانیا بخشی زیادی از افراد نیز شاغل می شوند. قطعا در این موازنه، رانندگان باسابقه آژانس می توانند بیشترین بهره برداری را داشته باشند چرا که با استفاده از تجربه خود در اسنپ می توانند کارآمدتر باشند.
10- اسنپ به همه یاداوری می کند و آن اینکه در عصرآینده، کسی موفق تر است که در استفاده از ارتباطات اینترنتی و گوشی های موبایل هوشمند، جلوتر باشد.

 

منع: عصرایران

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید