چند نکته جالب درباره مضرات بستنی خوردن!

بستنی، اسمش هم مثل خودش لذیذ، خوشمزه و هوس‌انگیز است. کسی پیدا نمی‌شود که از بستنی خوردن به راحتی بگذرد و تمایلی به خوردن آن نشان ندهد.

نبض ما- ماده اولیه بستنی شیر و شکر است که دست آخر با شکلات، قهوه و میوه، طعم دار می شود. آگاهی از خواص مواد سازنده‌ی بستنی نشان می‌دهد، آنقدرها هم که گفته می شود بستنی مضر نیست و مصرف متعادل آن اثرات سودمندی بر بدن دارد.

فواید بستنی خوردن برای ورزشکاران

در موقعیت‌های‌ خاص‌ ورزشی‌ ممکن‌ است‌ مهم‌ باشد که‌ بر میزان‌ کربوهیدرات‌ و مایع‌ مصرفی‌، زیاد تاکید کنیم‌. همچنین‌ این امر‌ نیز مفید است‌ که‌ هدف‌های‌ تغذیه‌ای‌ دیگر را هم هنگام‌ انتخاب‌ خوراک‌ قبل‌ از تمرین‌، مد نظر داشته‌ باشیم‌، یعنی‌ غذاهایی‌ را انتخاب‌ کنیم‌ که‌ دارای‌ انواع‌ زیادی‌ مواد مغذی‌ شامل‌ پروتئین‌، ویتامین‌ و مواد معدنی‌ باشند.

غذاهای‌ محتوی‌ کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی‌ قند(گلوکز) خون‌ دارند. غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌ که بستنی هم از این دسته حساب می شود، باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته ی‌ گلوکز در خون‌ می‌شوند مثل: سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو، هلو، آلو، شیر، ماست، سوپ گوجه فرنگی، بادام زمینی.

بر این اساس توصیه‌ شده‌ که‌ غذاهای با‌ GI پایین‌، به‌عنوان‌ غذای‌ قبل‌ از ورزش‌ استفاده ‌شوند، چون‌ می‌توانند باعث آزاد سازی‌ آهسته‌ و پیوسته‌ گلوکز در خون‌ شوند و سطح‌ گلوکز خون‌ را برای‌ مدت‌ بیشتری‌ پایدار نگه‌ دارند.

آیا بستنی خوردن مفید است؟

بستنی هم مثل ماست قابليت نگهداري باكتري‌هاي پروبيوتيك را دارد. اين باكتري‌ها كپسول‌هايي با قطر بسيار نازك (سايز ميكرو يا نانو) دارند و به اصلاح فلور ميكروبي روده انسان و جلوگيري از رشد باكتري‌هاي بيماريزا در روده و ايجاد بيماري روده‌اي كمك مي‌كنند.

بستني مواد مغذي با ارزشي مثل پروتئين، كلسيم، ويتامين‌ها، مواد معدني و انرژي دارد، ولي به جاي آن مي‌شود ماست كم چربي يخ زده خورد كه همه اين مواد را داشته ولي چربي بسيار كمتري دارد.

بستنی

بستنی هم چنین ماده ای لبنی است که منبع سرشاری از مواد معدنی مهمی می باشد. بستنی به خصوص حاوی ۱۰% مقدار مورد نیاز بدن یک  فرد بالغ از کلسیم و فسفر است.

بستنی علاوه بر مواد معدنی ویتامین های زیادی نیز دارد ، از جمله این ویتامین ها می توان به A,C,D و E اشاره کرد علاوه بر این ویتامین های مهم بستنی حاوی تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، فولات ، ویتامین B6 و B12 نیز می باشد. در نهایت باید اشاره کرد که بستنی حاوی مقادیر اندکی از ویتامین K نیز می باشد که فاکتور  مهمی برای لخته شدن خون است.

مضرات بستنی خوردن

– بستنی ماده ی غذایی بسیار  پر چرب است چراکه برای تبدیل شدن به بستنی نیاز به بیش از ۱۰%  چربی شیر و ۱۶ % چربی های دیگر خواهد داشت. خبر بد اینست که چربی شیر بیشتر از کلسترول و چربی اشباع می باشد. بالا رفتن کلسترول به معنای تجمع پلاکت های خونی در شریان ها بوده که در نهایت می توانند باعث بسته شدن رگ ها و ایجاد بیماری های قلبی و سکته شوند.

– بستنی قند زیادی نیز دارد که بیشتر آن کربوهیدرات ها می باشند. به یاد که مصرف زیاد قند و شکر می تواند ریسک اضافه وزن ، خرابی دندان ها ، بالا رفتن تیریگیلیسیرید و تجمع چربی های ناسالم را در بدن نیز افزایش دهد. برای دوری کردن از این مشکلات و خطرات بهتر است انواع کم چرب و کم قند بستنی ها را انتخاب کنید.

– بستني از جمله غذاهايي است كه در برخي افراد موجب حمله ميگرني مي‌شود. اين غذاها بر روي آزاد شدن سروتونين و نوراپي نفرين اثر كرده و موجب انبساط يا انقباض عروق مي‌شوند.

– بسياري از مردم تصور مي‌كنند كه بستني مي‌تواند به عنوان يك ماده لبني مناسب مثلا جايگزين شير يا ماست محسوب شود و حتي افراط در خوردن آن نيز ايرادي ندارد. اين در حالي است كه علاوه بر مقدار زيادي شيرين كننده‌هاي طبيعي يا شيميايي، خوردن حتي يك قاشق بستني مقدار زيادي چربي اشباع شده (حيواني) وارد بدن مي‌كند كه اغلب به اندازه نيمي از كل چربي اشباعي است كه در روز بايد خورده شود، است. مصرف چربي اشباع زياد موجب چاقي، بيماري‌هاي قلبي-عروقي و ديگر بيماري‌هاي خطرناك مشابه مي‌شود.

بستنی چاق کننده است؟

بستنی ها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات نیز هستند به این شکل که در هر نصف فنجان بستنی چیزی در حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات وجود خواهد داشت. در همین مقدار از بستنی ۷ گرم چربی و ۲ گرم پروتئین نیز وحود دارد که باعث می شود این ماده ی غذایی بسیار پر انرژی باشد. به طور تقریبی می توان گفت که نصف فنجان بستنی ۱۳۷ کیلوکالری انرژی دارد و این مقدار دقیقا دو برابر انرژی موجود در نصف فنجان شیر کامل می باشد. بنابراین بستنی خوردن برای افرادی که برنامه برای اضافه کردن وزن دارند انتخاب مناسبی می باشد.

چاقی شکمی بسیار خطرناک تر از انواع دیگر چاقی است چون چربی هایی که در ناحیه شکم تجمع پیدا می کنند، در معرض تبادل با چربی های خون قرار می گیرند و می توانند مشکلات متابولیک فراوانی برای فرد به وجود بیاورند. به همین دلیل و با توجه به اینکه مصرف زیاد بستنی می تواند تراکم کالری و ایجاد چربی شکمی را در آقایان بالا ببرد، می تواند برای آنها بسیار خطرناک هم باشد.

خواص بستنی خوردن در بارداری

اگر گاهی بستنی می خورید به جنین آسیبی نمی رسد. در اینجا نگاهی به مواد مغذی موجود در بستنی بیندازیم:

  • نصف فنجان بستنی حاوی 16 گرم قند و 111 کالری است.
  • اگر در طول بارداری افزایش وزن زیادی داشته باشید، احتمال نیاز به سزارین افزایش می یابد.
  • وزن فرزند خیلی زیاد می شود و به سختی از بدن شما خارج می شود.
  • از طرف دیگر، بستنی حاوی کلسیم است که به رشد دندان ها و استخوان های فرزندتان کمک می کند.

با وجود نیروبخش بودن بستنی، خطراتی در طول بارداری دارد که باید به آن ها توجه کرد:

  • احتمال انقباض ناشی از باکتری لیستریا وجود دارد.
  • باکتری در دستگاه هایی که بستنی را تهیه می کنند وجود دارد.
  • هنگامی که تحت تاثیر باکتری قرار می گیرید، احتمال تاثیر بر مایع آمونیاکی، جفت و جنین وجود دارد.
  • هنگامی که تحت تاثیر باکتری قرار می گیرید احتمال سقط جنین، تولد بچه مرده، عفونت های تنفسی در فرزند، سوزش پوست و مننژیت وجود دارد.

جدا از مزایا و معایب بستنی خوردن در طول بارداری، برخی تصورات غلط وجود دارد:

تاثیر سرمای بستنی بر مغز جنین خرافات است. از آنجایی که بستنی خوردن زمان زیادی نمی گیرد، سرمای آن بر جنین تاثیری نمی گذارد. خانم باردار معمولا یک یا دو بستنی می خورد که سرمای آن بر شکم تاثیری نمی گذارد. زمانی که بستنی به شکم شما می رسد، ذوب شده است و دمای آن با دمای بدن یکی شده است. اما اگر مدت زیادی در معرض هوای سرد باشید، ضربان قلب شما کاهش یافته و جریان خون کمتری به جنین می رسد.

خوردن بستنی

بستنی خوردن برای سرماخوردگی

در مورد بستنی خوردن در زمان سرماخوردگی نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای قائل به این هستند که در زمان گلودرد و سرماخوردگی، بستنی خوردن می تواند مفید باشد.

شايد تصور بستنی خوردن در زمان گلودرد شديد سخت باشد اما بايد بدانيدكه سرما اثر بي‌حس‌كنندگي دارد. در ضمن خوردن بستني حتي با گلوي متورم هم آسان است. جدا از بستني، ميلك شيك، ژلاتين و سوپ‌هاي گرم هم مي‌توانند در كاهش درد موثر باشند. با توجه به اينكه در زمان تب و گلودرد،  بدن به شدت آب از دست مي‌دهد بايد در زمان سرماخوردگي و عفونت چركي گلو تا مي‌توانيد مايعات بخوريد، البته بهتر است از خوردن مايعات ترش خودداري كنيد چراكه آنها گلو را تحريك مي‌كنند.

در مقابل عده ای دیگر نیز با این نظر مخالف هستند و افراد را از بستنی خوردن در زمان سرماخوردگی و گلودرد منع می کنند و ادعا دارند که بستنی اثری در کاهش درد و یا ازبین بردن باکتری ها ندارد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

پزشک من، سلامت بانوان اوما، آفتاب نیوز

 

چند نکته جالب درباره مضرات بستنی خوردن!

امتیاز شما :


ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر فریبا هندسی

متخصص فشارخون

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی