۵ ویتامین موجود در برگ بو

برگ بو با رایحه دلپذیرش از گذشته‌های دور در آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما متاسفانه علیرغم خواص بسیار زیاد، این گیاه کمتر در جامعه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نبض ما – برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد. در بسیاری از مکان‌ها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، اما استفاده‌ی اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است.

اصل این رستنی از منطقه‌ی مدیترانه است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود. در ایران برگ بو را بیشتر به عنوان یک ادویه می‌شناسند و استفاده از آن هم کمتر در غذاها مرسوم هست. در صورتی که برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار مفید و زیبا برای منازل به شمار می‌آید.

برگ سبز این گیاه بسیار خوشبو است و در زمانی هم که خشک می‌شود با رایحه‌ای دل‌پذیر همراه است. این گیاه ادویه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.

برگ بو ادویه ای سرشار از ویتامین و املاح

– برگ بو منبع غنی ویتامین C، A ، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. مصرف منظم آن در غذاها به سلامت جسم کمک می‌کند

– ویتامین C که در دفع رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد از مهم‌ترین ترکیب‌های موجود در این ادویه است.

– ویتامین A موجود در این ادویه به قدرت بینایی فرد کمک می‌کند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه و دهان نقش دارد.ادویه

– وجود تعدادی از ویتامین‌های ب کمپلکس نظیر نیاسین، پیریدوکسین، پنتوتنیک و ریبوفلاوین در این ادویه در سنتز آنزیمی و عملکرد سیستم عصبی و تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد.

علاوه بر این، برگ‌های تازه و قسمت‌های دیگر آن منبع بسیار خوب اسیدفولیک (فولات) هستند و در هر 100 گرم حدود 180 میکروگرم اسیدفولات وجود داردکه در سنتز DNA مفید است و می‌تواند از نقایص احتمالی لوله عصبی در نوزادان پیشگیری کند.

برگ بو دشمن سرطان و دیابت

برگ بو فواید زیادی در مقابله با انواع سرطان‌ها دارد. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر باشد. نوشیدن دَم کرده برگ بو قبل از هر وعده غذایی از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

عوامل خطرساز دیابت

برگ بو و آرامش اعصاب

برگ بو خاصیت آرامش‌بخش دارد و سبب تقویت پوست و دستگاه تنفسی می‌شود. در واقع این گیاه با تمرکز بر هورمون‌‌های استرس می‌تواند حتی در بدترین شرایط شما را آرام کند. برای این کار کافی است در روز یکی از برگ‌های خشک این گیاه را بسوزانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و از این طریق فضای خانه را عوض کنید و انرژی داخل خانه را مثبت کنید.

خواص برگ بو در طب سنتی

طبع آن گرم و خشک است و از برگ‌های این گیاه روغنی تهیه می‌شود که به آن حب الغار گفته می‌شود و در پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. خواص دارویی برگ بو.

طرز تهیه روغن حب ‌الغار: میوه و برگ آن را در آب بپزید و بگذارید تا سرد شود. قشری که روی آب را می‌گیرد برداشته و با دو برابر وزن آن روغن زیتون مخلوط کنید و با حرارت غیر مستقیم (بن‌ماری) جوشانده تا آب آن تبخیر شود و روغن بماند.روغن کانولا گیاهی

  • برای از بین بردن لکه‌های کبود خون مردگی با روغن حب الغار موضع را مالش دهید.
  • برای تسکین درد کمر و مفاصل، تسکین دردهای عضلانی و گرفتگی ماهیچه‌ها با روغن حب‌الغار ماساژ دهید.
  • جهت رفع حواس‌پرتی و تقویت حافظه روغن حب الغار را به شقیقه‌ها بمالید و با روغن از مهره‌های گردن تا کمر را ماساژ دهید.
  • جهت رفع دل‌ پیچه میوه گیاه برگ بو را سائیده حدود ۱۰ میلی‌گرم مصرف شود.
  • جهت خردکردن سنگ مثانه از میوه این گیاه می‌توان استفاده کرد.
  • برای سرماخوردگی از دم کرده برگ‌های این گیاه می‌توان استفاده کرد.
  • دم کرده برگ‌های گیاه برگ بو برای عفونت‌های روده‌ای مفید می‌باشد.
  • استفاده از چند قطره روغن برگ بو و اضافه کردن آن به شامپو به رفع شوره سر کمک می‌کند.
  • نوشیدن دو تا سه فنجان برگ بو قبل از غذا برای درمان بی اشتهایی مفید است.
  • از دیگر خواص برگ بو جلوگیری از تخمیر غذا در معده است به نحوی که دم کرده آ هضم غذا را آسان و گاز و نفخ معده را خارج می‌کند.

استفاده از برگ بو در آشپزی

باید توجه داشت که برگ‌های خشکانده این درخت در آشپزی استفاده می‌شود و نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند.

در تهیه آبگوشت و به همراه نمک، پیاز، کرفس، فلفل سفید و سیاه فوق‌العاده است.  از دم‌کرده برگ آن می‌توان یک چای گیاهی عالی تهیه کرد.  برای تهیه سس، گوجه‌فرنگی و انواع سس‌ها، یک عنصر ضروری است.

چنانچه برای طعم و عطر بخشیدن به غذا به ویژه غذاهای گوشتی و ماهی از این گیاه استفاده می‌کنید، لازم است برگ خشکیده آن را به صورت درسته و کامل در غذا بیندازید و پیش از سرو غذا آن را از ظرف خارج کنید؛ زیرا خوردن این برگ معمول نیست و دارای طعمی قوی است. استفاده‌ی زیاد از این گیاه (بیش از چند برگ در غذا) ایجاد مسمومیت می‌کند.

از سوی دیگر خطر سقط جنین ناشی از مصرف این ادویه باعث شده تا زنان باردار از خوردن آن بر حذر شوند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

دکتر سلام،زندگی آنلاین،همشهری آنلاین

4.1/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید