روش های کنترل فشار خون چیست؟

براي اطمينان خاطر از سلامت افراد جامعه و مبتلا نبودن آنها به بيماريهاي قلبي, كنترل فشار خون مردان بالاتر از 45 سال و زنان بالاتر از 40 سال يك امر ضروري است.

از آنجا كه علايم بيماريهاي قلبي عروقي دير ظاهر مي شود, افراد جامعه بايد نسبت به وضعيت سلامت قلب خود حساس باشند و فشار خون خود را تحت كنترل داشته باشند. درصد قابل توجهي از مردان و زنان كشور با افزايش چربي, ديابت, فشار خون مواجه هستند. افزايش فشار خون به خصوص در افراد سيگاري بيشتر ديده مي شود.

فشار خون بالا عبارتست از افزايش فشار وارده از جريان خون به ديواره رگ هاي خوني. فشار خون بالا گاهي «كشنده بي سر و صدا» ناميده مي شود، زيرا تا مراحل انتهايي اكثرا هيچ علامتي ندارد. توجه داشته باشيد كه فشار خون به طور طبيعي در اثر استرس و فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري بدني بالا مي رود. اما فردي كه دچار بيماري فشار خون بالا است، به هنگام استراحت نيز فشار خونش بالاتر از حد طبيعي قرار دارد.

علائم بروز فشار خون بالا

در این بیماری معمولا علامتي وجود ندارد مگر اين كه وضعیت بیمار به حالت بحرانی رسیده باشد.

علايم زير مربوط به بالا رفتن فشار خون به طور بحراني هستند.

  • سردرد، خواب آلودگي، گيجي
  • كرختي و مور مور شدن دستها و پاها
  • سرفه خوني، خونريزي از بيني
  • تنگي نفس شديد

 عوارض احتمالي فشار خون بالا

  • سكته مغزي
  • حمله قلبي
  • نارسايي احتقاني قلب و ورم ريه
  • نارسايي كليه

کنترل فشار خون

بعضی از راهکارهایی که برای کنترل فشار خون توصیه می شود به شرح زیر می باشند.

مطالب پیشنهادی :
  دمنوش ها را خودسرانه مصرف نکنیم

1- سبزیجات سبز مصرف کنید. مصرف سبزیجات تازه نظیر اسفناج، گشنیز و برگ های شنبلیله به کاهش فشار خون کمک می کند.

2- استفاده از شیر بدون چربی بطور روزانه. شیر فاقد چربی اگر در رژیم غذایی روزانه باشد یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش فشار خون است. باید مطمئن باشید شیر فاقد چربی باشد، چرا که چربی منجر به افزایش فشار خون می شود.

3- به طور مداوم گوجه فرنگی مصرف کنید. اگر به طور مرتب از گوجه فرنگی استفاده شود خیلی سریع به کاهش فشار خون کمک می کند . گوجه فرنگی سرشار از کلسیم، منیزیم، ویتامین C ،ویتامین D و ویتامین E است. این مواد برای جلوگیری از فشار خون ضروری است.

4- پیاز و سیر به اندازه کافی مصرف کنید. پیاز خام و سیر می توانند معجزه کنند. آن ها از لخته شدن خون جلوگیری کرده و رگ های خونی را محکم می کنند. همچنین تأثیرات جانبی فشار خون بالا را رفع می کند. آن ها برای از بین بردن انسدادهای قلبی نیز موثرند.

5- مصرف نان سبوس دار و حاوی جو دوسر. مصرف نان ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان های سبوس دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

6- از غذاهای پر نمک و پر ادویه بپرهیزید. سدیم یکی از عناصری است باعث فشار خون در شریان ها می شود. از آنجا که سدیم، ماده کلیدی در نمک است، همیشه بهتر است که از غذاهای کم نمک استفاده شود.

مطالب پیشنهادی :
  درمان و کنترل دیابت نوع دو

7- مصرف میوه های تازه را در وعده غذایی خود بگنجایید. تمام میوه ها حاوی مواد معدنی ضروری و ویتامین هایی هستند که فشار خون را پایین می آورند.

8- پیاده روی و ورزش منظم در طول هفته

9- پیاده  روی، شنا و دوچرخه سواری ورزش های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

10- از مزایای شکلات تلخ غافل نشوید. انواع تلخ تر شکلات حاوی فلانوئیدهایی هستند که خاصیت انعطاف پذیری عروق را بهبود می بخشند. برای بهره مندی واقعی از این ماده خوراکی شکلات حداقل حاوی ۷۰ درصد کاکائو استفاده کنید.

روش های کنترل فشار خون چیست؟
1 (20%) 1 رای

سوال پزشکی دارید ؟!؟

همین الان از طریق تلگرام سوال خود را بپرسید و پاسخ خودتون را در یافت کنید !

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.