عادت های اشتباه که طول عمرتان را کم می کند!

محققان می‌گویند برخی عادت های اشتباه می‌تواند شن‌های ساعت عمرتان را زودتر خالی کند.

نبض ما– طول عمر از اهدافی است که درصد زیادی از مردم برای رسیدن به آن تلاش می کنند. این در حالی است که امروز اشتباهاتی که در سبک زندگی وجود دارد و برخی از آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها مانع بزرگی برای رسیدن به این هدف شده و فرصت زندگی را از بسیاری افراد می گیرد. گرچه حذف این عادت های اشتباه از زندگی بشر کمی دشوار است اما تغییر سبک زندگی و توجه به این موارد، به افزایش طول عمر کمک زیادی می کند.

با این عادت های اشتباه سه سال کمتر عمر می‌کنید

اگر 11 ساعت در روز بنشینید

نشستن یعنی پایان زندگی. این را محققان می‌گویند. آنها درحالی‌که اغلب افراد کمتر از 150 دقیقه در هفته را به فعالیت بدنی می‌گذرانند تاکید می‌کنند نشستن طولانی مدت، طول عمر را کم می‌کند. از آنجایی که اغلب افراد بالغ 90 درصد اوقات فراغت‌شان را به نشستن می‌گذرانند، محققان پیش‌بینی می‌کنند

این افراد با مرگ زودرس مواجه شوند. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد میانسال‌هایی که در طول روز بیشتر از 11‌ساعت می‌نشینند، 40‌درصد بیشتر از دیگران با احتمال مرگ در سه سال آینده روبه‌رو خواهند بود.

با این عادت های اشتباه 20 سال کمتر عمر می‌کنید

اگر بیماری روانی داشته باشید

محققان می‌گویند درست مثل کسی که به‌خاطر بیماری‌های جسمی عمرش کم می‌شود، مبتلایان به بیماری‌های روانی هم با خطر مرگ زودرس مواجه هستند. کسانی که از یک بیماری جدی روانی رنج می‌برند، بین 10 تا 20 سال کمتر از آدم‌هایی که از سلامت روان برخوردارند عمر می‌کنند.

اختلال دوقطبی

یافته‌ها نشان می‌دهد طول عمر بیماران با اختلال شخصیتی دو قطبی 8 تا 10 سال کمتر از مردم عادی است، این میزان در میان مبتلایان به اسکیزوفرنی 10 تا 20 سال است و آنهایی که افسردگی‌های شدید دارند هم 11 سال کمتر از افراد سالم عمر می‌کنند.

با این عادت های اشتباه 10 سال زودتر می‌میرید

اگر سیگار بکشید

کمتر کسی است که در مورد مرگ‌آور بودن سیگار شک داشته باشد، اما محققان باز هم تاکید می‌کنند خطر مرگ به شکل جدی در کمین سیگاری‌ها نشسته است. آنها دریافته‌اند طول عمر سیگاری‌ها بین 8 تا 10 سال کمتر از کسانی است که تمایلی به مصرف مواد مخدر ندارند.

سیگار

متخصصان می‌گویند از هر 10 سیگاری، یک تا دو نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد و گزارش‌ها حاکی از این است که مصرف یک نخ سیگار 15 دقیقه از عمر شما را کم می‌کند.

با این عادت های اشتباه شش ماه زودتر می‌میرید

اگر در هوای آلوده به دنیا آمده باشید

آلودگی هوا تنها باعث افزایش سقط جنین و مرگ نوزادان نمی‌شود، محققان می‌گویند حتی اگر نوزادی شانس زنده ماندن در این هوای آلوده را داشته باشد، احتمال اینکه طول عمرش از کسانی که در هوای پاک به دنیا آمده‌اند کمتر شود، زیاد است.

براساس گزارش‌ها، محققان می‌گویند افرادی که در مناطق آلوده متولد می‌شوند شش ماه کمتر از کسانی که در هوای پاک به دنیا می‌آیند زندگی می‌کنند. یک گزارش رسمی در انگلستان نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند طول عمر 200 هزار نفر در این کشور را حداقل دو سال کاهش دهد.

با این عادت های اشتباه 22 دقیقه از عمرتان کم می‌شود

اگر یک ساعت تلویزیون ببینید

اگر یک روز کامل را مقابل تلویزیون بگذرانید نزدیک به 9 ساعت از عمرتان کم می‌شود؛ حالا می‌توانید با یک حساب سرانگشتی بفهمید که عادت شما به تماشای تلویزیون چقدر شما را به مرگ نزدیک‌تر می‌کند.

محققان می‌گویند افراد بالای 25 سال حتی با یک ساعت تماشای جعبه جادویی، 22 دقیقه از عمر خود کم می‌کنند و اگر تنها شش ساعت در روز تلویزیون ببینند، عمرشان پنج سال کمتر می‌شود؛ پس اگر نمی‌خواهید به همین سادگی جان‌تان را از دست بدهید، کمی قدم بزنید و احساس نکنید تعقیب همه برنامه‌های تلویزیونی وظیفه شماست.

با این عادت های اشتباه هفت سال کمتر عمر می‌کنید

اگر بیماری قلبی داشته باشید

از آلودگی هوا گرفته تا استرس و مشکلات ژنتیک همه در ابتلای افراد به بیماری های قلبی نقش دارند و از نظر محققان طول عمر مبتلایان به مشکلات قلبی چند سالی کمتر از افرادی است که از این بیماری‌ها رنج نمی‌برند.

دچار سکته قلبی

محققان می‌گویند هفت سال از عمر مبتلایان به این بیماری‌ها کم می‌شود و براساس آمارها، 42 درصد مرگ‌ومیر در جهان به دلیل مشکلات قلبی- عروقی اتفاق می‌افتد و این بیماری‌ها نقش زیادی هم در مرگ هموطنان ما بازی می‌کنند.

با این عادت های اشتباه هشت ماه‌ از عمرتان کم ‌می‌شود

اگر پسر داشته باشید

درحالی‌که هنوز هم در فرهنگ ما به دنیا آمدن پسر اتفاقی خوشحال‌کننده است، محققان می‌گویند همین خوشحالی می‌تواند به قیمت جان مادران تمام شود. بررسی‌ها ثابت کرده است که مادران پسردار، هشت ماه‌و‌نیم کمتر از دختردارها عمر می‌کنند و البته از نظر محققان جنسیت فرزند تاثیری بر طول عمر پدر نمی‌گذارد.

منبع: مجله سیب سبز

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید