درباره فواید معجزه گر ارده بیشتر بدانید

ارده یا طحینه خوراکی‌ست که از دانه‌های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده بدست می‌آید. ارده به تنهایی به عنوان چاشنی یا به بخش اصلی حلوا ارده، حلواشکری، بابا غنوج و حمص استفاده می‌شود.

نبض ما– ارده خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است. ارده را به طرق مختلفی می‌توان مصرف نمود. می‌توان آن را بصورت خالص و بدون هیچگونه افزودنی با نان مصرف کرد و یا مواد شیرینی از قبیل: عسل، شیره اعم از شیره نبات، خرما، انگور و مربا به آن اضافه نمود. میزان افزودنی بسته به ذایقه افراد متفاوت است.

کالری ارده

ارزش غذایی موجود در ارده برای هر 100 گرم به شرح زیر است:

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم
انرژی(۵۹۵ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها۲۱٫۱۹ g
چربی۵۳٫۷۶ g
پروتئین۱۷٫۰۰ g
آب۳٫۰۵ g
ویتامین آ۶۷ IU
تیامین (ویتامین ب۱)۱٫۲۲۰ میلی‌گرم (۹۴٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)۰٫۴۷۳ میلی‌گرم (۳۲٪)
نیاسین (ویتامین ب۳)۵٫۴۵۰ میلی‌گرم (۳۶٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵)۰٫۶۹۳ میلی‌گرم (۱۴٪)
ویتامین ب۶۰٫۱۴۹ میلی‌گرم (۱۱٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹)۹۸ میکروگرم (۲۵٪)
ویتامین ب۱۲۰٫۰۰ میکروگرم (۰٪)
کلسیم۴۲۶ میلی‌گرم (۴۳٪)
آهن۸٫۹۵ میلی‌گرم (۷۲٪)
منیزیم۹۵ میلی‌گرم (۲۶٪)
منگنز۱٫۴۵۶ میلی‌گرم (۷۳٪)
فسفر۷۳۲ میلی‌گرم (۱۰۵٪)
پتاسیم۴۱۴ میلی‌گرم (۹٪)
سدیم۱۱۵ میلی‌گرم (۵٪)
روی۴٫۶۲ میلی‌گرم (۴۶٪)

خواص ارده و عسل

تابستان دارای مزاج گرم و خشک است به همین دلیل افرادی که دارای طبع صفراوی هستند در این فصل شدیداً دچار بحران جسمی و روحی می شوند. صفراوی مزاج ها تحمل گرمای تابستان را ندارند و این افراد در تابستان نباید از مواد غذایی گرم و خشک استفاده کنند و بهتر است از غذاهای با طبع سرد و تر بیشتر مصرف کنند تا به اصطلاح جگر مصرف کننده خنک شود.

فصل زمستان، فصل سرد و تر است و معمولاً افرادی که بلغمی مزاج هستند و دارای طبع سرد و ترند در این فصل احساس سرمای بیشتری می کنند که باید از موادغذایی گرم مثل عسل، ارده و شیره استفاده کنند.

ارده و شیره یک چاق کننده و تقویت کننده نیروی جنسی بوده و دیر هضم می‌باشد. منضج دمل‌ها و زخم‌های چرکی و تسکین دهنده درد، گرمی و خشکی عضو می‌باشد. مزاج گرم و تر دارد و مصلح آن سرکه و عسل است. ارده و شیره هر دو گرمی هستند و آب روی آتش برای خلاص شدن از رطوبت سردی‌خوردن.

ارده و شیره

از کنجد و ارده در درمان اختلالات کبد و کلیه استفاده می‌شود و برای درمان استخوان‌درد و درد مفاصل هم مفید است. به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه‌شان هم می‌شود. شیره انگور هم درست مانند خود انگور مقدار قابل توجهی ویتامین «آ»، «ب»و «ث» دارد و در ضمن ضدنفخ هم هست.

آیا ارده چاق کننده است

ارده از کنجد تهیه شده که حاوی چربی خیلی بالایی است. البته حاوی املاح زیادی است ، ولی در رژیم نباید مصرف شود. عسل در رژیم ممنوع است، زیرا هر قاشق مرباخوری آن 60 کالری انرژی دارد. خرما هم اثر سیر کنندگی دارد و هم ویتامین A و 2 عدد خرمای رطب و یا 4 عدد خرمای خشک برای 1 روز در رژیم مجاز است.

خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند. اما حواس‌تان باشد که هر دوی این مواد به غیر از انرژی‌زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارند و اگر شما فرد کم‌تحرکی هستید که روزانه بیش از 20دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این دو ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.

خوردن ارده

طرز تهیه ارده شیره

برای تهیه این غذا، به یک پیمانه دانه های خام کنجد و 3 تا 4 قاشق چایخوری روغن زیتون نیاز دارید.

1. فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید تا کاملا داغ شود.

2. یک لایه نازک از دانه های سبوس‌دار کنجد را داخل سینی فر بریزید.

3. کنجدها را به مدت 8 دقیقه در فر برشته کنید. هر چند وقت یکبار هم بزنید تا همه جای کنجدهای برشته شوند. البته اجازه ندهید تا دانه ها خیلی قهوه ای شوند.

4. دانه های برشته شده را داخل آسیاب برقی بریزید و هم بزنید تا پودر شوند.

5. روغن زیتون را اضافه کنید. البته باید در هر مرتبه فقط یک قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید و حسابی هم بزنید تا به خورد هم بروند. در نهایت باید خمیر نرمی به دست بیایید. البته نباید خمیر شل و روان باشد.

6. هم زدن را تاحدی ادامه دهید که خمیر کاملا نرم و یکدست شود.

7. سپس آن را داخل شیشه بریزید. در آن را محکم ببندید و چندین ماه در یخچال نگهدارید. از این ارده می توانید برای تهیه حمص هم استفاده کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، شفاآنلاین، ایران ناز، پزشکان بدون مرز

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید