۵ ویتامین ضروری بدن در گل سرخ

گل سرخ یا همان گل محمدی نوعی گل رز است که در ایران به صورت گسترده کشت و استفاده می شود. از این گل معطر و پرخاصیت در تهیه گلاب، مربا، عطر، به صورت پودر داخل ادویه ها، در ترکیب شیرینی جات و غیره استفاده می شود.

نبض ما – گل سرخ با نام علمی (Rosa) درختچه کوچکی به ارتفاع 60 سانتیمتر تا 5/1 متر است. گل سرخ بوته‌ای است که از شرق و به خصوص ایران نشات گرفته و پس از جنگ‌های صلیبی به اروپا راه یافت. انواع متفاوتی از گل سرخ موجود است که بهترین نوع آن در ایران یافت می‌شود.

ترکیبات گل سرخ

این گیاه معطر دارای قند، تانن، اسید گالیک، اسانس، مواد پکتینی و ماده رنگی است. کاسبرگ رز وحشی یکی از منابع سرشار ویتامین C در قلمرو گیاهان شناخته می‌شود. کاسبرگ رز همچنین غنی از ویتامین‌های A، B و K است. این گل سرشار از آنتی اکسیدان ها و به ویژه پولیفنول های موسوم به کاتچین می باشد.

چای گل سرخ

چای یا دمنوش گل سرخ یک نوشیدنی معطر و فوق العاده با خواص مثال زدنی و پرخاصیت برای آن هایی است که علاقه مند به نوشیدنی های گرم هستند.

طرز تهیه چای گل سرخ: تهیه این چای بسیار ساده است. اگر حوصله تهیه چای گل محمدی را ندارید می توانید داخل قوری چای معمولی تان کمی گلبرگ گل محمدی بریزید تا معطر شود.

اما برای تهیه چای گل محمدی برای هر فنجان آب به 6 تا 7 گلبرگ گل محمدی نیاز دارید کافی است گلبرگ ها را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کند. سپس می توانید چای را صاف کرده و کمی عسل یا عصاره استویا به آن بزنید.

می توانید از گلبرگ های خشک نیز در تهیه دمنوش استفاده کنید. می توانید یک قاشق غذاخوری گل سرخ را به همراه یک قاشق غذاخوری چای سیاه یا سبز به مدت 15 الی 20 دقیقه دم کنید.

چای گل سرخ برای تسکین دردهای زنانهدرد قاعدگی

چای گل سرخ همچنین در بهبود دردهای قاعدگی موثر است. اگر شما نیز از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید حتماً این چای را در برنامه روزانه تان بگنجانید. به عقیده برخی متخصصان این گل همچنین در تنظیم قاعدگی نامنظم یا شدید موثر است. گفتنی است که گل سرخ برای افزایش میل جنسی نیز موثر عمل می کند.

چای گل سرخ برای آرامش اعصاب

چای گل محمدی باعث تسکین دستگاه عصبی می شود. اگر به طور منظم از این چای میل کنید از مشکلاتی مانند بی خوابی و خستگی خلاص خواهید شد. این نوشیدنی مفرح اعصاب بعد از یک روز کاری طولانی مدت و همراه با استرس است و باعث رفع خستگی و کسب انرژی دوباره می شود.

چای گل سرخ برای سم زدایی از بدن

مصرف منظم چای گل سرخ در گام اول به سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می کند. چون روی کبد و صفرا تأثیر داشته و باعث تمیزی آن ها می شود. این نوشیدنی معطر ادرارآور است و به کنترل حالت احتباس آب در بدن کمک می کند. البته باید گفت که با یک گل بهار نمی شود. یعنی با نوشیدن یک فنجان چای گل محمدی نمی توانید از این خواص بی نظیر بهره مند شوید. باید این نوشیدنی را به صورت منظم و یک دوره درمانی میل کنید.

خواص گل سرخ در طب سنتی

طبع گیاه گل سرخ، معتدل تا کمی سرد و خشک بوده، بنابراین ضد صفرا و بلغم محسوب میشود و مصلح آن برای افراد سرد مزاج، گیاه انیسون و برای افراد دارای مزاج گرم، کافور است و طبع گرده گل سرخ گرم و خشک می‌باشد.

  • اخلاط خونی را دفع می‌کند.
  • تقویت‌کننده‌ی قلب و برطرف کننده‌ی تپش شدید قلب است.
  • دمنوش نهنج گل محمدی در کاهش میزان جذب چربی‌ها موثر است و باعث تنظیم میزان کلسترول خون می‌شود.
  • فشار خون را تنظیم می‌کند.
  • آرام‌بخش است و سردرد را برطرف می‌کند.
  • تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی است.
  • در افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و باکتری‌ها به خصوص عفونت‌های مجاری ادراری موثر است.
  • دمنوش گل سرخ ادرار‌آور است.
  • درد رحم را کاهش می‌دهد و در رفع ترشحات سفید رحم موثر است.
  • خون‌ریزی در فواصل عادت ماهانه را از بین می‌برد.
  • دمنوش گل سرخ، بوی بد دهان را رفع می‌کند.
  • عوارض و نشانه‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا، زکام و گرفتگی‌های برونشی را از بدن دور می‌کند و در درمان آنژین موثر است.

فواید گل سرخ در زیبایی

خواصی که گل سرخ( گل محمدی) برای زیبایی دارد واقعا شگفت انگیز است. در تهیه بسیاری از لوازم آرایشی و زیبایی گران قیمت از گل سرخ استفاده می شود. در زیر  چندی از خواص زیبایی گل سرخ را برای شما بیان می کنیم:

  • پوستتان را تمیز می کند: پوست صورت خود را با پودر گل محمدی و عسل پاک کنید سپس بعد از ۱۵ دقیقه بشویید این امر موجب روشن تر شدن پوست صورتتان می شود.
  • کنترل چربی پوست با ماسک گل سرخ: از آنجایی که گل محمدی برای پوست خاصیت نرم کنندگی دارد باعث نرم شدن پوست و شاداب نگه داشتن آن می شود. می توانید یک مقدار گل سرخ تازه یا خشک شده را با کمی آب مخلوط کرده و 30 دقیقه بجوشانید. سپس در شیشه اسپری ریخته وقتی تعریق انجام شد آنرا بر روی صورت خود بیافشانید.
  • مرطوب کننده – تسکین دهنده: گل محمدی ارگانیک برای همه نوع پوستی مناسب است و استفاده از آن سبب مرطوب سازی پوست می شود و این برای پوست های حساس بسیار مناسب می باشد. روغن موجود در گل محمدی باعث می شوند تا رطوبت به طور مستقیم وارد سلول های پوست شود و به آن ها آب رسانی شود.زیبایی پوست
  • از بین بردن لکه های صورت با ماسک گل محمدی: گل محمدی غنی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان هاست. ویتامین C باعث افزایش کولاژن پوست می شود و باعث سفت تر شدن سلول های پوست صورت می شود. این باعث می شود تا آکنه ها و لکه های روی صورت به راحتی از بین بروند.
  • کمک به افزایش رشد مو : گل سرخ باعث تقویت فولیکول های مو می شود و باعث افزایش رشد مو ها می شود. همچنین گل سرخ نرم کننده فوق العاده ای برای مو ها است. گل سرخ را بر روی پوست سر بمالید این امر باعث افزایش گردش خون بر روی پوست سر می شود و باعث تحکیم موها می شود.

فواید بوییدن اسانس گل سرخ

امروزه تهیه اسانس گل سرخ سختی و مشقت بسیار زیادی دارد، به طوری که برای به دست آوردن یک لیتر اسانس یا روغن معطر گل سرخ نیاز به 5 هزار کیلو گلبرگ گل محمدی  است.متخصصان عطردرمانی اسانس گل محمدی را یکی از بهترین داروها با منشا طبیعی برای درمان ناتوانی جنسی و سردمزاجی در افراد مختلف می دانند.یکی دیگر از ویژگی های اسانس گل سرخ درمان افسردگی ست .در شیوه درمانی عطردرمانی، درمانگر با تجویز اسانس یا روغن این گیاه به بیمار به او کمک می کند تا به مرور بر افسردگی غلبه کرده و این بیماری را پشت سر بگذارد.

مربای گل سرخ

در ایران از گلبرگ‌های گل رز محمدی مربایی خوش طعم تهیه می‌شود که در اینجا به روش تهیه آن اشاره می‌کنیم:

تقریباً هم وزن گلبرگ رز مورد نظرتان شکر در نظر بگیرید. مقداری آب در قابلمه ای بریزید و روی آتش اجاق گاز به جوش آورید. گلبرگ‌های رز پاک شده را در آب جوش بریزید و بگذارید حدود دو دقیقه بجوشد، سپس آن را در یک آبکش خالی کنید و با آب سرد آبکشی نمایید. به این ترتیب به اصطلاح تلخی گل گرفته می‌شود. بگذارید آب اضافی گل کاملاً رفته و تقریباً خشک شود.

شکر را با مقداری آب در قابلمه ای بریزید و بگذارید بجوشد تا قوام آمده و به غلظت مورد نظر برسد، کمی زعفران در آن بریزید و سپس گلبرگ‌ها را اضافه کنید. بگذارید چند جوش بزند. سپس مربا را در ظروف شیشه‌ای دردار استریل بریزید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

میزان، باشگاه خبرنگاران

3.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید