۱۲ نکته که قبل از دویدن روی تردمیل باید بدانید +ویدئو

تردمیل یک وسیله ورزشی است که به نامهای دو برقی، دو درجا یا دو ثابت هم شهرت یافته‌است، وسیله‌ای است که امکان دویدن را در فضای بسته فراهم می‌نماید.

نبض ما– دستگاه تردمیل که اکثراً موتوردار است، شامل تسمه پهنی است که با چرخش به دور غلطکها بر روی صفحه اصلی امکان راه رفتن و دویدن با سرعت‌های موردنظر را ایجاد می‌نماید. تردمیل در حقیقت شرایط انجام ورزش دو، مادر ورزشها، را در خانه و فضاهای بسته فراهم می‌نماید.

تردمیل می‌تواند جهت تمرینات قهرمانی باشگاهی، حرفه‌ای و خانگی استفاده گردد. قدرت موتور، کمترین و بیشترین سرعت، مدت کارکرد، شیب برقی و دستی و حداکثر وزن قابل تحمل شرایط و نوع تردمیل را تعیین می‌نماید. اکثر تردمیل‌ها دارای سیستم نمایشگر دیجیتالی هستند که ضربان قلب، مسافت، کالری، سرعت و زمان را نمایش می‌دهد. تست ورزش تردمیل پیشرفته‌ای است که طبق برنامه‌های تعیین شده ورزش می‌دهد و با الکتروکاردیوگراف کامپیوتری شرایط سلامت قلب و عروق را بررسی می‌نماید.

تردمیل در بیشتر باشگاه‌های ورزشی، که در کنار سایر انواع دستگاه‌های ورزشی می‌باشد. تردمیل یک تسمه دارد که چرخش آن باعث به حرکت درآمدن صفحه این دستگاه می‌شود. به این ترتیب، شما می‌توانید روی آن راه بروید یا حتی بدوید. تردمیل یکی از بهترین و پر کاربردترین وسایل ورزشی برای کاهش وزن می‌باشد.

تردمیل چگونه کار می‌کند؟

تردمیل ممکن است موتور داشته یا نداشته باشند. اگر نوع بدون موتور را انتخاب کرده باشید، در واقع، نیروی وزن و فشار پاهای شما است که باعث به حرکت درآوردن صفحه تردمیل می‌شود. این نوع تردمیل، دستگاهی سبک است و اگر هزینه مختصری برای خرید این دستگاه در نظر گرفته باشید، می‌توانید همین نوع را برای ورزش در منزل خودتان انتخاب کنید.

اما نوع موتوردار تردمیل، تکنولوژی پیشرفته تری دارد و موتوری که در آن کار گذاشته شده‌است به کمک عضلات شما می‌آید و به این ترتیب، شرایط گوناگونی برای دویدن یا راه رفتن برای شما به وجود می‌آورد. این تردمیل‌ها معمولاً یک مانیتور کامپیوتری دارند که با سیم‌های مخصوصی به بدن وصل می‌شوند و می‌توانند ضربان قلب را نشان دهند تا ورزشکار متوجه شود که آیا شدت حرکت‌هایش روی تردمیل کافی است و موجب کاهش وزنش می‌شود یا نه. اگر به صفحه مانیتور این تردمیل‌ها نگاه کنید، برنامه‌های از پیش تعیین شده‌ای را خواهید یافت که به کمک آن‌ها می‌توانید الگوی راه رفتن یا دویدن خودتان را روی تردمیل تنظیم کنید.

دویدن روی تردمیل

استفاده صحیح از تردمیل

هدف بیشتر افرادی که تردمیل تهیه می‌کنند معمولاً یکی از موارد زیر است:

کار با تردمیل هم باعث سوختن چربی و هم ساختن عضله می‌شود. می‌توان با برنامه‌های تمرینی متنوع و منظم ۳ ماهه روی تردمیل تمرین کرد و خسته نشد و با عضله سازی از تناسب اندام خوبی بهره‌مند شد. کار کردن درست و منظم با تردمیل باعث:

  • تقویت عضلات داخل و خارج ران و باسن
  • کاهش وزن
  • بدنسازی وتناسب اندام
  • بالا بردن انرژی بدن
  • بهبود فعالیت ورزشی
  • بهبود مقاومت بدن وقدرت قلب وعروق
  • حفظ وزن ایده‌آل بدن
  • تصحیح برنامه خواب و کاهش استرس

و در نتیجه باعث شادابی و سلامت جسمی و همچنین روحی و روانی خواهد شد.

آیا تردمیل برای زانو مضر است؟

دویدن، جزء ورزش‌های با فشار بالا (High Impact) بر روی مفاصل تحمل کننده وزن (Weight Bearing) خصوصا زانو ومچ پا است و این موضوع با بالا‌تر بودن وزن شخص شدید‌تر می‌شود. بنابراین دویدن بر روی هر سطحی چه روی زمین باشد یا بر روی تردمیل، در شرایطی مناسب نخواهد بود که شخص، آرتروز یا ساییدگی غضروفی و ستون فقرات داشته یا وزن بالایی دارد.

 همچنین در شرایطی که فرد آسیب دیدگی زانو یا سابقه جراحی داشته باشد یا آسیب دیدگی‌های درمان نشده در رباط‌های صلیبی زانو داشته باشد، استفاده از تردمیل مناسب نیست.

زانوهایی که شدیدا پرانتزی هستند، افرادی که تحت عمل جراحی دیسک کمری و تحت درمان‌های تعویض مفصل قرار گرفته‌اند و افرادی که سابقه پیچ خوردگی مکرر مچ پا دارند نیز نباید از این دستگاه استفاده کنند. به این ترتیب در صورتی که فردی دارای یک زانوی طبیعی باشد، با رعایت اصول و داشتن کفش مخصوص، دویدن چه بر روی تردمیل و چه بر روی زمین منعی ندارد.

استفاده صحیح از تردمیل

خطرات تردمیل

کسانی که به استفاده از تردمیل عادت ندارند و مبتدی و تازه‌کارند یا به علل گوناگون، به انواع سرگیجه و نداشتن تعادل دچارند، در هنگام کار با تردمیل، ممکن است از روی دستگاه سقوط کنند و دچار عوارض ثانویه شوند.

کسانی که با تردمیل کار می‌کنند، به علت اینکه در فضای بیرون از منزل و فضای آزاد نیستند، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و میزان تعریق خود نیستند و این موضوع ممکن است موجب بروز شوک گرمایی یا افت فشار خون شود. دمای اتاق هم باید برای حرکت روی تردمیل مناسب باشد، چون اگر فضای اتاق از لحاظ میزان اکسیژن فقیر باشد، فرد دچار حملات قلبی خواهد شد و در آخر لباس فرد هم باید لباس مناسبی باشد، چون در غیراین صورت تهویه پوستی درست انجام نمی‌گیرد.

در ضمن، هنگامی که شیب یا سرعت تردمیل مناسب نباشد، ممکن است با فشار بر دستگاه قلبی عروقی، موجب بروز عوارض قلبی مانند اختلال خونرسانی به قلب و حتی سکته قلبی شود که این عوارض، کم مشاهده نمی‌شود. همچنین سرعت زیاد نامناسب با وضعیت آمادگی جسمانی فرد استفاده کننده، موجب زمین خوردن و یا بدتر شدن وضعیت بیماری قلبی او می‌شود.

راهنمای خرید تردمیل

فاکتورهایی که باعث انتخاب مدل خاصی از تردمیل از طرف شما می‌شود عبارتند از: وزن، قد، استطاعت مالی و فضای در نظر گرفته در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

بدنه

 بدنه اکثر تردمیلهای موجود در بازار از فولاد مخصوص ساخته شده و در بعضی از تردمیل ها از آلومینیوم مقاوم هم استفاده شده است که میزان استحکام بدنه تردمیل ارتباط مستقیمی با تحمل وزن در این دستگاه دارد.

موتور تردمیل

 موتور تردمیل یکی از نکاتی است که باعث تفاوت قیمت در تردمیل های مختلف می شود.

موتور تردمیل نیروی لازم را به تردمیل انتقال می دهد تا تسمه به حرکت درآید. معمولا هر چه قدرت موتور بیشتر باشد قیمت تردمیل گران تر می شود. در تردمیل های خانگی اکثرا از موتور های (DC ) استفاده می شود که این موتور ها از جریان مستقیم برق استفاده می کنند و جریان مستقیم همان مثبت و منفی است، مثل برق و باطری.  نوع دیگر از موتور که بیشتر تردمیل های باشگاهی استفاده می شود (AC) است که از جریان متناوب برق استفاده می کند.

سرعت تردمیل

حداکثر سرعتی که از تردمیل استفاده می کنید چقدر است ؟ می خواهید بر روی تردمیل راه بروید یا بدوید ؟ یا هر دو ؟ این ها چیزهایی است که باید قبل از خریدن تردمیل از خود بپرسید. سرعت تردمیل های مختلف بانی اسپرت را می توانید با کلیک بر روی ادامه ی توضیحات هر کالا مشاهده نمایید.  در اقلب موارد سرعت مورد استفاده بین ۳ تا ۷ کیلومتر در ساعت است و برای دویدن بین ۶ تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت می باشد و بیشتر از این سرعت  برای دونده های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

تحمل وزن

اگر برای منزل می خواهید تردمیل تهیه کنید باید بالاترین وزن اعضای خانواده را در نظر بگیرید و نسبت به آن تردمیل تهیه کنید و تحمل وزن دستگاه انتخابی شما باید بالاتر از وزن سنگین ترین مصرف کننده باشد.

ایمنی در حرکت

بعضی از تردمیل‌ها دارای گیره‌ای هستند که با اتصال به لباس ایمنی شما را در حین حرکت تضمین می‌کنند، به‌طوری که اگر در هنگام راه‌ رفتن یا دویدن تعادل خود را از‌دست بدهید با تکان ناگهانی شما گیره از لباس کنده شده و دستگاه به‌طور اتوماتیک خاموش می‌شود. در ضمن این قطعه به عنوان قفل کودک هم مورد استفاده قرار می گیرد و اگر بر روی دستگاه نباشد، موتور تردمیل حرکت نمی کند.

SDS یا اثر ضربه گیر

برخی از تردمیل های جدید دارای قابلیتی است که مانع از آسیب به زانو و مفاصل هنگام استفاده از آن می شود. این قابلیت برای افرادی که دارای زانو درد یا درد مفاصل هستند حایز اهمیت است. در اکثر تردمیل ها ضربه گیر وجود دارد که این قسمت به صورت لاستیک های منعطف زیر تخته تردمیل تعبیه شده است و باعث می شود تا به مفاصل زانو و کمر فشار کمتری وارد شود.

دستگاه تردمیل

نمایشگر تردمیل

این قسمت به صورت LCD که همان صفحه طوسی یا مشکی رنگ است مانند صفحه ماشین حساب ،اعداد به رنگ مشکی روی آن نمایش داده می شود که نمایشگر : سرعت، مسافت ،کالری ،ضربان قلب و برنامه در حال اجرا را دارد .

تمامی تردمیل ها در حالت استاندارد باید کلید ایمنی داشته باشند که بدون این وسیله روشن نمی شوند و در هنگام استفاده اگر از روی مانیتور برداشته شود بلافاصله موتور تردمیل از حرکت می ایستد. و به صورت کشویی، آهنربایی و شاخکی بر روی مانیتور ها دیده می شود.

دکمه های مانیتور به حالت لمسی ، میکروسوئیچ و فشار بر روی مانیتور تردمیل استفاده می شود که هر کدام مزایایی دارد ولی نمی توان دقیق گفت کدام بهتراست.

بر روی مانیتور تردمیل برنامه هایی به صورت استاندارد تعبیه شده که در مدت زمانهای مختلف با استفاده از کم و زیاد کردن سرعت و شیب برنامه مناسب برای اهداف گوناگون را پیگیری می کنند که اگر بیشتر باشد بهتر است و تقریبا از ۴ تا ۱۲ برنامه یا بیشتر می باشد.

برخی از تردمیل ها بر روی دسته، کلید سرعت دارند که برای کند یا تند شدن سرعت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در تردمیل هایی که شیب برقی دارند بر روی دسته هم این امکان وجود دارد که شیب را کم یا زیاد کنند .

فضای منزل شما

اگر دارای محدودیت در فضای منزل هستید، از تردمیل هایی استفاده کنید که دارای قابلیت تاشو هستند، با اینکار تردمیل شما تا ۷۰%  فضای کمتری اشغال می کند.

قیمت

البته قیمت همیشه تعیین کننده نیست، پیشنهاد می کنیم به جای دیدن قیمت های مختلف، پارامتر های بالا را در نظر گرفته و بر روی مشخصات دستگاهی که مناسب شماست تمرکز نمایید. ممکن است با دیدن همه مدل های تردمیل در بانی اسپرت، بتوانید گزینه مناسب تر با قیمت بسیار کمتر را بیابید و مابقی مبلغی را که در نظر گرفته اید، ذخیره نموده یا صرف خرید ماساژور یا دستگاه ورزشی دیگری کنید که در کنار تردمیل استفاده نمایید.

نکات مهم برای دویدن بر روی تردمیل

۱- هرگز با پاهای برهنه بر روی تردمیل پیاده روی نکنید و یا ندوید و حتما باید کفش‌های مخصوص دویدن را پوشیده باشید، چراکه خطر بالای آسیب دیدگی را در بر خواهد داشت.

۲- شروع حرکت و پایان حرکت بر روی تردمیل همواره با سرعت بسیار آهسته انجام شود.

۳- همواره گیره ایمنی دستگاه را به خود متصل کنید.

۴- در صورتی که حین دویدن احساس سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم‌ها را دارید، بلافاصله تمرین را متوقف کنید.

۵- همواره گرم کردن (Warm Up) و سرد کردن (Cool Down) با سرعت‌های پایین صورت بگیرد.

۶- هنگام دویدن از گرفتن دستگیره خودداری کنید، چراکه باعث افزایش شانس آسیب دیدگی شما می‌شود. در صورتی که نمی‌توانید بدون گرفتن دستگیره بدوید، سرعت شما نامناسب است.

۷- از اشتباهات شایع در حین دویدن روی تردمیل، کوتاه کردن قدم‌ها و تند‌تر کردن سرعت قدم‌ها (Over Striding) به علت استرس ناشی از افتادن از روی دستگاه است که باید از آن اجتناب کرد.

۸- همواره سعی شود که فرود پا بجای پاشنه بر روی سینه پا باشد.

۹- از آنجا که جهت حرکت تردمیل به سمت عقب و جهت حرکت پای شما به سمت جلو است، همواره سعی کنید برای جلوگیری از ایجاد نیروی مخالف (Shearing Force) روی مچ و زانو‌ها، فرود پا‌ها تقریبا در زیر مرکز ثقل بدنتان باشد و خیلی جلو‌تر از بدن، پا‌هایتان فرود نیاید.

۱۰- مرتبا برنامه سرعت و شیب دستگاه را تغییر دهید تا بدنتان به یکنواختی دستگاه عادت نکند.

۱۱- هرگز به طور ناگهانی در حین دویدن، از دستگاه پایین نیایید.

۱۲- از دویدن طولانی مدت بر روی شیب‌های بالا‌تر از ۶ تا ۷ خودداری کنید و حتما بعد از حدود ۵ دقیقه، شیب را کاهش دهید تا از فشار مضاعف بر روی کمر و زانو‌ها خودداری کنید. البته پیاده روی‌های قدرتی بر روی شیب‌های بالا مشکلی در پی نخواهد داشت.

نبض ما– گردآوری

3.2/5 - (13 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام اخیرا بعداز بازنشستگی ریه هام کوچیک و کم توان شدن چه کنم ۴۶سالمه قبلا خیلی تحرک داشتم ولی به خاطر آسیبی که به پام رسید مدتی مجبورشدم استراحت کنم ولی بعدش دیگه مشک ریه پیدا کردم آیا خرید تردمیل چاره کارم میشود؟؟؟؟؟؟ کمکم کنید

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      پیاده روی اهسته طوری که بهتون فشار نیاد بنظرم میتونه مناسب باشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید