نابغه ریاضی ایران بر اثر سرطان فوت شد+عکس

مریم میرزاخانی نابغه‌ی ریاضی ایران و جهان، عضو آکادمی ملی علوم آمریکا و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به دلیل بیماری سرطان در آمریکا فوت کرد.

روز چهارشنبه هفته گذشته یکی از نزدیکان وی از وخیم بودن بیماری این دانشمند ایرانی خبر داد و گفت:مریم میرزاخانی به دلیل بیماری سرطان در یکی از بیمارستان های امریکا  بستری شده است.

مریم میرزاخانی، متولد۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶، تهران، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد است. وی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.

علت مرگ مریم میرزاخانی

در تیر ۱۳۹۶ اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری است. یکی از نزدیکان او گفته است که حال وی وخیم است. میرزاخانی از چهار سال پیش به سرطان سینه مبتلا بوده، و این سرطان اکنون به مغز استخوان وی سرایت کرده است. پدر و مادر وی برای مراقبت از او به آمریکا رفته‌اند. وی امروز در ۲۴ تیر۱۳۹۶ بر اثر عارضه سرطان درگذشت.

برندگان المپیاد ۷۴ در کنار مرحوم هاشمی رئیس جمهور وقت مریم میرزاخانی نفر سوم از راست

مریم میرزاخانی در کنار همسر و فرزندش

فیروز نادری خبر درگذشت مریم میرزا خانی را تایید کرد

تذکر! خانم میرزاخانی در اثر سرطان سینه فوت کردند

تست سرطان سینه کنید تا قربانی بعدی شما نباشید!

مزار مریم میرزاخانی در آمریکا / عکس

ساعاتی پیش تصویری از پدر مرحوم میرزاخانی در حال قرآن خواندن بر سر مزار دخترش منتشر شد. پروفسور مریم میرزاخانی از چهار سال قبل به سرطان سینه مبتلا شد و این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرد و در نهایت صبح روز 24 تیرماه جاری وی دار فانی را وداع گفت.

صبح روز سه‌شنبه 27 تیرماه به وقت کالیفرنیا مراسم خاکسپاری این نابغه ریاضی ایران در آمریکا به صورت خصوصی برگزار شد.

به اساس این گزارش، پروفسور میرزاخانی به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه “پاپیولار ساینس” در آمریکا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد.

میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه «ستر» از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه «کلی» و مدال «فیلدز» در سال ۲۰۱۴ است. وی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه “استنفورد” استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته ریاضیات بوده و پیش از این نیز به عنوان استاد دانشگاه “پرینستون” مشغول به فعالیت بوده است.

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید