چند نکته پزشکی در باره خرید عینک طبی برای کودک

اگر بعنوان پدر یا مادر بدنبال عینک طبی مناسب برای کودک خود می گردید، شاید در اولین مراجعه به عینک فروشی برای خرید عینک مناسب سوالاتی برایتان مطرح شود.

نبض ما– در این مطلب قصد داریم نکات کلیدی و مهم در مورد انتخاب عینک طبی و آفتابی کودک را بیان کنیم.

برای شروع بهتر است ابتدا بدانید که کودک شما اولا نزدیک بین و یا دوربین است وبعد بسته به شماره عینک طبی او، پزشک عینکی را تجویز کرده که لازم است بطور دایمی و یا گاهی موارد بطور موقتی بزند.

به بعضی بچه ها توصیه می شود که در مدرسه عینک خود را بردارند ولی  بعضی از آنها در همه اوقات نیاز به عینک دارند .

ویژگی های عینک طبی مناسب کودک

ضخامت عدسی های عینک طبی

نسخه عینک، اولین عامل دخیل در انتخاب فریم عینک است، بنابراین قبل از شروع بازدید از فریم ها با مسئول قسمت فروش مشورت کنید، به خصوص اگر عدسی های تجویز شده ضخیم هستند، فریم انتخابی باید تا حد امکان کوچک باشد که مسئول قسمت فروش می تواند شما را در این مورد که کدام فریم ضخامت شیشه را کمتر نشان می دهد، راهنمایی کند.

عینک زدن کودک

فریم پلاستیکی یا فلزی (سیمی)

سعی کنید فریم انتخابی خیلی مطابق مُد نباشد که در این صورت مجبورید برای سال بعد، فریم دیگری تهیه کنید. فریم های عینک طبی کودکان نیز هم از نوع پلاستیکی و هم از نوع فلزی ساخته می شوند.

در گذشته فریم های پلاستیکی به علت وزن کم، استحکام زیاد و قیمت ارزان انتخاب مناسبی برای کودکان بود، ولی درحال حاضر کارخانه داران، فریم های فلزی را نیز با همان مشخصات تولید نموده اند.

توجه داشته باشید اگر کودک شما به بعضی از مواد حساسیت دارد، از مسئول قسمت فروش در مورد این که آلیاژ کدام فریم کمتر حساسیت زا می باشد، راهنمایی بخواهید.

پل بینی مناسب

از آنجایی که بینی کودکان به رشد کامل خود نرسیده است، یکی از نکات مهم در انتخاب عینک طبی کودکان، پل بینی مناسب می باشد. فریم های فلزی به علت داشتن پل بینی قابل تنظیم مناسب تر می باشند و قرار گرفتن فریم های پلاستیکی روی بینی کوچک کودکان مشکل تر است.

اگر پل فریم عینک طبی با بینی کودک متناسب نباشد، به خصوص بعد از نصب شیشه های عینک، عینک به سمت پایین سُر خواهد خورد.

دسته های فریم

فریم های پشت گوش فنردار که دسته آن ها دور گوش می پیچد، گزینه مناسبی برای کودکان نوپا هستند و از سُر خوردن و افتادن عینک جلوگیری می کنند. البته این فریم ها در مواردی که عینک دائمی نیست، خیلی مناسب نمی باشند.

لولاهای ارتجاعی (فنری)

فریم های لولا فنری برای کودکان مناسب هستند. این لولاها موجب می شوند که دسته های فریم بدون آسیب دیدن قابلیت خم شدن به سمت خارج را داشته باشند (به فرض اگر کودک با عینک بخوابد).

جنس عدسی

عدسی های ساخته شده از پلی کربنات برای کودکان بسیار مناسب هستند، زیرا فشرده ترین و مقاوم ترین نوع عدسی های پلاستیک می باشند. این عدسی ها به علت سبکی وزن برای شماره های بالا نیز گزینه مناسبی هستند.عدسی های پلی کربنات دارای لایه ضد خش هستند و چشم را از اشعه ماورای بنفش محافظت می کنند و به علت ایمن بودن برای فعالیت های ورزشی کودکان نیز مناسبند.

عینک ذخیره

از انجایی که بچه ها معمولا خیلی به عینک خود وابسته میشوند ، بهتر است برای آنها یک عینک رزرو تهیه کنید، بویژه اگر شماره عینک بالاست و بدون عینک از کارهای روزانه خود باز می مانند .

بعضی از فروشنده ها اگر در همان جلسه از آنها عینک دیگری خریداری کنید تخفیف های خوبی میدهند که بهتر است به این نکته توجه داشته باشید .

چه کار کنیم که کودک مان عینک طبی بزند؟

مشکل تنبلی و ضعف چشم در کودکان، یکی از مشکلات والدین است، چون بچه ‌ها به راحتی با وسیله ‌ای به نام عینک کنار نمی‌آیند. توجه به توصیه‌‌های زیر می‌تواند در زمینه انتخاب و استفاده از عینک طبی در کودک مفید باشد:

  • اجازه دهید که کودک خودش فرم عینکش را انتخاب کند و شما نیز این انتخاب را تحسین و تمجید کنید. این امر موجب افزایش انگیزه ی او در استفاده از عینک خواهد شد. در نظر داشته باشید که کودک از زدن عینکی که دوست ندارد، به بهانه های مختلف خودداری خواهد کرد.
  • در ابتدا از او بخواهید که از عینک طبی را در زمان‌‌های کوتاه استفاده کند تا کم ‌کم به آن عادت کند.
  • هنگام انجام کار‌های لذت ‌بخشی مانند تماشای تلویزیون، رفتن به سینما و یا خواندن کتاب از او بخواهید که عینک بزند.
  • در مورد استفاده از عینک به کودک غر نزنید، بلکه سعی کنید در این مورد به او جایزه بدهید.
  • زدن عینک طبی باید مثل انجام کار‌های روزانه ‌ای مانند زدن مسواک و یا لباس پوشیدن برای کودک درآید.
  • سعی کنید از ورزشکاران، بازیگران و یا افراد آشنایی که عینکی هستند، برای کودک نام ببرید.
  • به او توضیح دهید که عینک برای دید واضح و مؤثر او، لازم است و از این پس، او راحت تر خواهد توانست نوشته های تابلو و کتاب را ببیند و حتی راحت تر خواهد توانست با هم سالانش بازی کند.

راهنمای خرید عینک آفتابی برای کودکان

– با ورود به فروشگاه از فروشنده بخواهید، عینک‌های آفتابی خوب بچه‌گانه که دارای UV صددرصد هستند را به شما نشان دهد. شاید لازم باشد که به فروشنده یادآور شوید شما قصد خرید یک عینک برای محافظت از چشم فرزندتان را دارید و یک عینک فانتزی که نقش اسباب بازی را ایفا کند، هدف‌تان از این خرید نیست.عینک آفتابی

– هزینه‌ای که برای خرید عینک پرداخت کرده یا برندی که خرید می‌کنید، هیچ اهمیتی ندارد؛ برای تمام عینک‌ها چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان مهم این است که عینک UV کاملی برای محافظت از چشم‌ها داشته باشد. بررسی این موضوع فقط با دستگاه‌های تخصصی میسر است؛ به همین دلیل خرید از یک فروشگاه مطمئن و معتبر است.

– برای بچه‌های دو تا هشت ساله سراغ عینک‌های رنگی و شاد بروید. طرح و رنگ شاد، جذابیت آن را بیشتر می‌کند ولی بچه‌های 9 سال به بالا، بیشتر دوست دارند شبیه بزرگ‌ترها شوند و عینک‌های تیره را ترجیح می‌دهند.

– اندازه فریم عینک و در واقع بزرگی و کوچکی شیشه اهمیت دارد. عینکی انتخاب کنید که تمام دور چشم فرزندتان از بالای ابرو تا انتهای خط ابرو و زیر چشم را بپوشاند.

– والدین برای تعیین اندازه قاب، باید عینک را روی چشم کودک بگذارند و ببینند به سمت پایین حرکت می کند یا نه. اگر عینک حرکت کند، ممکن است پایین بیاید و روی نوک بینی قرار بگیرد. اگر کودک دایم مجبور باشد عینکش را سرجایش بگذارد، برایش آزاردهنده است. پدال عینک هم یا باید قابل تنظیم باشد یا اندازه مناسبی داشته باشد تا به راحتی روی بینی کودک قراربگیرد.

– دسته های عینک باید طوری باشند که نه فشار زیادی به پشت گوش وارد کنند که جا بیندازند و نه خیلی شل باشند که عینک از روی صورت بیفتد. اگر عینکی تهیه کرده اید که روی صورت شل است و پایین می افتد، می توانید یک کش به دو دسته عینک ببندید تا وقتی کودک عینک را به چشم می گذارد از افتادن آن جلوگیری شود.

بعد از خرید عینک آفتابی مراقب باشید

  • به عینک آفتابی اکتفا نکنید. برای سفر، پارک، استخر و. . . علاوه بر عینک آفتابی، فرزندتان را به کلاه مجهز کنید. استفاده از ضدآفتاب هم فراموش نشود تا به‌طور کامل از فرزندتان در برابر اثرات مضر آفتاب در روزهای گرم سال محافظت کرده باشید.
  • عادت به استفاده از عینک آفتابی را باید از خودتان شروع کنید. اگر شما همیشه در مواجهه با آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید، فرزندتان با الگو‌برداری از شما این کار را تکرار می‌کند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

چشم پزشکی امروز، تبیان

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید