خواص درمانی و مضرات شاه پسند

شاه پسند در قدیم به نام گیاه صلیب(Herb of the Cross) معروف بوده است زیرا گفته می شود که آن را روی زخم های مسیح ریختند و خونریزی قطع شد. در واقع دارای خاصیت ضد خونریزی است.

نبض ما– این گیاه در نواحی جنوب آسیا، آفریقا و اروپا در حاشیه جاده ها و دشت ها و مزارع می روید و در ایران در مناطق شمال ایران و اطراف تهران، فارس و نواحی جنوب یافت می شود.

قسمت مورد استفاده این گیاه، برگ ها و سر شاخه های سبز آن است در اثر مالش دادن بوی مطبوعی در تمام قسمت های این گیاه منتشر می شود ولی طعم آن گس و تلخ است.

این گیاه گونه های مختلفی دارد که متجاوز از صد نوع می باشد، ما در ایران بیشتر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی نام دارد را می شناسیم اما نوع دارویی آن نیز در ایران وجود دارد که ما در این مطلب بیشتر به آن نوع می پردازیم.

ترکیبات شیمیایی شاه پسند

شاه پسند دارای مواد شیمیایی مختلفی نظیر تانن ،‌موسیلاژ ، ساپونین ، وربی نالین Verbenalin ، بتاکاروتن و ماده ای تلخ می باشد.

شاه پسند برای رفع مشکلات گوارشی

شاه پسند مشکلاتی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را برطرف کرده و به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. این گیاه برای برطرف کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز مفید است.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که عصاره‌ی روغنی یا همان افشره‌ی خوراکی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری کمک می‌کند به خاطر اینکه این باکتری نمی‌تواند در برابر ترکیبات شاه پسند مقاومت کند.

تهوع

روش مصرف

یک ساشه از این گیاه (معادل حدود یک قاشق غذاخوری) را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. می‌توانید روزانه تا 2 فنجان از این دمنوش را بعد از وعده‌های اصلی میل کنید.

همچنین می‌توانید 2 قطره از روغن گیاهی یا همان افشره‌ی خوراکی این گیاه را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا عسل چکانده و در دهان بگذارید. بهتر است این کار را بعد از غذا، یا صبح به صورت ناشتا و یا هر زمانی که به مشکل بر می‌خورید انجام دهید.

توجه داشته باشید که مصرف روغن گیاهی برای خانم‌های باردار و شیرده منع مصرف دارد. بچه‌های کوچک و همچنین خانم‌هایی که در چهار ماهه‌ی اول بارداری هستند نباید از روغن‌های گیاهی خوراکی استفاده کنند.

شاه پسند برای خواب راحت و آرام بخش

شاه پسند آرامبخش است و باعث خواب راحت می‌شود. شاه‌پسند برای مقابله با استرس و اضطراب فوق‌العاده است. می‌توانید زمانی که تحت فشارهای روحی روانی هستید و یا بی‌خوابی به سرتان میزند از آن استفاده کنید.

روش مصرف

2 تا 3 قاشق غذاخوری شاه پسند خشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. می‌توانید به مدت 10 روز، روزانه دو فنجان از این دمنوش میل کنید.

حمام شاه پسند

اگر بیخوابی منشأ روحی داشته باشد یعنی اگر استرس و فشارهای روحی بی‌خوابتان کرده است می‌توانید از حمام شاه‌پسند نیز استفاده‌ی لازم را ببرید.

برای این کار لازم است 200 گرم برگ و گل شاه پسند را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و محلول را صاف کرده و به آب وان اضافه کنید. توجه داشته باشید که استفاده از این گیاه برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

شاه پسند برای مقابله با کمردرد و روماتیسم

گیاه شاه پسند خواص ضدالتهابی دارد و برای تسکین دردهای روماتیسم و کمردرد مفید است.

روش مصرف

دو مشت گیاه شاه پسند را خرد کنید و در یک فنجان سرکه سیب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. ترکیب را در یک پارچه تمیز پهن کرده و شب‌ها به مدت 15 دقیقه روی مناطق دردناک بگذارید. بهتر است مرهم تان تا حدامکان گرم باشد.

شاه پسند برای شفافیت مو

تقویت، جلا بخشیدن و شفافیت موی سر نیز با استفاده از دَم کرده گل شاه پسند حاصل می شود.رنگ مو

روش مصرف

یک پیمانه از برگ های خشک شده ی این گیاه را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت ۵ دقیقه به آرامی بجوشد سپس آن را صاف کنید.

شاه پسند در طب سنتی

شاه پسند از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

  • قابض و ضد تشنج است.
  • برای از بین بردن آب آوردگی بدن مفید است و بدین منظور باید آن را با ملاس چغندر خورد.
  • برای تقویت قلب مفید است.
  • خون را تمیز و تصفیه می کند.
  • عرق آور است.
  • مقدار شیر را در مادران شیرده زیاد می کند.
  • کرم معده را کشته و از بین می برد.
  • خلط آور است.
  • برای برطرف کردن سرماخوردگی مفید است.
  • برای درمان ناراحتی های پوستی مفید است.
  • بیماری زردی را برطرف می کند.
  • برای رفع خونریزی لثه مفید است.
  • سنگ کلیه و مثانه را خارج می سازد.
  • برای ورم مخاط دهان و گلو، جوشانده آن را غرغره کنید.
  • کمپرس آن را روی ضرب دیدگی بگذارید.
  • زخم و بریدگی ها را با ضماد آن درمان کنید.

مضرات شاه پسند

خوردن زیاد این گیاه ضربان قلب را کم می کند و باعث تحریک روده ها و رحم می شود. بنابراین کسانی که ناراحتی قلبی دارند و یا خانم های باردار باید در خوردن آن احتیاط کنند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان،دکتر سلام،پارسی طب

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید