به این کیسه‌ زباله های بیمارستانی نزدیک نشوید!

در مراکز درمانی برای جمع آوری پسماندهای پزشکی از ظروف و کیسه های زباله به رنگ های زرد، سفید، قهوه ای و سیاه استفاده می شود که هر رنگ به منظور جمع آوری نوع خاصی از پسماندهای پزشکی کاربرد دارد.

نبض ما– پسماندهای پزشکی موجود در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها با زباله ها و پسماندهای خانگی و صنعتی متفاوتند و در چندین دسته مهم قرار می گیرند که هر کدام باید به شیوه ای مناسب در ظروف و کیسه های مخصوص به خود با ویژگی های متمایز جمع آوری و در نهایت معدوم شوند، اما می دانید هر رنگ ظروف و کیسه های زباله در مراکز درمانی نشانه چیست؟

کیسه زباله

پسماندهای پزشکی به چند دسته پسماندهای عفونی، آسیب شناختی، تیز و برنده، دارویی، ژنوتوکسیک، شیمیایی ، فلزات سنگین و عادی تقسیم بندی می شوند.

پسماندهای عفونی و تشریحی

پسماندهای پزشکی که در کیسه زباله های زرد رنگ و ضخیم پلاستیکی جمع آوری می شوند، پسماندهای عفونی و تشریحی هستند.

پسماندهای مظنون به داشتن عوامل زنده بیماریزا مثل ویروس، باکتری، قارچ و انگل با هر مقدار که بتواند موجب بیماری شود مثل بافت ها و اندام های برداشته شده در عمل جراحی و کالبد شکافی اجساد مبتلا به بیماری عفونی، محیط های کشت میکروبی آزمایشگاه ها، مواد و تجهیزاتی که با فرد مبتلا به بیماری تماس داشته باشد مثل تجهیزات دیالیز و فیلترها و مواد دفع شده بیماران و پانسمان زخم های جراحی و لباس های آلوده به خون در گروه پسماندهای عفونی و اندام ها و اجزای بدن، جنین مرده انسان، جسد جانوران، خون و مایعات بدن در گروه پسماندهای تشریحی قرار می گیرند.

پسماندهای تیز و برنده

اجسام تیز و برنده که می توانند موجب زخم، بریدگی و سوراخ شدگی شوند همچون سوزن، تیغه های چاقوی جراحی، چاقو، اره، ست های انفوزیون(سرم)، شیشه شکسته و ناخن بیماران در گروه پسماندهای تیز و برنده قرار دارند که ممکن است عفونی یا حامل ویروس های خطرناک باشند.

این قبیل اشیا در ظروف یا محفظه های مخصوص و استاندارد زرد رنگی که “سفتی باکس” نامیده می شوند و در قرمز رنگی دارند انداخته می شوند. مشابه این ظروف در اتاق تزریقات برای دور انداختن سرسوزن سرنگ یا آنژیوکت قابل مشاهده است.

پسماندهای دارویی و شیمیایی

این پسماندهای پزشکی  را در کیسه های پلاستیکی و مقاوم به رنگ سفید یا قهوه ای جمع آوری می کنند. داروهای تاریخ گذشته و مصرف نشده، واکسن ها، سرم ها و داروهای نیمه تمام و آلوده، مواد مخدر، سرم هایی که نیازی به آن ها نیست، وسایلی که به دارو آلوده شده اند مثل ویال ها، شیشه های دارویی، لوله های اتصال، قطره های نیمه تمام و ماسک در دسته پسماندهای دارویی و مواد جامد و گازی شیمیایی که جهت کارهای تشخیصی و تجربی به کار می روند مانند گندزداها، حلال ها، معرف های شیمیایی و داروهای ثبوت و ظهور فیلم ها که اگر سمی، دارای خاصیت خورندگی، قابلیت اشتعال خودبخودی و واکنش دهنده و انفجاری یا ژنوتوکسیک باشند در گروه پسماندهای شیمیایی خطرناک قرار می گیرند.

پسماندهای ژنوتوکسیک به شدت خطرناک و دارای خصوصیات ایجاد جهش سلولی، سرطان زایی و ایجاد مشکلات ایمنی جدی هستند که هم درون بیمارستان و هم در خارج از بیمارستان، پس از دفع پسماندها می توانند مشکل زا باشند.

در گروه پسماندهای شیمیایی پسماندهای محتوی فلزات سنگین هم قرار دارند که به شدت سمی اند مثل وسایل شکسته ای که حاوی جیوه اند همچون دماسنج و دستگاه اندازه گیری فشار خون جیوه ای و بقایای مواد دندانی سازی از این جمله اند.

پسماندهای عادی

در واقع همان زباله های مشابه خانگی است که ناشی از کارکردهای خانه داری و مدیریت اجرایی مراکز پزشکی مانند پسماندهای آبدارخانه، آشپزخانه و غیره است. این پسماندها در کیسه های پلاستیک ضخیم و مقاوم سیاه رنگ جمع آوری می شوند.

بر این اساس با توجه به کاربرد هر رنگ کیسه زباله می توان متوجه محتویات داخل آن و محافظت از خود در برابر پسماندهای پزشکی بیماریزا و خطرناک شد.

منبع: سلامت آنلاین

3.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید