چند روش ساده برای پاک کردن تتو

بعد از تتو، در اکثر مواقع دیده شده شخص در کوتاهترین زمان حتی همان روز خالکوبی از انجام اینکار پشیمان شده و در صدد پاک کردن تتو آن بر می آید و وجود خالکوبی بصورت معضلی روحی و روانی برای شخص تبدیل می گردد.

نبض ما- اغلب خانم ‌‌هایی که بدنبال تاتو می‌‌روند، خواستار پاک کردن تتو هستند و شایع‌ترین علت آن پشیمان شدن آنهاست. حتی مشاهده شده 70درصد این افراد یک‌ساعت پس از خالکوبی از این عمل پشیمان می‌‌شوند. علت عمده دیگر عدم قرینگی خط چشم یا ابرو و یا عدم تطابق آن با طرح ایده‌آل بیمار است. در بعضی افراد به دنبال واکنش حساسیت رنگ تاتو لازم می‌‌شود که آن را از پوست خارج کرد.

کسانی که به فکر پاک کردن تتو می افتند

اولین گروه کسانی هستندکه بعد از تاتو  به هر دلیل پشیمان می‌شوند مثلا سلیقه‌شان تغییر می‌کند یا یکنواختی آن دلشان را می‌زند یا… و جالب است بدانید در تحقیقی که به عمل آمده، مشاهده شده حدود 70 درصد از افراد ساعتی بعد از خالکوبی از این عمل خود پشیمان می‌شوند.

گروه دومی که به دنبال پاک کردن تتو هستند کسانی‌اند که اعتقاد دارند آرایشگر آن طور که باید کارش را درست انجام نداده‌ است مثلا طرح تاتو در چشم یا ابرو آن طور که باید قرینه نیست و لازم است برای قرینه شدن قسمتی از طرح یک طرف پاک شود.

گروه سوم هم افرادی هستند که بعد از تاتو دچار واکنش‌های حساسیتی (آلرژیک) به رنگ تاتو می‌شوند، بنابراین  لازم است آن رنگ از داخل پوست خارج شود.

اما گروه چهارم بیشتر شامل آقایان می‌شود و کسانی هستند که به هر دلیلی روی بدن خود خالکوبی انجام داده‌اند و اکنون یا به دلیل پشیمانی یا به دلیل قوانین استخدام در سازمان‌های نظامی و… مجبور به پاک کردن تتو و خالکوبی دست و پا یا تنه خود هستند.

انتخاب روش مناسب برای پاک کردن تتو

تمامی روش‌های پاک کردن تتو باعث ایجاد جای زخم روی پوست می‌شوند. اما ممکن است شما به جا ماندن جای زخم را نسبت به جای تاتو ترجیح دهید. ممکن است بهتر باشد که پول خود را ذخیره کنید و آن را صرف پاک کردن تتو با روش‌های حرفه‌ای کنید، بدین ترتیب می‌توانید به بهترین نتایج ممکن برسید و خطر به جا ماندن جای زخم و آسیب به پوستتان نیز کمتر خواهد بود.

برخی از راه های غیرعلمی رفع تتو

معمولا جهت پاک کردن خالکوبی و تاتو در ابتدا به همان کسی که تاتو را زده مراجعه مینمایند و آرایشگران و تاتو کاران روشهای مختلفی برای رفع این مشکل پیشنهاد مینمایند:

1- زدن ماده همرنگی که اظهار می دارند به این وسیله میتوانند تاتو اولیه را پوشش داده و برنگ پوست درآورند فارغ از اینکه این ماده همرنگی خود یک تاتو کرم رنگ جداگانه بوده و حتی اگر در ابتدا برنگ پوست شخص باشد بعد از مدتی تغییر رنگ داده و بصورت یک تاتو جداگانه دیده می شود و این خود معضلی است که با لیزرهای معمولی پاک نمی شود وو هزینه پاک کردن تتو را با دستگاههای پیشرفته تر بالا می برد.

2- راه دومی که آرایشگران و بعضی پزشکان کم تجربه پیشنهاد می کنند کاربرد تاتو ریموور یا همان حل کردن و خارج کردن رنگ بوسیله نوعی اسید یا ماده شیمیایی است که اظهار می دارند رنگ تاتو را حل و خارج می سازد و از این موارد زیاد دیده ایم که حتی بیش از 4-5 بار ریموور بکار برده اند و بجای پاک شدن متاسفانه  مقداری حل شده و در بافتهای اطراف در سطح و نیز در بافتهای عمقی نفوذ کرده و پاک کردن آن مشکل تر و اسکار گذار شود.

3- بعضی افراد غیر مطلع پیشنهادهای عجیبی می نمایند مثل  گذاشتن سیر روی تاتو یا سوزاندن با سیگار یا حتی بعضی پزشکان بی تجربه با جسارت بوسیله کوتر اقدام به سوزاندن تاتو و خالکوبی می کنند که حاصلی جز کلویید و آثار سوختگی چیزی حاصل نمی شود.

روش های حرفه ای برای پاک کردن تتو

لیزر

لیزر رفع تاتو یکی از معدود روش‌های پاک‌ کردن تتو و از بین بردن خالکوبی است که در آن هیچ برشی در پوست ایجاد نمی‌شود یا لایه‌برداری انجام نمی‌شود و به جای آن از پالس‌های نوری بسیار متمرکز برای از بین بردن تاتو استفاده می‌شود.

پاک کردن تتو

در ابتدا متخصص پوست یا جراح زیبایی با شما یک جلسه مشاوره خواهد داشت تا درباره‌ی موارد مختلفی در مورد درمان شما، با شما صحبت کند، از جمله این که برای پاک کردن تتو با لیزر به چند جلسه درمانی نیاز است. هر چند روش رفع تاتو با لیزر یکی از موثرترین و ایمن‌ترین راه‌های رفع تاتو می‌باشد، با این حال ممکن است لیزر نیز باعث به جا ماندن جای زخم، تاول و یا دردناک شدن ناحیه لیزر شده بشود. قبل از انجام لیزر، در محل مورد نظر ژل بی‌حس کننده مالیده می‌شود. در نظر داشته باشید که برای اطلاع از هزینه پاک کردن تتو با لیزر باید با پزشک مشورت کنید. درضمن رفع تاتو یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و بنابراین توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود.

درم‌ابریژن

در این روش ابتدا یک محلول بی‌حس‌کننده روی پوست شما اسپری می‌شود و سپس پوست شما توسط سمباده مخصوص، لایه‌برداری می‌شود تا لایه‌های سطحی پوست کنار رفته و لایه‌هایی که فاقد جوهر تاتو هستند از زیر آن نمایان شوند. انجام این کار همچنین باعث می‌شود که جوهر تاتو از درون پوست بیرون کشیده شود.

قبل از انجام این کار به پوست شما محلول بی‌حس کننده زده می‌شود. انجام این روش می‌تواند دردناک باشد و معمولاً با خونریزی همراه است. پوست شما احتمالاً تا یک هفته (یا ده روز) همچنان سوزش و درد خواهد داشت و برای بهبودی ناحیه‌ی تحت درمان به شما پماد مخصوص داده می‌شود که باید مرتباً مصرف کنید. در نظر داشته باشید که مانند روش لیزر، در روش درم‌ابریژن نیز ممکن است تاتوی شما به طور کامل از بین نرود. در صورتی که پوست شما مستعد لکه شدن یا شکل‌گیری جای زخم است، این روش برای شما توصیه نمی‌شود.

جراحی

در صورتی که تاتوی شما بسیار کوچک باشد، شما می‌توانید آن را (همراه با پوست تاتو شده) با جراحی کاملاً بردارید. در این روش، جراح به کمک چاقوی جراحی، پوست تاتو شده را به‌طور کامل برمی‌دارد و لبه‌های پوست را دوباره به هم بخیه می‌زند که باعث می‌شود یک جای زخم کوچک روی پوست باقی بماند. اگر تاتوی شما بزرگ باشد نیز انجام این روش امکان‌پذیر است اما در این حالت ممکن است به چندین مرحله جراحی نیاز باشد و یا لازم باشد که پیوند پوست انجام شود.

کرایوسرجری و پیلینگ شیمیایی

در روش کرایوسرجری، ناحیه تاتو شده به کمک نیتروژن مایع فریز می‌شود و در واقع سوزانده شده و کنار می‌رود. در روش پیلینگ شیمیایی نیز، محلول لایه‌بردار روی پوست مالیده می‌شود و مشابه با روش کرایوسرجری، باعث تشکیل تاول‌هایی روی پوست می‌شود که پس از بهبودی این تاول‌ها، پوست لایه‌برداری شده و لایه‌ی جدیدی روی آن تشکیل می‌شود. در نظر داشته باشید که ممکن است روش‌های کرایوسرجدی و پیلینگ نتوانند تاتوی شما را به طور کامل پاک کنند. همچنین این روش‌ها به اندازه‌ی روش لیزر‌درمانی موثر نیستند.

استفاده از اسید گلیکولیک

استفاده از اسید گلیکولیک برای از بین بردن تتو یکی از روش های محبوب است. این فرایند شامل حذف لایه های بالای پوست با استفاده از یک کوکتل اسیدی است. پس از اعمال اسید، پوست مرده خراشیده شده و جدا می شود. با گذشت زمان پوست جدیدی در جای آن قرار می گیرد و بعد از چند جلسه، تتو کم رنگ می شود. اگر چه این روش را می توان در خانه انجام داد، اما اکیدا توصیه می شود این کار را تحت نظر متخصص و با استفاده از امکانات مناسب انجام دهید. بخصوص زمانی که بخواهید تتوی ابرو را بردارید، نباید ریسک کنید تا خطری متوجه چشم های شما نشود.

استفاده از کرم ها

مزیت کرم ها در این است که آنها باعث می شوند نه تنها رنگدانه های تیره بلکه تمام رنگ ها از پوست خارج شوند. پس از استفاده روی پوست زخمی تشکیل می شود و سپس با تراشیده شدن زخم رنگدانه ها هم همراه آن خارج می شود. بسیاری از این کرم ها حاوی تری کلرو اسید هستند و اگر به درستی استفاده نشود می تواند باعث نابینایی شود. بنابراین توصیه می شود تحت نظر متخصصین صورت گیرد.

رنگ‌هایی که سخت پاک می‌شوند

رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای پررنگ معمولا به لیزر جواب مثبتی می‌دهند و به‌راحتی پاک می شوند، اما اغلب پاک کردن رنگ‌های قرمز با مشکلاتی همراه می‌شود و رنگ قرمز دیرتر به لیزر جواب می‌دهد. پاک کردن رنگ‌های سبز و آبی نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود در عین حال خالکوبی‌ (تاتو)های سفید یا خالکوبی‌ (تاتو)های همرنگ پوست ممکن است بر اثر لیزر تبدیل به رنگ خاکستری یا سیاه شود.

آکادمی پوست ایالات ‌متحده به طور بالقوه جوهر خالکوبی را مضر و غیراستاندارد می‌داند و به همین دلیل معلوم نیست استفاده از این جوهرها چه عوارضی را به‌همراه می‌آورد.

پاک کردن تاتو

اگر پوست تیره دارید مشکل‌تان بیشتر است

استفاده از این لیزر برای تغییر رنگ ماده خالکوبی شده در افراد با رنگ پوست تیره کمی مشکل‌تر است زیرا میان رنگ پوست و رنگ ماده خالکوبی شده هنگام پاک شدن رقابتی به وجود می‌آید و در نتیجه احتمال دارد پوست عکس‌العمل‌های مختلفی از خود نشان دهد مثلا ممکن است پررنگ یا حتی سفید یا بی‌رنگ شود البته در بعضی موارد نیز جوش‌هایی روی پوست پدید می‌آید.

اجازه دهید موها رشد کنند.

می توانید به جای استفاده از روش های تهاجمی، اجازه دهید ابروهایتان خودشان رشد کنند و رنگدانه هایی را که دوست ندارید بپوشانند. این یک راه حل شگفت انگیز برای کسانی است که بیش از حد ابروی خود را واکس می زنند، یا برمیدارند یا باریک می کنند. بهترین بخش ماجرا این است که ساده و رایگان است! رشد مجدد می تواند تا سه ماه طول بکشد.

با لب‌ها شوخی نکنید

در تاتوی مخاط نیز احتمال بروز همان عوارضی که در تاتوی روی پوست گفته شد، وجود دارد. علاوه بر این چون از رنگ قرمز استفاده می‌شود، احتمال پیش‌آمدن آلرژی نیز وجود دارد. شاید این اتفاق به ندرت صورت گیرد اما وقتی ایجاد شد، خلاصی از آن آسان نیست زیرا پاک کردن رنگی که داخل مخاط لب شده بسیار مشکل است و حتی در برخی موارد غیرممکن می‌شود. قبل از ورود لیزرها، اغلب از روش‌های جراحی برای پاک کردن تتو ها استفاده می‌شد که متاسفانه این روش‌ها باعث ایجاد جوشگاه‌ها و اسکارهای شدیدی روی پوست می‌شدند.

سخن پایانی

هر چند روز به روز تکنولوژی‌های مربوط به لیزر برای پاک کردن تتو و خالکوبی بیشتر می‌شود ولی همچنان پاک کردن تاتو کار مشکل و زمان‌بری است و نیاز به درمان مرتب دارد اما بد نیست بدانید که پاک کردن کامل تاتو بدون هیچ ردی از آن فعلا به طور عملی ممکن نیست.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

دکتر هوشیدری، برترین ها، مرکز زیبایی دکتر طرزی

 

3.2/5 - (18 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 نظر
  1. محمودی می‌نویسد

    سلام .میشه برای پاک کردن هاشورراهنمایی کنید

  2. سیداحمد می‌نویسد

    سلام تورو خدا کن کنید تا بتونم خالکوبی هام پاک کنم خیلی خیلی کمک لازم دارم یه روشه خیلی آسان باشه

    1. محمد می‌نویسد

      از نمک استفاده کن عالیه.یکم خیس کن جای خالکوبی بعد با نمک و ابلیمو بکش روش تا زخم بشه و قرمز شه.بعد از دو هفته کاملا جاش میره

      1. فاطیما می‌نویسد

        😳😳😳چه حرفا

      2. ناشناس می‌نویسد

        مطمعنی چون من انجام دادم درست نشد

    2. فردین می‌نویسد

      سلام داداش
      پیاز یا سیر چرخ کن با سلفون همونجا گره بده تا بمونه حالا بزار تا یک ساعتی یا دو ساعتی
      پیاز یا سیر خواص پاک سازی عالی دارن

      1. ناشناس می‌نویسد

        برای پاک کردن خط لب چکارکنم تورو خدا راهنماییم کنید

  3. ناشناس می‌نویسد

    مواد فی ریموال چند نوع وچ جوری استفاده میشه

  4. هانا می‌نویسد

    مواد فی ریموال چند نوع وچ جوری استفاده میشه میشه راهنمایی کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید