کاربردهای شگفت انگیز انیسون در درمان بیماریها

انیسون (Pimpinella anisum) گیاهی با دانه‌های بسیار معطر است که آن را بادیان رومی نیز می‌گویند و بسیار شبیه به رازیانه است. کاربرد اصلی آنیسون درمان میگرن است.

نبض ما– گیاهی است از تیره جعفری علفی، دارای گلهای سفید رنگ. این گیاه اندازه اش تا یک متر می رسد. برگ های آن باریک متناوب با تقسیمات عمیق و خوشبو، دانه آن در غلافی لطیف و بلند است و دانه آن از دانه رازیانه کوچکتر و سبزتر مایل به سفیدی و کمی مایل به زرد می باشد. آنرا بادیان هندی و زیره رومی هم می گویند.

انیسون در طب سنتی

انیسون گرم و خشک است. مُسکن دردها، عرق آور و بادشکن است و اگر در روغن جوشانده شود تاثیرش بیشتر است.

دانه‌ های انیسون به عنوان ضد درد در ناراحتی میگرن، معطرکننده، ضد عفونی کننده و مُدر، مصرف سنتی داشته و عرق حاصل از تقطیر آن نیز به منظورهای فوق استفاده می‌ گردد.

  • اگر آن را بخار کنند و بخار آن را استنشاق کنند سر درد و سرگیجه را از بین می برد.
  • اگر آن را بکوبند و با روغن گل محمدی بیامیزند و در گوش بچکانند بیماری های درونی گوش را که ناشی از اثر ضربه یا برخورد باشد بهبود می بخشد و درد گوش را بر طرف می نماید.
  • رطوبت طحال را بر طرف می سازد.
  • با تب کهنه مقابله می کند.
  • دارویی است لطیف کننده پوست و نیکو کننده رنگ و رخسار
  • اگر دانه انیسون را در سرکه بخیسانند سپس خشک کرده و بو دهند و روزی چند بار ببویند زکام های سرد مزاج را بهبود می بخشد.

گیاه انیسون

ترکیبات انیسون

مهم ترین مواد تشکیل دهنده ی گیاه، اسانس بوده که میزان آن از ۱/۵ تا ۵ درصد متغیر است. مهم ترین ماده ی موجود در اسانس، ترانس آنتول به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد است. کومارین ها ترکیبات مهم دیگر رازیانه رومی هستند.

انیسون  دارای مواد شیمیایی است که مانند استروژن عمل می کنند. انیسون در حجم زیاد اثر استروژن را دارد. مصرف همزمان می تواند از اثربخشی قرص های استروژن بکاهد.

مهمترین اثرات انیسون

ضدباکتری

آنیسون یک آنتی باکتریال بسیار قوی می باشد که در مراکز بهداشتی می توان از آن به جای الکل استفاده نمود . یکی از اثرات خوب انیسون، خاصیت ضدمیکروبی بر علیه میکروب های گرم منفی و مثبت است.

افزایش دهنده ی میل جنسی

برای کسانی که مدت زیادی عمل استمناء را انجام داده اند بسیار مفید می باشد .برای این منظور آن را با ریشۀ شیرین بیان دم کنید و آب صاف کردۀ آن را بنوشید.

ضد نفخ، هضم کننده و مقوی معده

آب دم کردۀ آن را بنوشید. تونیک و محرک و بادشکن است، برای درمان دل پیچه ، دل درد و دردهایی که منشأ عصبی دارد و موجب انقباض عضلات معده و روده می شود مفید است، هضم کننده و خلط آور است، نفخ و قولنج را برطرف می سازد، ترشح عرق و ادرار را زیاد می کند، خون را تصفیه می کند.

دل‏ درد و دل‏ پیچه کودک را برطرف می ‏سازد. انیسون دارای خواص گوارشی است که می‌توان به محرک، اشتها‌آور ، رفع دل‌پیچه و اسپاسم‌های معده ، باز کننده انسداد کبدی و رفع کننده رطوبت طحال اشاره کرد.

اثر چاق کنندگی

چهل روز صبح ناشتا آن را با انجیر بنوشید، بدن را چاق می کند.

شروع عادت ماهیانه و افزایش شیر مادر

خون را تصفیه می کند و جریان خون و قاعدگی های سخت را مرتب می سازد، مادران شیرده اگر انیسون بجوند و بخورند هم شیرشان زیاد می‏ شود و هم از طریق اثری که در شیر می ‏گذارد دل‏ درد و دل‏ پیچه کودک را برطرف می ‏سازد.

خواص مغزی و عصبی انیسون

از خواص مغزی و عصبی انیسون می‌توان به محرک، خواب‌آور، تقویت مغز، ضد پارکینسون، رفع سرگیجه، رفع میگرن، برطرف کننده ضعف شدید و ضد درد عصبی اشاره کرد.

میگرن

طرزتهیه دمنوش انیسون

۱تا ۵ گرم از میوه های انیسون را با آسیاب خرد می کنیم. سپس بر روی آن یک لیوان آب جوش می ریزیم. آن گاه ده تا پانزده دقیقه صبر می کنیم و سپس صاف کرده میل می کنیم. روش دیگر اینکه مقدار کمی از آنیسون تازه را توی قوری به همراه کمی آب ریخته و ۱۰دقیقه به خوبی بجوشد و در لیوان میل شود.

هشدار:

  • انیسون در افرادی که به گیاهان مشابه آن حساس هستند واکنش آلرژیک به همراه دارد. مثل مارچوبه، گشنیز، زیره، کرفس، زیره سبز، شوید و فنل.
  • در بیماری های هورمونی مثل سرطان پستان، رحم، تخمدان انیسون همانند استروژن عمل می کند و می تواند مضر باشد.
  • مصرف انیسون برای گرم مزاجان می‌تواند موجب بروز سردرد شود همچنین ممکن است موجب سقط جنین و ‌حساسیت پوستی و کبدی شود.
  • مصرف در بارداری: با وجودی که گزارشی از عارضه ی آن وجود ندارد، ولی بهتر است در این دوران مصرف نشود.
  • از عوارض انیسون می توان احساس گرفتگی سینه و گلو و در صورت مصرف طولانی مدت به ترش کردن معده اشاره کرد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان،نمناک،دکتر سلام

3.7/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید