۵ بیماری که خبرنگار به آن مبتلا می شود

استرس، در آمد اندک، مخاطرات شغلی و حتی نبود امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حرفه خبرنگاری است.

شغل خبرنگاری به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود. فشارهای روحی و روانی و استرس‌های شغلی در حرفه خبرنگاری یکی از مخاطرات مهم این حرفه است. خبرنگار می‌بایست در عین مشاهده آلام و دردهای مردم با آرامش تمام به شغل خود و رسالت اصلی خود که مخابره اطلاعات درست است، بپردازد. علاوه بر این از آنجا که خبرنگار در تعامل مستقیم با صاحب منصبان و مدیران بخش‌های مختلف سازمان‌ها است و نیز پل ارتباطی میان مردم و مسوولان بشمار می‌آید، استرس بیشتری را در انتشار اخبار با مسوولیت پذیری خود متحمل می‌شود.

استرس و آثار سو آن بر خبرنگار

استرس شغلی موجب ایجاد عارضه‌های متعدد جسمی و قلبی اعم از سکته «قلبی و مغزی» و نیز افزایش فشار خون و چربی در بدن انسان می‌شود. علاوه بر این، استرس شغلی موجب اختلالات گوارشی و روده‌ای و نیز اختلالات غدد درون ریز از جمله غده تیروئید می‌شود. همچنین افراد خبرنگار که در مشاغل پر استرس فعالیت می‌کنند؛ بعضا دچار اختلالات روانی- عصبی، اسپاسم‌های عضلانی و «زانو درد، کمردرد و گردن درد» و نیز بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

استرس خبرنگار

خبرنگار و آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمی است؛ بطوری که سیستم ایمنی بدن بر علیه خود فعالیت می‌کند و در طولانی مدت‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ تخریب می‌شوند. همچنین این بیماری گاهی‌ چشم‌ و رگ‌های خونی را‌ نیز درگیر می‌کند.

به طور کلی استرس روحی و جسمی عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است؛ به همین دلیل افرادی که دارای شغل‌های پر استرس مانند خبرنگاری، آتش نشانی و پزشکان بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این بیماری در همه سنین ممکن است ایجاد شود، اما بیشتر شیوع آن در بین سنین ٢۵ تا ۵٠ سالگی است. شروع این بیماری آهسته و ناگهانی است که با علائمی مانند درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت، محدودیت حرکت مفصل‌، درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی صبحگاهی‌ مفاصل در افراد بروز می‌کند.

بیشتر مفاصل‌ بین بند انگشتان، مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، مچ‌ پا و گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند. در موارد شدیدتر، این بیماری منجر به تغییر شکل‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی، از کار افتادگی‌، کم خونی متوسط و پوکی استخوان در بیمار می‌شود.

ورزش و فعالیت بدنی برای بهبود نشانه‌های بیماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ به همین دلیل باید به قدرت عضلانی و حرکت مفاصل تا حد امکان کمک شود. همچنین نرمش در آب گرم می‌تواند از خشک شدن مفاصل جلوگیری کند.

استرس شغلی

قرار گرفتن خبرنگار در معرض امواج

خبرنگار به علت تماس مداوم و طولانی با وسایل الکترونیکی ارسال اخبار و گزارش‌ها مانند استفاده از تلفن، موبایل، رایانه در معرض امواج الکترومغناطیسی قرار دارند که این امر می‌تواند منجر به بروز علایمی مانند خستگی پذیری (سندروم خستگی مفرط)، بی‌اشتهایی، سردرد، شروع و تشدید سردردهای میگرنی در افرادی که زمینه ابتلا به این بیماری دارند، شود. اختلالات شنوایی و ناپایداری هیجانی، افزایش تحریک پذیری، خواب آلودگی، بی‌خوابی، اختلالات ریتم قلبی، بی‌ثباتی فشار خون و اختلالات غدد درون ریز بدن که جزئی از آن ناشی از اثرات حرارتی این امواج است.

اضافه کاری ممنوع

از جمله عوامل استرس زا در شغل خبرنگاری اضافه کاری، ساعت کار طولانی، انجام کار شیفتی، نداشتن برنامه از پیش تعیین شده، سفرهای متعدد، استرس های سازمانی مثل تضاد در نقش یا ابهام در نقش، نداشتن ضمانت کاری و حمتیت کاری، متغیر بودن مکان انجام کار و غیره است.

اهمیت تغذیه خوب برای خبرنگار

در جهان امروز که مردم تمام کشورها بلافاصله از حوادث مختلف رخ داده در نقاط مختلف جهان مطلع می شوند، شغل خبرنگاری در فهرست پر استرس ترین و مهمترین مشاغل جهان قرار دارد. خبرنگار در میدان جنگ بدون سلاح همپای سربازان حاضر می شود تا حوادث را برای مخاطبان خود روایت کند.

خبرنگار

خبرنگار به دلیل اینکه از تغذیه نامناسب استفاده می کند دچار بیماری هایی همچون مشکلات گوارشی، چاقی، انواع آرتروزها، اختلالات عصبی، بیماری های قلبی و عروقی می شوند. تغییر در فعالیت های کاری  یا تغییر اهداف باعث ایجاد استرس می شود که حالات روحی، روانی، جسمانی، رفتاری و عاطفی از نشانه های استرس کاری خبرنگاران است که علائمی همچون احساس خستگی زیاد، افزایش فشار خون، تنش، احساس ناامنیتی، تغییر رفتار های فردی وغیره را به همراه دارد.

تاثیر خوردن میان وعده در سلامت خبرنگار

هنگام فعالیت از مصرف میان وعده های ناسالم همچون انواع بیسکویت و کیک های صنعتی به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی شکرهستند و با روغن های ناسالم تهیه می شود خودداری و برای تجدید قوا از میان وعده های سالم مثل میوه ، بادام ،گردو، خرما، مویز،ماست کم چرب، یا ساندویچ های کوچک که حاوی کربوهیدرات ، پروتئین وروغن های سالم است استفاده کنید.

در روزهای کاری بهتر است از غذاهای خورشتی و کبابی که درمحل کار سرو می شود مصرف نکنید و فقط غذای خانگی میل کنید زیرا از ایجاد بیماری کبد چرب و چاقی شکم جلوگیری می کند و افرادی که سر وقت غذا نمی خورند نیز دچار سوءهاضمه و سپس چاقی می شوند.

روزانه از مایعاتی همچون آب و چای کمرنگ (نه با قند فراوان) بیشتر استفاده شود . درهنگام مصاحبه با افراد و تهیه گزارش استفاده ازآب و چای گزینه مناسبتری نسبت به آب میوه های صنعتی و شربت های شیرین است و از مصرف زیاد قهوه که حاوی کافئین است خودداری کنید، زیرا کافئین اضطراب شما را زیاد می کند.

نبض ما– گردآوری

منابع

وبسایت صدا و سیما، انارپرس، کرونا نیوز

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید