۷ روش مقابله و درمان استرس شغلی

استرس شغلی را می‌توان جمع شدن عامل‌های استرس زا در وضعیت‌های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند.

نبض ما – استرس شغلی به عنوان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی‌های فردی شاغل، میزان بیش از حد خواست‌های محیط کار و در نتیجه فشار‌های مرتبط با آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید استرس فرد را در حالت آماده باش قرار می دهد و انسان نیز با آماده کردن بدن برای ایجاد شرایط دفاعی پاسخ می دهد.

سیستم عصبی با ترشح هورمونها و افزایش نبض و تنفس عمیق و کشش عضلات پاسخ می دهد. این پاسخ از قبل آمادگی ایجاد شدن را دارد و اغلب همه به یک شکل پاسخ می دهند و بستگی ندارد که استرس در محل کار ایجاد شود یادر خانه.

خبر خوب این است که رویکردهایی برای رسیدن به رشد و توسعه‌ی فردی وجود دارند که اجرای‌شان آسان و عملی است و نیازی به زمان، هزینه و منابع خاصی ندارند. مدیران و اعضای تیم‌شان می‌توانند به راحتی این رویکردها را به کار بگیرند و از استرس شغلی کاسته شود.

درمان اضطراب

خودتان الگویی برای نشاط باشید و دیگران را تشویق کنید

سطح استرس شغلی کارکنان روز به روز در حال افزایش است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که بیش از نیمی از نیروی کار در جهان (حدود ۵۳ درصد) نسبت به پنج سال گذشته بیشتر در معرض فرسودگی و استرس شغلی قرار دارند. درست است که استرس واگیر دارد، اما عکسِ این قضیه هم صدق می‌کند. زمانی که هر کدام از اعضای تیم احساس نشاط کنند، تأثیر آن به تمامی اعضای گروه سرایت می‌کند.

بر اساس بررسی‌های اخیر موسسه‌ی مشاوره و تحقیقاتیِ «گالوپ» (Gallup) که ۱۰۵ تیم را در شش دوره‌ی سه ماهه مورد بررسی قرار داده بود، افرادی که ۲۰ درصد بیشتر از بقیه در آنها نشاط دیده می‌شد، موفق شدند باعث بالا رفتن روحیه‌ی دیگر اعضای تیم در طول شش ماه شوند.

در نتیجه، شما هم باید فعالیت‌هایی که نشاط و سرزندگیِ شما و اعضای تیم‌ را افزایش می‌دهند شناسایی و اولویت‌بندی کنید. کارکنان‌ را تشویق کنید که برای ورزش کردن یا دیگر فعالیت‌های نشاط‌‌آور مانند پیاده‌روی دسته‌ جمعی وقت بگذارند یا در تقویم کاری برای هر پروژه زمان‌های اضافه‌تری اختصاص دهید تا کارکنان بتوانند کارشان را با آرامش و انعطاف بیشتری انجام دهند.

برای فرار از استرس شغلی خارج از زمان کار به مسائل شغلی فکر نکنید

مطابق مطالعات سازمان مشارکت و توسعه‌ی اقتصادی، در سراسر دنیا کارمندان به طور متوسط ۳۴ تا ۴۸ ساعت در هفته کار می‌کنند و احتمال دارد بعد از ساعات کاری هنوز هم درگیر کار یا فعالیت‌های مرتبط با آن باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که همیشه مشغول به کار بودن، و انجام دادن چند کار به صورت همزمان قاتل بهره‌وری است، خلاقیت را نابود می‌کند و از انرژی و نشاط کارکنان می‌کاهد و به استرس شغلی می افزاید.

فرهنگی که در جوامع کنونی وجود دارد، روز به روز بر بالا بودن عملکرد کارکنان تأکید دارد و همین باعث می‌شود آنها تمایل داشته باشند که همیشه در حال فعالیت باشند، ولی این طرز‌ فکر بسیار خطرناک است و کاملا در نقطه‌ی مقابل بهره‌وری قرار دارد، زیرا حسابی برای استراحت باز نمی‌کند.

حتی بهترین ورزشکاران در بهترین تیم‌ها هم نیاز به استراحت و بازسازی نیروهای خود دارند. بنابراین، حتما این موضوع را با کارکنان‌تان روشن کنید که چه زمانی باید تمرکز خود را بر کار بگذارند و چه زمانی باید آن را فراموش کنند.

برای بالا رفتن تمرکز، از انجام چند کار به طور همزمان خودداری کنید

انجام دادن چند کار به صورت همزمان یک اشتباه است. انسان‌ها مثل کامپیوتر نمی‌توانند چند کار را به صورت موازی و هم‌زمان انجام دهند. محقق عصب‌شناسی و نویسنده «جوآن دیک» (JoAnn Deak) اشاره می‌کند که انجام دادن چند کار به صورت هم‌زمان، مدت زمان انجام کار را دو برابر می‌کند و تعداد اشتباهات را نیز حداقل به دوبرابر می‌رساند.

او می گوید بهترین روش برای انجام چند کار، روش ترتیبی است. افراد می‌توانند با اختصاص دادن کارها، یکی بعد از دیگری و به صورت اولویت‌بندی شده، از تداخل زمانی وظایف جلوگیری کنند و با اولویت دادن به کارهای مهم و نه فوری، به اعضای تیم‌شان کمک کنند.

در کار های روزانه نظم حرف اول را میزند پس منظم باشید

اگر کار برای شما استرس یا ناراحتی ایجاد می کند اکنون زمان آن است که برنامه کاری روزانه خود را مرتب کنید. اولین نکته برای رفع استرس شغلی این است که سعی کنید که چند دقیقه زودتر به محل کار خود وارد شوید تا بتوانید یک برنامه ریزی مرتب و صحیح برای کار روزمره خود داشته باشید.این امر به شما کمک می کند تا به یک آرامش روحی برسید.

سعی کنید تا میز کار خود را مرتب کنید و یا ایمیل های خود را چک کرده و ایمیل های اضافی را پاک کنید. در صورت امکان یک لیست از کارهایی را که باید هر روز انجام دهید تنظیم کرده و بر اساس آن لیست عمل کنید.

در کار  و محیط  کارتان تنوع ایجاد کنید

تنوع را به نوعی نمک زندگی معرفی کرده اند و این مسئله بیش تر از هر زمان دیگر در روزهای کاری خود را نشان می دهد. مسلما تکرار یک یا چند نوع کار به صورت روزمره به فرد فشار آورده و باعث ناراحتی و افسردگی فرد خواهد شد.

سکته مغزی

تحقیقات نشان داده است که کارمندانی که در زمینه طراحی و دکوراسیون محل کار خود نظر می دهند و آن را به دلخواه تغییر می دهند ۴۰ درصد از سایرین شادتر هستند و استرس شغلی کمتری دارند. البته در بسیاری از موارد کارمندان از این چنین قدرتی در زمینه تغییر دکوراسیون برخوردار نیستند. پس بهتر است که سعی کنید محیط شخصی خود، مثل اتاق یا میز کار خود را با اضافه کردن چند عکس، تقویم با اشکال خنده دار یا یک اثر هنری زیباتر کنید.

برای فرار از استرس شغلی  در صورتی که قوانین محل کار شما اجازه می دهد سعی کنید تا حد امکان از لباس هایی با رنگ های متنوع و شاد استفاده کنید. استفاده از کیفی به رنگ روشن یا استفاده از انگشتر یا ساعت مچی که خاطره خوبی را به یاد شما می آورد همه می تواند بر روی روحیه شما تاثیر بگذارد.

برای فرار از استرس شغلی غذا های سالم بخورید

محققان دریافتند استرس شغلی می‌تواند به انتخاب غذاهای ناسالم منجر شود. آنها متوجه شدند خلق و خوی منفی افراد از یک روز کاری پراسترس، در شام خوردن تاثیر می‌گذارد و منجر به انتخاب غذاهای ناسالم می‌شود. در نتیجه این افراد بیش از حد معمول غذا می‌خورند یا به جای انتخاب غذاهای سالم، غذاهای ناسالم انتخاب می‌کنند.

اگر می دانید که روز سختی را در پیش دارید سعی کنید تا میان وعده های سالم و مقوی

را به همراه خود به سر کار ببرید. مغزها شامل:گردو، فندق یا بادام به علت داشتن اسید چرب امگا۳، موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، نان سبوس دار و همچنین خوراکی هایی که قند و انرژی را با سرعت کم در بدن آزاد می کنند از جمله این مواد هستند.

و کلام آخر: قدر موقعیت خود را بدانید

اگر از شغل خود یا موقعیت کاری خود راضی نیستید سعی کنید به نوعی به جنبه مثبت کار خود نگاه کنید. سعی کنید تا یک یا چند نکته مثبت در مورد کار خود را بیابید یا به این موضوع فکر کنید که خیلی از افراد در آرزوی شغل و رتبه شما هستند. سعی کنید تا با کمک به دیگران در محل کار خود این احساس مثبت را در خود تقویت کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

سلامت آنلاین،پارسی طب

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید