بیماریهایی که باعث درد زیر شکم می شود

درد شکم یکی از دردهای مزاحم برای انسان است. درد شکم می تواند در ناحیه های مختلف اتفاق بیفتد. یکی از این انواع درد زیر شکم است.

نبض ما – هرکدام از این دردها می تواند نشانه خاصی به همراه داشته باشد که باید به آن توجه نمود. هر زمان که دچار دل‌درد می‌شویم اول از همه به فکر سوء‌هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می‌افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم از جمله درد زیر شکم می‌تواند علل و راه‌های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد.

علت درد زیر شکم سمت چپ در مردان

اگر شما تجربه درد سمت چپ و  درد زیر شکم را داشته اید قطعا آن را یک منبع مزاحمت در زندگی معرفی خواهید کرد. در زیر به برخی از دلایل ابتلا به درد زیر شکم اشاره می شود:

یبوست و درد زیر شکم

یبوست یکی از علل درد ربع سمت چپ و تحتانی شکم است. دکتر ملیندا ریتینی می گوید یبوست ممکن است علت تورم و درد زیر شکم باشد. یبوست با برخی از علائم مشخص مانند درد هنگام دفع مدفوع، مدفوع سفت و یا کوچک و احساس عدم تخلیه کامل همراه است. علل یبوست می تواند متفاوت باشد، اما دلایل اصلی استرس، رژیم غذایی نامنظم و مصرف مقدار زیادی آرد سفید، محصولات فرآوری شده و مواد غذایی سرخ شده است.

دیورتیکولیت

دیورتیکولیت یکی از علل شایع برای درد زیر شکم و سمت چپ (درد LLQ) است. دیورتیکولیت یک بیماری دستگاه گوارش است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کیسه فرم دیورتیکول آلوده شود. علائم آن شامل درد شکم، تهوع، تب، نفخ و اسهال یا یبوست است. علت دیورتیکولیت به طور کامل شناخته شده نیست، اما عواملی مانند یک رژیم غذایی کم فیبر، پیری، عدم فعالیت بدنی، مصرف سیگار، مصرف برخی داروها از جمله استروئیدها و داروهای غیر استروئیدی، سابقه خانوادگی و چاقی به ابتلا به این بیماری کمک می کنند.

سیستم ادراری

اگر درد سمت چپ شکم با درد در هنگام ادرار همراه باشد ممکن است از یک مشکل مربوط به دستگاه ادراری رنج می برید.

سنگ کلیه

اولین علت احتمالی درد زیر شکم و سمت چپ (LLQ )در سیستم ادراری سنگ کلیه است، حال اگر این درد در سمت چپ احساس شود ممکن است سنگ در کلیه چپ قرار داشته باشد. سنگ کلیه بسیار معمول است و معمولا افراد ۳۰ الی ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

سنگ کلیه

عفونت کلیه

احتمال دوم درد زیر شکم و سمت چپ ، عفونت کلیه (پیلونفریت) که یک نوع خاص از عفونت های دستگاه ادراری (UTI) است می باشد. این عفونت معمولا در مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود و به کلیه ها سرایت می کند. اگر عفونت کلیه درمان نشود می تواند از طریق کلیه ها به جریان خون راه یافته و در سراسر بدن گسترش یابد.

کرون

بیماری کرون و یا کولیت اولسراتیو که در مورد درد شکمی حاد به آن مشکوک می شوند و با علائمی نظیر اسهال شدید، و احتمالا استفراغ و خونریزی از رکتوم همراه است از علل درد سمت چپ و درد زیر شکم است. پیشرفت آن معمولا تدریجی و قابل توجه است.

سندوم روده تحریک پذیر

از سوی دیگر، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یکی از شایع ترین موارد درد سمت چپ و درد زیر شکم در فهرست علل مرتبط با روده است و متاسفانه محرک التهاب از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بسیاری از نشانگرهای فیزیولوژیکی و روانی از بدن مشاهده می شود.

علت درد زیر شکم و بیضه

وارد شدن ضربه

معمولا کوفتگی و ورم بیضه از جمله عوارض بد ضربات مستقیم به حساب می‌آیند، ولی علی‌رغم وجود این حالت هشداردهنده، در اکثر موارد با انجام اقدامات محافظتی می‌توان طی چند روز این مشکل را برطرف نمود. اقدامات محافظتی شامل پوشیدن لباس‌های زیر خاص، استفاده از مسکن‌ها و کمپرس گرم است. تورم و کوفتگی ناشی از عمل وازکتومی نیز به همین طریق قابل درمان است.

عفونت بیضه

هم بیضه و هم بافت‌های مجاور آن‌ها استعداد قابل ملاحظه‌ای جهت ابتلا به عفونت دارند. زمانی که این عفونت‌ها رخ می‌دهند، التهاب سبب بروز درد می‌شود و بیضه‌ها بخصوص در هنگام لمس بسیار دردناک خواهند بود.

ورم اپیدیدیم

اپیدیدیم، یک سری لوله های پیچ در پیچی هستند که در پشت بیضه قرار می گیرند و اسپرم های تولیدشده در بیضه از داخل آنها حرکت و به قسمت پشتی مجرای ادراری باز می شوند و باعث خروج مایع منی در موقع انزال می شوند. علت ایجاد این بیماری، اغلب تماس های جنسی کنترل نشده و با فرد آلوده می باشد که به مرد منتقل می شود و از طریق مجرای ادراری هنگام نزدیکی، وارد مجرای مرد شده و باعث التهاب و درد شدید بیضه می شود. اغلب علت شایع این ورم، سوزاک و یا کلامیدیا می باشد.

بیضه ها

هیدروسل (تجمع مایع دور بیضه)

هیدروسل به معنای تجمع مایع شفاف در داخل کیسه‌ای است که بیضه را احاطه کرده است. گاهی اوقات ممکن است از بدو تولد این حالت وجود داشته باشد که بیشتر به دلیل اختلالات شکل‌گیری کیسه‌های اطراف بیضه‌هاست.

واریسی شدن رگ‌های بیضه (واریکوسل یا واریس بیضه) همراه با هیدروسل

هر دو حالت فوق می‌تواند منجر به بروز ناراحتی در اطراف بیضه‌ها شود. در این حالت فرد بیشتر درد را در اطراف بیضه‌ها حس می‌کند و خود بیضه‌ها معمولا فاقد درد است. وریدهای اطراف بیضه نیز همانند وریدهای پا می‌تواند واریسی شود که سبب بروز احساس گرمی در نوک بیضه‌ها و محل واریسی شدن وریدها در اطراف بیضه‌ها می‌شود.

پیچ‌خوردگی بیضه‌ها

گاهی اوقات با ایجاد فشارهای یکباره و شدید ممکن است بیضه‌ها دچار چرخش و پیچ‌خوردگی شوند و در نتیجه گردش خون آن‌ها دچار مشکل شود. در این حالت، بیضه‌ها متورم شده و باعث ایجاد درد در ناحیه تناسلی مردان می‌شود. اگرچه گاهی اوقات ممکن است بروز تورم منجر به بازگشت پیچ‌خوردگی شود، اما پیچ‌خوردگی دائمی می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در صورت کاهش یا عدم خون‌رسانی کافی به بیضه‌ها طی شش ساعت، این بافت خواهد مرد.

برای تصحیح این اختلال باید بلافاصله و به صورت اورژانسی عمل جراحی انجام شود، اما اگر بیضه دچار تخریب شده باشد، راهی جز برداشتن آن‌ها وجود ندارد. گفته می‌شود مرد با یک بیضه نیز می‌تواند فعالیت تناسلی خود را به طور طبیعی دنبال کند و بچه‌دار شود.

تحریکات جنسی

گاهی اوقات تحریکات جنسی که در نهایت منجر به انزال نشود، منجر به بروز احتقان در لوله‌های منی‌بر (یا انتقال‌دهنده منی) خواهد شد که این امر منجر به بروز درد در بیضه‌ها می‌شود. این حالت به طور کلی خطرناک نیست اما ناخوشایند خواهد بود. در هر صورت، این گونه درد بعد از چند ساعت بهبود خواهد یافت.

درد زیر شکم در مردان نشانه چیست؟

درد زیر شکم یا در سمت راست صورت می گیرد و یا در سمت چپ و یا این که به صورت مشترک است.

پایین راست

شایع‌ترین علت درد زیر شکم و سمت راست آپاندیسیت است اما باید توجه داشته باشید که درد آپاندیس در 24‌ساعت اول معمولا دور ناف است و بعد به سمت راست و پایین شکم منتقل می‌شود. در صورت بروز چنین دردی باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید. در این ناحیه همچنین قسمتی از روده بزرگ به نام سکوم قرار دارد بنابراین هر نوع اختلال در آن می‌تواند باعث درد در این منطقه شود.

پایین چپ

درد زیر شکم و چپ در این ناحیه می‌تواند ناشی از بیماری دیورتیکولیت (بیرون زدگی مخاط جدار روده بزرگ) باشد که بر اثر یبوست یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود. این وضعیت درمان‌پذیر است اما اگر درمان نشود ممکن است عود کند. از علائم آن هم می‌توان به درد شکم همراه با دل‌پیچه، تب، تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه بیرون زدگی مخاط روده اشاره کرد. درمان آن در موارد خفیف، تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد ملین است. در موارد شدیدتر هم ممکن است نیاز به استراحت، دارو و جراحی وجود داشته باشد.

درد زیر شکم چپ و راست مشترک

اختلالات و سنگ‌های کلیه می‌توانند باعث دردهای کولیکی در این دو منطقه شوند؛ دردی که در ابتدا تشدید شونده است و پس از رسیدن به نقطه اوج، ناگهان قطع می‌شود. این درد معمولا به کشاله ران یا حتی بیضه‌ها هم انتشار پیدا می‌کند. در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن‌های خوراکی مصرف کند. اما گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مجبور می‌شویم از مسکن‌های وریدی استفاده کنیم. همچنین این افراد باید فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند و ورزش‌های پرشی انجام دهند تا سنگ‌شان دفع شود.

در آقایان دردهای پاتولوژیک بیضه‌ها می‌توانند به این دو ناحیه از شکم انتشار پیدا کنند. حتی فتق‌های ناحیه کشاله ران هم باعث انتشار درد به این نواحی می‌شوند.

درد شکم در زنان

درد ناف در مردان

اکثر دردهای ناف، که به آن درد فتق نیز می گویند چیزی است که پزشکان آن را تحت عنوان درد ارجاعی توصیف می کنند. این نوع از درد در جای دیگری از بدن رخ می دهد، نه در اندام واقعی.

آپاندیسیت

دردی که در ناف شروع می شود و سپس به سمت راست  بدن حرکت می کند می تواند اولین نشانه آپاندیسیت باشد. اغلب مردم معمولا تنها آپاندیسیت را با درد شدید در سمت راست شکم مرتبط می دانند. با این حال، مطابق نظر متخصصان کلینیک مایو، درد همراه با آپاندیسیت معمولا در اطراف ناف شروع می شود و سپس به سمت راست و پایین شکم حرکت می کند. درد پس از آن شدید و شدیدتر می شود.

فتق ناف

اگر شما دچار معده درد و ناراحتی در اطراف ناف خود شدید و به خصوص اگر شما متوجه یک برآمدگی در آن ناحیه شدید، شما می توانید فتق ناف داشته باشید. در این مواقع درد در اطراف ناف رخ می دهد، زیرا بخشی از مایع از طریق بخشی از دیواره شکم جذب می شود. توده یا برآمدگی معمولا، اما نه همیشه، در ناف ایجاد می شود. در اغلب موارد، درد هنگام سرفه یا فشار شکم شدت می یابد. فتق ناف اغلب بر نوزادان تاثیر می گذارد، اما آنها می توانند در بزرگسالان نیز رخ دهد.

بیماری کرون (التهاب روده)

یکی دیگر از علت درد در اطراف ناف بیماری کرون است. مجله پزشکی بریتانیا می گوید که اغلب درد ناف نشانه ای از بیماری کرون است. این مشکل گوارشی التهابی باعث می شود مردم علایمی مانند اسهال، درد شکم و کاهش وزن را نیز تجربه می کنند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

درد در ناحیه شکم، از جمله در اطراف منطقه ناف یکی از علائم سندرم روده تحریک پذیر است. دکتر ویلیام بی. سالت می گوید که سندرم روده تحریک پذیر می تواند سبب یک درد شدید و یا درد ثابت در پایین شکم درست در زیر ناف شود.

پیرسینگ (سوراخ کردن) ناف

یکی از دلایل درد ناف سوراخ کردن آن می باشد. بایستی مطمئن شوید که سالنی که در آن پیرسینگ انجام می دهید از تجهیزات استریلیزه استفاده کند و بایستی مراقبت های پس از پیرسینگ را به طور کامل انجام دهید. این امر به جلوگیری از عفونت و عوارض و درد ناف کمک خواهد کرد.

در موارد زیر به حتما به پزشک مراجعه کنید

  • دردتان شدید و ناگهانی است و در عملکردتان اختلال ایجاد کرده است.
  • همراه با درد شکم، تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و تنگی نفس دارید.
  • دردتان مداوم است و بیشتر از 24 ساعت طول کشیده، به خصوص اگر بالای 50 سال دارید.
  • شکم‌تان سفت شده است و قادر به اجابت مزاج نیستید.

نبض ما– گردآوری

منابع

پیام سلامت، تبیان، انتخاب

4.1/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. حبیب می‌نویسد

    سمت راست پایین شکمم با پشت کمرم یهو ایر کشید
    یخورده راه رفتم نشستم چند رب بعد انگاری تیر زدن بهم نمیتونم راست بشم راه برم خیلی درد دارم هی فک کردم دلپیچه دارم ولی اشتباه کردم چکارکنم
    چ قرصی بخورم یزره آروم بشه تا برم بیمارستانی درمانگاهی

  2. مهدیار می‌نویسد

    سلام.من تازه امروز سمت چپ دلم خیلی درد میکنه فشارش میدم او لکه هرو دردش بیشتر میشه چی کا کنم؟باتشکر

  3. فرشاد می‌نویسد

    سلام دکتر من مصرف مخدر دارم.حالت استفراغ دارم. دور نافم دست که می گذارم فشار میدهم احساس درد میکنم.در سمت چپ پایین شکم هم احساس درد میکنم .هنوز هیچ آزمایشی ندادم.فقط آزمایش خون انجام دادم دکتر برایم سه نمونه داروی معده تجویز کرد فایموتدین.کلیدینیوم.دیمترون.چیکار کنم تشکر

از پزشکان نبض‌ما بپرسید