خواص درمانی و دارویی بیدمشک

بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت کننده قلب،اعصاب و محرک قوای جنسی. این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد.

نبض ما – بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که دارای سنبله‌هایی با اسانس معطر و خواص درمانی فراوان است. استفاده از عطر و طعم بیدمشک از زمانهای دور، به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد در بین ایرانیان رایج بوده، همین مسئله باعث شده تا اکثر ایرانیان این عرق خوشبو را در خانه‌های خود داشته باشند.

خواص بیدمشک شامل تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی بوده، همچنین دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد و جوشانده برگ یا پوست درخت آن سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

از مهمترین خواص عرق بیدمشک نیز خاصیت آرامبخشی و خواب‌آوری است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد. عرق بیدمشک از سوغات شهر ارومیه است.

خواص دارویی بید مشک در طب سنتی

طبیعت آن سرد و تر(در بعضی منابع معتدل ) است. مقوی قوای دماغی و قلب، مفرح روح، ملین مزاج، سردردهای گرم مزاج را نیز تسکین می‌دهد.

چنانچه زالو در حلق کسی رفته و در حلق یا اطراف آن چسپیده باشد، با غرغره عصاره برگ درخت بید مشک زالو از عضو جدا و از حلق خارج می شود.

فواید مصرف عرق بیدمشک در بارداری

با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بید مشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود.

لکه بینی در بارداری

از آن جایی هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک موثر است، اهمیت به بهبود حالات ماردران باردار بسیار مهم است.

استفاده از عرق بید مشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیجات در میان زنان باردار به شمار می‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند. همچنین لازم به ذکر است برای اطمینان از سالم بودن گیاهان دارویی مورد استفاده، بهتر است محصولات شرکت‌های معتبر و با علامت استاندارد استفاده شود.

بیدمشک و درمان بی خوابی

برای درمان بی خوابی می توانید از برگ یا گل بیدمشک کمک بگیرید. ۵۰ گرم بیدمشک خشک شده را در یک لیتر آب جوش دو دقیقه بجوشانید و ده دقیقه دم کنید. سپس آنرا صاف کرده و هر روز سه بار هر بار یک فنجان از آنرا بنوشید.

برای دم کرده گل بیدمشک، باید ۵۰ گرم گل بیدمشک را که خشک کرده اید در یک لیتر آب خیلی جوش ۱۲ دقیقه دم کنید و شیرین کرده، هر روز سه بار و هر بار یک فنجان از آن را قبل از صرف غذا بنوشید.

دمنوش بیدمشک مفید برای درمان جوش های صورت

دمنوش گیاهی بیدمشک، یک چای ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری است که توسط بسیاری از حکمای طب سنتی توصیه شده است. این چای ضدعفونی‌کننده خوبی برای دستگاه گوارش است و نوشیدن آن موجب تسکین جوش‌های بدن و برطرف شدن آنها می‌شود. نوشیدن این چای موجب از بین رفتن حرارت درونی بدن شده که افراد پس از نوشیدن این چای احساس خنکی می‌کنند.

برخی خواص عرق بیدمشک

  • مصرف آن بدون شیرین کننده، قند خون را کاهش می دهد.
  • مصرف آن برای درمان کم خونی مفید است.
  • تقویت کننده دستگاه عصبی است.
  • این گیاه تب را پایین می آورد.
  • تقویت کننده قلب است.
  • سردردها و علایم قاعدگی را تسکین می دهد.
  • دردهای مربوط به بیماری های التهابی مانند التهاب استخوان و مفصل را کاهش می دهد.
  • برای تقویت حافظه مفید است.
  • دم کرده برگ این گیاه برای دفع سنگ کیسه صفرا مفید است.شربت

طرز تهیه شربت بیدمشک

برای تهیه شربت بیدمشک، شکر یک پیمانه، آب دو پیمانه و عرق بیدمشک نصف پیمانه مورد نیاز است. به این منظور، آب را درون ظرف ریخته، حرات می‌دهیم تا به جوش آید، زمانی که آب به جوش آمد، شکر را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به مدت دو دقیقه بجوشد، سپس آن را از روی حرارت برداشته تا سرد شود.

پس از اینکه شهد کمی خنک شد، آب، شهد و عرق بید مشک را به میزان دلخواه مخلوط کرده و در پایان کمی گلاب و زعفران به شربت بیدمشک اضافه کنید تا خوش عطرتر شود. از شربت بیدمشک یه عنوان داروی ضد گرمازدگی استفاده میشود.

مضرات بیدمشک

عرق بید مشک، قند خون را پایین می‌آورد و نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد. مصرف بیدمشک در کودکان زیر دو سال، زنان باردار و مادران شیرده بایستی با احتیاط صورت گیرد. همچنین افراد با سن کمتر از ۱۶ سال که مبتلا به سرماخوردگی، آنفونزالا یا آبله مرغان هستند و اشخاصی که مبتلا به زخم‌های دستگاه گوارشی، گاستریت و نفخ هستند، بایستی از مصرف بید مشک و عرق آن خودداری کنند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

سلامتی،میزان، سلامت نیوز

3.4/5 - (11 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید