درمان خانگی بدرنگی و رفع زردی دندان

شاید این روزها که سفیدی دندان و رفع بدرنگی دندان یکی از اصول اولیه زیبایی بشمار می رود خیلی از ما مایل باشیم برای داشتن یک چهره زیباتر، دندان های سفیدتری داشته باشیم. با ما همراه باشید تا شما را با چند راه برای رفع زردی دندان و بد رنگی دندان آشنا کنیم.

بدرنگی و زردی دندان می تواند آشفتگی و نگرانی های زیادی را در افراد ایجاد کند و باعث شود که آنها از خندیدن و دیده شده دندان‌های خود خجالت بکشند. اصولاً رنگ دندان‌های هیچ کس کاملاً سفید نیست و هر چقدر سن ما بیشتر می شود، رنگ دندان‌های همه ما کمی مات‌تر‌ و زردتر می شود.

با این حال، دندان‌های هر فرد، بسته به خصوصیات ارثی و ژنتیکی او رنگ زمینه‌ای خاصی دارد و دندان بعضی افراد ممکن است خوش‌رنگ‌تر و بهتر از بعضی دیگر باشد. اما در هر صورت، اینکه شما چگونه با دندان‌های خود رفتار می کنید نقش بسیار مهمی در علت زردی دندان دارد.

علت زردی دندان و علت بدرنگی دندان

ژنتیک

بعضی افراد به صورت ژنتیک، دندان های روشنی دارند ولی برخی دندان های شان ته رنگ زرد یا قهوه ای دارد. بنابراین اولین قدم این است که رنگ دندان های خانواده تان را بررسی کنید و متوجه شوید این تغییر رنگ(بدرنگی) ارثی است یا اکتسابی.

سن

بالا رفتن سن، یکی از دلایل شایع بدرنگی و زردی دندان ها است. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن بیشتر خود را نشان می دهد و به همین دلیل است که سالمندان، دندان های زردتری دارند.

سیگار، غذاها، نوشیدنی ها

سیگار و نوشیدن زیاد قهوه و چای 2 علت اصلی زردی دندان ها است. اگر شما عادت دارید که در طول روز زیاد سیگار بکشید، باید منتظر تغییر رنگ دندان های تان باشید. مصرف نوشابه های گازدار سیاه و زرد نیز به مرور زمان می تواند دندان های شما را بدرنگ کند.

پودر قهوه

داروها و بیماری هایی که باعث زردی دندان می شود؟

مادران باید مراقب تغییر رنگ دندان کودکان باشند. اگر مادر در دوران حاملگی از آنتی بیوتیک و تتراسایکلین استفاده کند یا در دوران کودکی، کودک این آنتی بیوتیک را مصرف کند، ممکن است دندان های کودک در آینده دچار تغییر رنگ شود. مصرف زیاد فلوراید در دوران کودکی نیز موجب تغییر رنگ دندان ها می شود.

جلوگیری از تغییر رنگ دندان

خوشبختانه، راه‌های زیادی برای جلوگیری از تغییر رنگ بیشتر دندان‌ها وجود دارد. برای شروع، از مواد ایجاد کننده ی تغییر رنگ دندان تا حد امکان اجتناب کنید. سپس به طور مرتب بعد از هر غذا مسواک بزنید تا از لکه‌های ایجاد شده به وسیله غذاها و نوشیدنی‌ها جلوگیری به عمل آورید.

همچنین با استفاده از نخ دندان می‌توانید، تشکیل باکتری و جرم‌های بین دندان‌ها را کاهش دهید و سلامت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید.

درمان خانگی زردی دندان

ریحان

این گیاه علاوه بر این که درمان بسیاری از دردهاست، سفید کننده دندان نیز به حساب می آید و از دهان در برابر مشکلات و بیماری های متعدد محافظت می کند. برگ های ریحان را خشک و آسیاب کنید سپس به خمیر دندان اضافه و هر روز از آن استفاده کنید.

نمک

نمک یکی از قدیمی ترین درمان ها برای رفع زردی دندان هاست. کافی است مقداری نمک و زغال را با هم مخلوط و دندان را با آن تمیز کنید. دانه های نمک، صیقل دهنده است و لایه زرد چسبیده روی دندان را از بین می برد. این روش نسبت به خمیر دندان اثر ملایم تری دارد.

پوست پرتقال

پوست پرتقال درمان عالی برای بوی نامطبوع دهان و زردی دندان است.کافی است قبل از خواب، پوست پرتقال را به دندان بمالید. ترکیب کلسیم و ویتامین C موجود در آن، میکروب های دهان و زردی دندان را از بین می برد و باعث خوشبو شدن دهان می شود. می توان پودر پوست پرتقال را نیز به خمیردندان اضافه کرد.

هویج

فیبر موجود در هویج به عنوان پاک کننده دندان عمل می کند. جرم ها و زردی دندان را هم از بین می برد.هویج

رفع زردی دندان با کرفس و سیب

این دو خوردنی حاوی سلولزهای رشته‌ای هستند که مانند یک مسواک طبیعی می‌توانند به آرامی و بدون ضرر، دندان‌ها را تمیز و سفید کنند. این خوردنی‌ها اثر رنگدانه‌های ناشی از مواد غذایی را از روی دندان‌ها پاک می‌کنند.

پراکسید هیدروژن (یا آب اکسیژنه)

این ماده کاملا طبیعی و غیرسمی که ترکیبی از مولکول‌های اکسیژن و آب است و می‌تواند به شیوه‌ای بی‌خطر دندان‌ها را پاکسازی کند و برای بهداشت و سلامت کلی دندان‌ها نیز مفید است.

روش استفاده از آب اکسیژنه این است که پودر 3 درصد آن را در آب شیر به مقیاس 50-50 حل کرده و هر شب قبل از خواب دندان‌هایتان را با این محلول بشوئید. پس از چند هفته متوجه خواهید شد که دندان‌هایتان سفیدتر و روشن‌تر شده‌اند.

رفع بدرنگی دندان با توت فرنگی

این میوه خوشمزه و پرطرفدار تابستانی به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای موسوم به اسید مالیک است در سفید کردن دندان‌ها نقش موثری دارد. برای بهره‌مند شدن بیشتر از این خاصیت توت‌فرنگی هفته‌ای یک بار دستورالعمل زیر را انجام دهید: ابتدا یک عدد توت‌فرنگی را با یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید تا یک خمیر قرمز رنگ حاصل شود. این خمیر را روی مسواک قرار داده و آن را مدت 5 دقیقه روی دندان‌هایتان بگذارید.

رفع زردی دندان با جوش شیرین

جوش شیرین ماده ای است که باعث سفیدی دندان های شما می شود. می توانید این ماده را بر روی مسواک خود بزنید و به دندان هایتان بمالید. البته باید دقت کنید که مبادا آن را قورت دهید و در حین اینکه دندان های تان را با این ماده می شویید، دهانتان را از آب پُر کنید تا مبادا غلظت زیاد این ماده باعث از بین رفتن مینای دندان تان نشود.

روش دیگر این که می‌توانید 6 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با 3/1 قاشق غذاخوری نمک، 4 قاشق چای‌خوری گلیسیرین و 15 قطره روغن نعنا یا دیگر روغن‌های گیاهی تازه کننده بازدم ترکیب کنید این ترکیب را به مقادیر کم هر وقت که می‌خواهید دندان‌هایتان سفیدتر شوند روی آنها بگذارید و بعد از مدتی دهانتان را بشوئید.

چه کنیم تا زردی دندان از بین برود؟  کامپوزیت دندان یکی از روشهای سفید کردن دندان است. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود

نبض ما– گردآوری

3.9/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. کاوه می‌نویسد

    درود ایا اگر دندان جرم زیادی داشته با شه لایه جرم می تو نه به عنوان یه محافظ برای جلو گیری از پو سید گی عمل کنه یا به طور کلی خود جرم برای دندان زیان اور هست ؟ با سپاس

    1. شیرین بهاری می‌نویسد

      سلام ، هیچ دندانپزشکی جرم دندان رو محافظ دندان نمیداند ، و اگر نه به جرم گیری دندان توصیه نمیکردند .

از پزشکان نبض‌ما بپرسید