روش های کنترل فشار خون چیست؟ + ویدیو

برای اطمینان خاطر از سلامت افراد جامعه و مبتلا نبودن آنها به بیماریهای قلبی, کنترل فشار خون مردان بالاتر از ۴۵ سال و زنان بالاتر از ۴۰ سال یک امر ضروری است.

از آنجا که علایم بیماریهای قلبی عروقی دیر ظاهر می شود, افراد جامعه باید نسبت به وضعیت سلامت قلب خود حساس باشند و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند. درصد قابل توجهی از مردان و زنان کشور با افزایش چربی, دیابت, فشار خون مواجه هستند. افزایش فشار خون به خصوص در افراد سیگاری بیشتر دیده می شود.

فشار خون بالا عبارتست از افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ های خونی. فشار خون بالا گاهی «کشنده بی سر و صدا» نامیده می شود، زیرا تا مراحل انتهایی اکثرا هیچ علامتی ندارد. توجه داشته باشید که فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری بدنی بالا می رود. اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالا است، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر از حد طبیعی قرار دارد.

علائم بروز فشار خون بالا

در این بیماری معمولا علامتی وجود ندارد مگر این که وضعیت بیمار به حالت بحرانی رسیده باشد.

علایم زیر مربوط به بالا رفتن فشار خون به طور بحرانی هستند.

  • سردرد، خواب آلودگی، گیجی
  • کرختی و مور مور شدن دستها و پاها
  • سرفه خونی، خونریزی از بینی
  • تنگی نفس شدید

 عوارض احتمالی فشار خون بالا

  • سکته مغزی
  • حمله قلبی
  • نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه
  • نارسایی کلیه

کنترل فشار خون

بعضی از راهکارهایی که برای کنترل فشار خون توصیه می شود به شرح زیر می باشند.

۱- سبزیجات سبز مصرف کنید. مصرف سبزیجات تازه نظیر اسفناج، گشنیز و برگ های شنبلیله به کاهش فشار خون کمک می کند.

۲- استفاده از شیر بدون چربی بطور روزانه. شیر فاقد چربی اگر در رژیم غذایی روزانه باشد یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش فشار خون است. باید مطمئن باشید شیر فاقد چربی باشد، چرا که چربی منجر به افزایش فشار خون می شود.

۳- به طور مداوم گوجه فرنگی مصرف کنید. اگر به طور مرتب از گوجه فرنگی استفاده شود خیلی سریع به کاهش فشار خون کمک می کند . گوجه فرنگی سرشار از کلسیم، منیزیم، ویتامین C ،ویتامین D و ویتامین E است. این مواد برای جلوگیری از فشار خون ضروری است.

۴- پیاز و سیر به اندازه کافی مصرف کنید. پیاز خام و سیر می توانند معجزه کنند. آن ها از لخته شدن خون جلوگیری کرده و رگ های خونی را محکم می کنند. همچنین تأثیرات جانبی فشار خون بالا را رفع می کند. آن ها برای از بین بردن انسدادهای قلبی نیز موثرند.

۵- مصرف نان سبوس دار و حاوی جو دوسر. مصرف نان ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان های سبوس دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

۶- از غذاهای پر نمک و پر ادویه بپرهیزید. سدیم یکی از عناصری است باعث فشار خون در شریان ها می شود. از آنجا که سدیم، ماده کلیدی در نمک است، همیشه بهتر است که از غذاهای کم نمک استفاده شود.

۷- مصرف میوه های تازه را در وعده غذایی خود بگنجایید. تمام میوه ها حاوی مواد معدنی ضروری و ویتامین هایی هستند که فشار خون را پایین می آورند.

۸- پیاده روی و ورزش منظم در طول هفته

۹- پیاده  روی، شنا و دوچرخه سواری ورزش های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

۱۰- از مزایای شکلات تلخ غافل نشوید. انواع تلخ تر شکلات حاوی فلانوئیدهایی هستند که خاصیت انعطاف پذیری عروق را بهبود می بخشند. برای بهره مندی واقعی از این ماده خوراکی شکلات حداقل حاوی ۷۰ درصد کاکائو استفاده کنید.

روش های کنترل فشار خون چیست؟ + ویدیو
3 (60%) 2 رای

ساختمان پزشکان

دکتر حسین نجفی

متخصص قلب و عروق

دکتر مجید نجفی

متخصص بیهوشی و درد

دکتر مهرداد فلاح

متخصص دندانپزشکی

ممکن است شما دوست داشته باشید