علل نارسایی قلبی چیست؟ + ویدیو

نارسایی قلب یعنی قلب انسان یا هر موجودی خوب انجام وظیفه نمی کند، قدرت انقباضی اش کم می شود و نمی تواند خون را از قسمت های مختلف بدن دریافت کند و بعد از تبادل اکسیژن، دوباره آن را به همه جا پمپ کند.

نارسایی قلب بیماری شایعی  است و در دنیا میلیون ها نفر به آن مبتلا هستند. برای این که این بیماری در بدن رشد کند، ممکن است به سال ها زمان نیاز داشته باشد. پیشرفت این بیماری ممکن است موجب بروز نارسایی احتقانی قلب شود. نارسایی قلب  وقتی نارسایی احتقانی قلب نامیده می شود که در قسمت های مختلف بدن تجمع مایع رخ داده باشد. بنابراین هر فرد دچار نارسایی قلبی در معرض خطر نارسایی احتقاتی قلب نیز قرار دارد و برای پیشگیری از آن باید الگوی زندگی خود را تغییر دهد.

علل بروز بیماری نارسایی قلب

مهم ترین دلیل بروز این بیماری، انفارکتوس قلبی است. انفارکتوس قلبی به مفهوم از بین رفتن قسمتی از عضلات قلب است که اگر وسعت آن زیاد باشد، کارکرد قلب ضعیف شده و توانایی پمپاژ خون را از دست می دهد.

یکی دیگر از علل نارسایی قلب ، بیماری دریچه های قلب است. تنگی دریچه های میترال یا آئورت باعث می شود حتی با وجود سلامت عضلات قلب، پمپاژ خون به راحتی صورت نگیرد. بیماری های مادرزادی قلب از علل اصلی آسیب دریچه های قلبی هستند. این کودکان از ابتدای تولد دچار علایم نارسایی قلب هستند. گاهی نیز قلب در سنین بزرگسالی به دلایل مختلف دچار خرابی دریچه ها شده و نارسایی قلب ایجاد می شود.

از دیگر علل مهم نارسایی قلبی، فشار خون طولانی مدت است. فشار خون باعث ایجاد مانع سر راه پمپاژ قلب به داخل سیستم گردش خون می شود. برای غلبه بر این فشار عضلات بطن چپ ضخیم شده و پس از مدتی فضای حفره بطن چپ را پر می کند و به این ترتیب پر شدن بطن دچار اشکال شده و عملکرد قلب تضعیف می شود.

علاوه بر موارد فوق، به تنگ شدن عروق قلب نیز به عنوان عاملی  برای ایجاد نارسایی قلب می توان اشاره کرد. وقتی که رگ تنگ می شود، به تدریج آن قسمت از عضله قلب که با آن رگ خون رسانی می شده، از بین می رود (سکته قلبی)، در نتیجه قلب قدرت انقباضی طبیعی اش را از دست می دهد و نارسا می شود.

کسی که دچار نارسایی قلبی است،  باید چه کارهایی انجام دهد؟

– انجام دقیق دستورات پزشک

– ترک سیگار و الکل

– وزن کردن روزانه به منظور  آگاهی از ایجاد اضافه وزن در اثر تجمع مایع در بدن در صورت بروز آن

– یادداشت و محاسبه ی مایع دریافتی روزانه (چقدر در روز مایع می نوشید)

– اندازه گیری فشارخون هر روز

– پرهیز کردن یا محدود کردن کافئین (قهوه، چای و …)

– پرهیز و محدودیت در مصرف نمک و غذاهای نمکین

– فعالیت فیزیکی مناسب

– استراحت به میزان لازم و کافی

برای آشنایی بیشتر با علل نارسایی قلب، این ویدیوی آموزشی را دنبال کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید