آن چه از نزدیک بینی باید بدانید

نزدیک‌ بینی یکی از عیوب انکساری چشم به معنی این است که چشم بیمار نوشته‌ها و علامتها را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد ولی در فاصله دور (نسبت به افراد سالم) نمی‌تواند تشخیص دهد.

نبض ما- آسیایی‌ها و زنان بیشتر دچار نزدیک بینی می شوند. بیش از ۳۰٪ افراد جهان دچار درجاتی از نزدیک بینی هستند. نزدیک بینی اغلب به دلیل زیاد بودن تحدب قرنیه چشم و بزرگتر بودن طول کره چشم نسبت به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی‌گیرد و در جلوی آن تشکیل می شود. افراد نزدیک بین فقط وقتی تصویر جسمی را واضح می بینند که جسم به چشم آن ها نزدیک باشد.آن ها باید از عدسی واگرا (مقعر) در عینک خود استفاده کنند.

این بیماری ارثی است ولی به عوامل دیگری بجز ژن نیز بستگی دارد. معمولاً در دوران کودکی ظاهر می شود و پس از ایجاد با رشد بدن و چشم منجر به افزایش طول چشم می شود، شدت آن افزایش یافته و شماره عینک بالاتر می‌رود.

نام دیگر نزدیک بینی

واژه نزدیک بینی بدین معناست که شما می‌توانید اشیای نزدیک را واضحتر از اشیای دور ببینید. البته اشیای نزدیک در فاصله متناسب با نمره چشم واضح دیده می شود. میوپی واژه پزشکی برای نزدیک بینی است.

نزدیک بینی چیست؟

اگر قرنیه نسبت به اندازه چشم انحنای بیشتری داشته باشد یا اندازه چشم نسبت به انحنای قرنیه بیشتر از حد معمول باشد نزدیک‏ بینی ایجاد می‏گردد. در نتیجه نور وارده به چشم بصورت دقیق بر روی شبکیه متمرکز نمی شود و وضوح تصاویر کاهش می‏یابد.فرد نزدیک بین، دور را محو و کدر می بیند زیرا چشمش کشیده تر از حد معمول است. در نتیجه زمانی که دور را نگاه می کند، تصویر در پشت شبکیۀ چشم تشکیل می شود، به همین علت محو خواهد بود. اما دید وی از نزدیک مشکلی ندارد.

درمان عیب انکساری

برای کودک و فرد بالغ باید کامل باشد، بخصوص و بدون استثنا باید بصورت مستمر از عینک استفاده شود. برای شخص بالغ تجویز همواره یک راه حل میانی است، در اصل نوعی ایجاد تعادل بین نیازهای روزمره زندگی است که نیازمند تیزبینی بهینه می باشند (مثل رانندگی در شب).

درمان نزدیک بینی شدید

برای این افراد تصحیح کامل بندرت برای شخص قابل تحمل است، به همین دلیل اکثر متخصصان کمتر از حد را توصیه می کنند.

درمان نزدیک بینی بدون عینک

نزدیک بینی با استفاده از عینک یا لنز که فاصلۀ بین اشعه های نورانی وارد شده به چشم را تغییر می‌دهد، اصلاح خواهد شد به نحوی که این نورها به سمت شبکیۀ چشم متمایل می شوند و تصویر واضح دیده می شود.

برای استفاده از عینک دشواری هایی وجود دارد، شیشه های عینک مقعر هستند، یعنی لبه ها کلفت تر از مرکز است. در نتیجه، بنابر درجۀ نزدیک بینی ، شیشه ها سنگین، بسیار کلفت و تا حدی زشت خواهند بود. البته امروز به لطف مواد جدید، این ویژگی های نامطلوب رو به کاهش گذاشته اند.

لنزها باعث می شوند که افراد نزدیک بین از شر عینک هایی با شیشه های کلفت راحت شوند. این لنزها علاوه بر این که برای فعالیت های ورزشی بسیار مناسب اند، فایدۀ دیگری هم دارند و آن این است که میدان دید فرد که به خاطر لبه های پهن عینک محدود شده بود، بزرگ تر می شود.

بایدها و نبایدها لنز های رنگی

علاوه بر عوارض جانبی و مضرات لنز، استفاده از آن و قرار دادنش درون چشم، مستلزم دقت بالا و رعایت جدی اصول بهداشتی است. و در نهایت، استفاده از لنز ممکن است همراه با واکنش های آلرژیکی باشد.

تکنیک های متعددی وجود دارند که به نزدیک بین ها کمک می‌کنند تا از شر عینک و لنزشان راحت شوند. انتخاب هر یک از این تکنیک ها، لزوماً بستگی به درجۀ نزدیک بینی دارد، البته ضخامت قرنیه و وجود دیگر مشکلات احتمالی بینایی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. یکی دیگر از این روش ها عمل جراحی انکساری نزدیک بینی است. با این حال باید حواستان باشد که عمل جراحی انکساری نزدیک بینی مانند دیگر جراحی ها، به هیچ وجه بدون خطر نیست (مانند عفونت های گریز ناپذیر و عوارض جانبی دیگر)، حتی اگر این خطرها بسیار ضعیف هم باشند، باز وجود دارند.

لیزیک چیست؟

لیزیک استاندارد

جراح در این شیوه، ورقۀ نازکی از قرنیه را به کمک یک رندۀ کوچک که میکروکراتوم نام دارد، می‌برد. قبل از جابه‌جایی این ورقه، با استفاده از لیزر، ضخامت مورد نیاز قرنیه را برای بینایی تنظیم می‌کند. ضمناً او از سطح قرنیه نیز محافظت می‌کند. جراحت این روش در مقایسه با روش قبلی، سریع تر بهبود می‌یابد و نتیجه دقیق تر خواهد بود، دوره نقاهت کوتاه تر است و می‌توان هر دو چشم را در یک روز عمل کرد. در مواردی که فرد علاوه بر نزدیک بینی دچار آستیگماتیسم هم باشد، با این روش درمان بهتر نتیجه خواهد داد. در نهایت، باید به این نکته اشاره شود که این روش برای بیمارانی که قرنیه شان بسیار حساس است، مناسب نیست.

لیزیک 100% لیزر

در تمام روش های بالا، جراحی با استفاده از لیزر انجام می‌شود، از برش ورقۀ نازک گرفته تا کار بر روی ضخامت. اما این تکنیک آخر دقیق تر از بقیه است و خطر عوارض که در روش های قبل کم بود، در این روش باز هم کمتر می‌شود. درمان همزمان هر دو چشم، در این شیوه نیز امکان پذیر است.

فشار چشم

درمان نزدیک بینی با ورزش چشم

در زیر به نرمش هایی برای تقویت چشم اشاره می کنیم.

تمرین اول

یک عدد روی مداد نوشته و روی آن تمرکز کنید.  مداد را جلوی صورت خود به اندازه طول بازو نگه دارید. تا زمانی که کاملا روی مداد تمرکز نکرده اید به مرحله بعد نروید. مداد را در مستقیم نگه دارید. به آرامی مداد را به صورت خود نزدیک کنید. فقط روی نقطه عدد مورد نظر تمرکز کنید و سعی کنید روی خط مستیقم مداد را حرکت دهید. وقتیکه عدد ۲ تا شد چشمان خود را ببندید ( مانند عکس ). در این زمان جای مداد را تغییر ندهید و فقط به مدت چند ثانیه ( حداقل ۵ ثانیه ) چشمهای خود را بسته یا نقطه دیگری را نگاه کنید. دوباره به مداد نگاه کنید. بعد از استراحت دادن به چشم دوباره به مداد نگاه کنید و روی عدد دوباره تمرکز کنید. آرام آرام مداد را از چشم خود دور کنید تا جایی که دستتان کاملا باز شود. روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه اینکار را انجام دهید.

تمرین دوم

برای داشتن دید بهینه و جلوگیری از خستگی چشم تمرینات زیر را انجام دهید. در هنگام بیدار شدن، قبل از خواب و در هنگام خستگی چشم این تمرین ها را انجام دهید. قبل از انجام تمرینات زیر ستهای خود را بشورید.

چشمان خود را ۱۰ بار درجهت عقربه های ساعت بچرخانید، سپس ۱۰ بار در جهت مخالف عقربه های ساعت بچرخانید.

دستان خود را به یکدیگر بمالید تا گرم شود، سپس به مدت ۱۰ ثانیه روی چشمان خود قرار دهید. ۳ بار اینکار را تکرار نمایید.

ماساژ دادن شقیقه و پیشانی و زیر چشم: با انگشت شست خود و با حرکات چرخشی (۲۰ بار) مکان های گفته شده را ماساژ دهید.

درمان نزدیک بینی چشم با طب سنتی

توصیه های طب سنتی برای درمان نزدیک بینی چشم عبارتند از:

خوردن شیر و بادام

خوردن شیر و بادام نسخه ای سنتی برای داشتن دید خوب است. خوردن این ماده غذایی مفید همچنین به عنوان یکی از راهکارهای درمان خانگی آب مروارید نیز محسوب شده و شروع آن را به تاخیر می اندازد. بادام بسیار مغذی بوده و حاوی پروتئین هایی است که به آسانی هضم و جذب میگردد. به این منظور در شب اول یک عدد بادام را در آب بخیسانید. صبح پوست آنها را کنده و با یک فنجان شیر بخورید. شب دوم 2 عدد، بادام را در آب بخیسانید و صبح روز بعد آنها را بخورید. این کار را هر رو به مدت یک هفته انجام داده و هر روز یک بادام اضافه کنید تا زمانی که به 7 عدد برسد. شب بعد 6 عدد بادام بخیسانید و بعد 5 عدد تا انتهای هفته که دوباره به یک عدد برسد.

نوشیدن آب هویج و آب اسفناج

از این نوشیدنی دو بار در روز خورده شود. این ترکیب برای بینایی چشمها بسیار مفید بوده و خوردن منظم آن به تقویت چشم شما کمک می کند.

مصرف میوه ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی و قرمز

به طور کلی تمام میوه ها و سبزیجاتی که در طیف رنگی زرد، نارنجی و قرمز قرار دارند مانند هویج، فلفل قرمز، خربزه و انبه و سبزیجاتی که درای برگ سبز هستند مانند اسفناج برای درمان عیوب انکساری چشم مفید هستند. ماده موجود در این میوه ها و سبزیها بتاکاروتن بوده که پیش ساز ماده رتینول است. (رتینول نوعی ماده شیمیایی در شبکیه چشم بوده که از ویتامین آ ساخته شده و دیدن را امکانپذیر می سازد.

مصرف شیرین بیان

از دیگر راههای درمان عیوب انکساری چشم که در طب سنتی چینی به آن اشاره شده است استفاده از گیاه دارویی شیرین بیان می باشد. طبق طبابت چینی یکی از خواص شیرین بیان سفت کنندگی عضلات است. و اثر آن بر روی درمان نزدیک بینی چشم به دلیل تقویت ماهیچه های کره چشم و ماهیچه های مژگانی می باشد. لازم به ذکر است افرادی که فشار خون دارند بایستی در مصرف گیاه شیرین بیان احتیاط کنند.

خوردن هلیله سیاه

توصیه می شود در خصوص مشکلات چشمی مقداری گیاه هلیله را با روغن حیوانی تازه که از شیر گاو درست شده باشد و یا باعسل بخورید، همچنین میتوان هر شب مقداری مربای هلیه سیاه را با عسل مصرف نمود.

نگاه کردن به زمرد و طبیعت سبز

یکی از راههای درمان عیوب انکساری چشم با طب سنتی نگاه کردن به زمرد و یا هر چیزی است که سبز باشد مانند درختان، جنگل و طبیعت. همچنین نگاه کردن به آبی آسمان، آب جاری و دریا نیز برای تقویت دید مفید می باشد.

بوئیدن گیاهان خوشبو

بوئیدن گیاهان خوشبو مناسب هر فصل مانند مشک در گرما و گل محمدی، بهار نارنج و ریحان در سرما، نیز برای تقویت بینایی چشم مفید است.

سلامت چشم

روش های طبیعی برای تقویت چشم

از مواد غذایی مناسب برای تقویت سلامتی چشم استفاده کنید

البته فقط استفاده از رژیم غذایی مناسب نمی تواند به تنهایی تغییر زیادی در بینایی انجام داد اما باید مطمئن شوید که مواد غذایی ضروری برای چشم را مصرف می کنید. سعی کنید از مواد غذایی زیر در رژیم غذایی خود استفاده کنید:

  • بتاکاروتن، لوتئین و زیگزانتین: سبزیجات با برگ های تیره، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و هویج
  • سولفور، لسیتین و سیستئین: سیر، پیاز و کبر
  • سبزیجاتی مانند: کلم پیچ، برگ چغندر و اسفناج
  • امگا ۳: تن ماهی، ماهی، دانه های کتان و مغز گردو
  • میوه های اسیدی: پرتغال، لیمو، لیمو ترش و گریپ فروت
  • پروتئین غیر گوشتی: موز، لوبیا و آجیل
  • مولتی ویتامین های حاوی: ویتامین A، امگا ۳، لوتئین، زینک و ویتامین های C و E

خستگی چشم را کاهش دهید

مانند تمام عضلات دیگر عضلات چشم نیز در صورت زیاد کار کردن خسته خواهند شد . از راهکارهای زیر برای جلوگیری از خسته شدن چشم استفاده کنید :

از روش ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید

اگر برای مدتی به مانیتور یا صفحه موبایل خیره میشوید بعد از هر ۲۰ دقیقه به جسمی در فاصله ۲۰ فوتی ( ۶ متری ) به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید .

پایین آوردن نور صفحه نمایشگر

نور مانیتور یا تلویزیون را روی حالت کم قرار دهید .

نوشته ها را بزرگ کنید

اگر از کامپیوتر استفاده میکنید زوم کنید اگر هم میخواهدی با برگه کاغذ بخوانید درشت پرینت بگیرید .

پلک زدن را فراموش نکنید

در هنگام کار کردن با موبایل و کامپیوتر بسیار کمتر پلک میزنیم . بنابراین سطح چشم خشک میشود و باعث خارش و سوختن آن خواهد شد . به طور طبیعی هر دقیقه ۱۲ الی ۱۵ بار پلک زده می شود بنابراین در هنگام استفاده از اینگونه وسایل این مقدار را حفظ کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

سایت چگونه، باشگاه خبرنگاران،دانشنامه رشد

4.5/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. گلی بهاری می‌نویسد

    علت بوجود آمدن نقطه یا لک کوچک سیاه در نزدیک بینی چیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید