۶ شش روش ساده برای جذب ویتامین میوه‌ها

آیا می‌دانستید بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود می توانید مواد مغذی و ویتامین های بیشتری دریافت کنید؟ بله، روش های ساده ای وجود دارند که شما می توانید برای جذب ویتامین و مواد مغذی بیشتر از غذاهایی که مصرف می کنید، مد نظر قرار دهید.

«احتمالا برخی از این ترفندهای ساده را برای مصرف هر چه بیشتر میوه و سبزیجات به کار می‌گیرید. در ادامه با شش روش ساده برای جذب ویتامین و مواد مغذی بیشتر از میوه ها و سبزیجات بیشتر آشنا می شویم.

میوه های مدر

خرد کردن و رنده کردن میوه ها و سبزیجات

خرد کردن و رنده کردن میوه ها و سبزیجات موجب کاهش اندازه آنها شده و مصرف و جذب ویتامین و مواد مغذی از این خوراکی ها را آسان می‌کند.

در برخی موارد خرد کردن می تواند به شکل گیری مواد مغذی جدید منتج شود. به عنوان مثال، خرد کردن سیر و پیاز به آزادسازی آنزیمی به نام آلیناس کمک می کند. این آنزیم به شکل‌گیری آلیسین، یک ماده مغذی که با بیماری ها مبارزه می کند، منتج می شود.

جویدن غذا به درستی نیز موجب کاهش حجم و افزایش جذب مواد مغذی می شود. بدون تردید، می دانید که آهسته جویدن نیز از پرخوری پیشگیری می کند.

ترکیب مواد غذایی برای جذب ویتامین بیشتر

هنگامی که چاشنی‌های مبتنی بر روغن های سالم، مانند روغن زیتون به سالادها افزوده می شوند، از حالت فاقد چربی مغذی‌تر هستند. این مساله طی یک مطالعه و با انجام آزمایش خون از شرکت‌کنندگان پیش و پس از خوردن سالاد مشاهده شده است.

پژوهشگران مشاهده کردند شرکت‌کنندگانی که چربی های سالم مصرف کرده بودند، مواد مغذی بیشتری در مقایسه با گروهی که سالاد را بدون چربی مصرف کرده بودند، جذب کرده اند.

روغن زیتون خانه تکانی

ترکیب میوه ها و سبزیجات با چربی های سالم، مانند روغن زیتون و روغن نارگیل، جذب ویتامین ها و مواد مغذی را افزایش می دهد.

همچنین، مواد غذایی سرشار از ویتامین های محلول در چربی (A، D،E و K) جذب ویتامین و مواد مغذی را افزایش می‌دهند. ویتامین C نیز یک ماده مغذی شناخته شده برای افزایش جذب آهن است.

جذب ویتامین بیشتر با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه

مواد غذایی که به تازگی برداشت شده اند دارای بالاترین ارزش غذایی هستند اما با گذشت زمان از میزان ارزش غذایی آنها کاسته می شود. برخی از مواد غذایی می توانند بیش از ۵۰ درصد از مواد مغذی خود را تنها طی چند روز پس از برداشت از دست بدهند. در نتیجه، برای جذب ویتامین بیشتر همواره خرید میوه ها و سبزیجاتی که به تازگی برداشت شده اند را مد نظر قرار دهید.

آشنایی با مواد غذایی که می‌توان خام مصرف کرد

بیشتر مردم فرض می‌کنند مواد غذایی خام مغذی‌تر از نمونه های پخته شده هستند. این مساله همواره درست نیست. پختن می تواند مواد مغذی در برخی مواد غذایی مانند گوجه فرنگی را افزایش دهد. میزان ماده مغذی لیکوپن در گوجه فرنگی پخته بسیار بیشتر از گوجه فرنگی خام است.

سبزی اسفناج

مواد مغذی موجود در هویج مانند بتاکاروتن، گوجه فرنگی، اسفناج و سیب زمینی شیرین از طریق پختن افزایش می یابند.

اما دچار اشتباه نشوید زیرا پختن می تواند موجب کاهش مواد مغذی نیز بشود؛ به ویژه در مواد غذایی که حاوی ویتامین های محلول در آب هستند. همچنین، پختن بیش از اندازه سبزیجات موجب از بین رفتن مواد مغذی موجود در آنها می شود.

ذخیره و نگهداری درست از میوه ها و سبزیجات

گرما، اکسیژن و نور بر آهنگ از دست دادن مواد مغذی میوه ها و سبزیجات تاثیرگذار هستند. به طور کلی، گرما موجب تسریع آهنگ نابودی مواد مغذی در بیشتر مواد غذایی می شود.

شما می توانید تمامی سبزیجات، به استثنای سبزیجات ریشه ای، را در یخچال نگهداری کنید. میوه ها و سبزیجاتی که برش خورده اند را نیز باید در ظروفی که هوا به آنها راه ندارد، نگهداری کنید.

استفاده از روش های پخت درست

برخی روش های پخت نسبت به روش های دیگر موجب حفظ هر چه بیشتر مواد مغذی در میوه ها و سبزیجات می شوند. نتایج یک مطالعه نشان داده است که استفاده از مایکروویو به حفظ هر چه بهتر مواد مغذی نسبت به روش هایی مانند استفاده از زودپز کمک می کند.

این روش های پخت بیشترین میزان مواد مغذی را در مواد غذایی حفظ می کنند:

– استفاده از مایکروویو

– جوشاندن

– بخار پز کردن

– آب پز کردن

– کباب کردن

– گریل کردن

– تفت دادن

منبع: عصر ایران

4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید