شیوع بیماری کف دست در مردان دیابتی

رضا شهریار کامرانی درباره بیماری «دوپویترن»، گفت: بیماری دوپویترن بیماری نسج نرم کف دست است که در دهه پنجم و ششم عمر به تدریج خود را نشان می‌دهد. علت دقیق بیماری دوپویترن مشخص نیست اما در اثر تغییر ماهیت برخی از سلول‌های کف دست به وجود می‌آید. بافت جدید این خاصیت را دارد که طول آن به تدریج کوتاه می‌شود و باعث خم شدن انگشتان دست می‌شود.

وی افزود: این بیماری تمایل دارد که بیشتر انگشتان حلقه و کوچک را درگیر کند اما ممکن است هر کدام یا هر تعداد از انگشتان را درگیر کند. در بسیاری از موارد این بیماری دو طرفه است اما معمولا در زمان‌های متفاوتی درگیری شروع می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: شخص در بیماری دوپویترن درد ندارد و در ابتدا متوجه گره‌ها یا بافت‌های طناب مانندی در کف دست خود می‌شود. این بافت به آهستگی افزایش می‌یابد و به تدریج باعث خم شدن انگشتان  می‌شود. بیمار می تواند انگشت خود را به طور کامل خم کند اما قادر نیست آن را به طور کامل باز کند.

کامرانی با بیان اینکه شیوع دوپویترن در مردان، بیماران دیابتی و نیز در کسانی که داروهای ضد تشنج استفاده می‌کنند بیشتراست، بیان کرد: این بیماری در کشورهای اروپایی به خصوص در کشورهای اسکاندیناوی شیوع فراوانی دارد و هر چه از نظر جغرافیای از این کشورهای دور می‌شویم این شیوع کاهش می‌یابد. به همین علت در ایران بیماری دوپویترن چندان شایع نیست و بیراه نیست که آن را یک بیماری بیگانه بنامیم. اگر چه این بیماری یک بیماری ارثی است ولی به علت شیوع پایین آن در ایران معمولا بیماران نمی‌چندان شایع نیست.توانند سابقه فامیلی را بیان کنند.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره روش تشخیص این بیماری، گفت: تشخیص بیماری دوپویترن صرفا بالینی است و کلیه آزمایشات و اقدامات تشخیصی طبیعی است.

وی افزود: علیرغم سیر کند این بیماری هیچ درمانی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری دوپویترن وجود ندارد. متاسفانه ماساژ، فیزیوتراپی و یا تزریق کورتون نمی‌تواند در سیر آن تغییر ایجاد کند. تنها درمان این بیماری عمل جراحی است اما با توجه به امکان عود بیماری بعد از عمل جراحی پیشنهاد می‌شود در مراحل اولیه فقط بیمار را تحت نظر داشت.

کامرانی در ادامه عنوان کرد: زمان مناسب برای عمل جراحی وقتی است که کف دست دیگر بطور مستقیم روی میز قرار نگیرد یا به بیان دیگر زمانی که هنگام سجده کردن بیمار نتواند کف دست خود را روی زمین قرار دهد. از نظر بالینی معادل این حالت عبارت است از خم ماندن انگشت با زاویه 30 درجه. در این هنگام با عمل جراحی و برداشتن بافت نا به جا و تغییر ماهیت داده از کف دست، بیماری درمان می‌‌شود.

این متخصص ارتوپدی فوق تخصص جراحی دست با بیان اینکه اگر چه احتمال عود بعد از عمل جراحی در این بیماری وجود دارد اما سیر آن کند است و هر چه در سن بالاتری دیده شود امکان نیاز به عمل جراحی مجدد کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور کلی بیماری دوپویترن یک بیماری با سیر کند و با نتایج خوب درمانی است اما باید در زمان مناسب برای درمان جراحی اقدام شود.

منبع:

Source link

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپیده جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت سایتتون و اطلاع رسانیتون
    ببخشید یه سوال داشتم خدمتتون
    خواستگارم که 37 سالتوشه و گرفتگی رگ داشتن و درد زیاد داشتن خیلی بستری می شدن اخرش امسال انژوگرافی کردن.
    خواستم بدونم احتمال داره باز تو اینده رگاشون بگیره و نیاز به عمل باشه.یا مشکل دیگه براشون پیش بیاد.می ترسم باز حالش بد شه ?
    توروخدا جواب بدین خیلی مهمه?
    با تشکر
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بستگي به كنترل عوامل خطر داره
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام....من حدود دوماه پیش با درد شکم و قفسه سینه مواجه شدم بعد یه مدت با دیدن خونریزی همراه با ادار به بیمارستان مراجعه کردم و بعد سونو و اندسکوپي مشخص شد التهاب معده دارم ...الان بعد مصرف داروها که 20روزي از ترخیص بنده میگذره صبح ها بعد خواب آب دهان زرد مشاهده میکنم دلیل خاصی داره...با تشکر از زحمات شما
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 491 مشاهده پرسش
    مصرف این قرص باعث میشه رنگ آبی ببینم و چشمام یکم متورم بشن و سردرد ملایم ....نبض بدنم رو حس میکنم.
    علت چیه چرا برای بنده اینطوری میشه ربطی به میزان فشار خون آدم داره ...قرض و داروی بهتر وجود داره؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با پزشک تجویز کننده مشورت کنید

      دکتر محسن صادقی قهرودی
      متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

      http://drghahrodi.com
درحال دریافت اطلاعات