خطرات کراتینه کردن مو

افراد بسیاری برای نرم کردن و یا تقویت کردن موهای خود از روش کراتینه کردن مو استفاده می‌کنند. کراتینه کردن مو باعث ایجاد آسیب های جدی به زیبایی پوست و موی شما می‌شود.

نبض ما – کراتین یک پروتئین است که به طور طبیعی در موهای شما وجود دارد که باعث صاف شدن و درخشندگی موها می‌گردد. در افرادی که موهای فر یا وز دارند، این پروتئین به میزان کافی جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد.

 کراتینه کردن مو عمدتا با جایگزین کردن محتوای کراتین مو عمل می‌کند. می‌تواند موهای فر را صاف و نرم کرده و آن‌ها را به‌ مدت چند ماه براق و بدون پیچش نگه ‌دارد. این درمان که امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌ها و سالن‌ها توصیه می‌شود، ممکن است انجامش تا یک‌سال طول بکشد و اغلب هم پرهزینه است.

موهای کم پشت

اغلب این تصور پیش می‌آید که کراتینه به صاف کردن مو مربوط می‌شود در صورتی‌که این تصور صحیح نیست. هنگام کراتین‌کردن موها، محلولی استعمال می‌شود که کراتینه با موها ترکیب شده و آسیب‌های کوتیکول‌ مو را ترمیم می‌کند و در نتیجه کراتینه موجب براق ‌شدن و کاهش وز مو شده اما به‌طور مستقیم موجب صاف ‌شدن موها نمی‌شود.

مواد کراتینه کردن مو چیست؟

مواد کراتینه در دو نوع تولید می شود:

  • نوع اول: کراتین حاوی جوجوبا – آلوورا – آکوا – روغن زیتون و فرمولاهید
  • نوع دوم: کراتین حاوی جوجوبا – آلوورا – روغن زیتون و نانو

تفاوت این دو مواد در این است که ماده اول برای کسانی استفاده میشود که دارای موهای فر آسیب دیده هستند و می خواهند موهایشان هم صاف و هم تقویت شود.

اما مواد دوم برای کسانی است که موهای طبیعیشان صاف بوده اما در اثر ضعیف شدن یا استفاده زیاد از محصولات شیمیایی حالت وِز یا آسیب دیده پیدا کرده است.

روش کار کراتینه کردن مو :

  • ابتدا با برس رنگ مو، از نیم سانت مانده به ریشه تمام مو را کراتین میزنند ( روی موی مرطوب)
  • سپس مو را سشوار می کشند به صورتی که ۲۰ درصد مرطوب باشد. ( کاملا خشک نشود )
  • و بعد تمام موها را در لایه های نازک، هر لایه را ۱۰ بار اتو میکشند تا مو حالت ابریشمی پیدا کند.
  • موی کراتینه شده تا پنج روز نباید شسته شود
  • تا پنج روز باید به شکل ثابت باشد و بسته نشود، چون به هر حالتی باشد همان حالت را به خود می گیرد.
  • بعد از کراتینه و گذشتن ۵ روز شما صاحب موهایی لخت و سالم می شوید.

خطرات کراتینه کردن مو

خطر سرطان

فرمالدئید، یک ماده سرطانزاست که تقریباً در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است. اگر چه بیشتر سالن های زیبایی از ماسک های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز کانسر دارد. اگر چه تعداد کمی از محصولات کراتینه که فاقد فرمالدئید هستند وجود دارند ولی این مواد نتایج دلخواه را ندارند چرا که قدرت صاف کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است.

ریزش مو

مشکل بزرگ دیگر ریزش مو در تعدادی از مصرف کنندگان این روش است. دیده شده که موها پس از اولین شستشو از ریشه شروع به ریزش می کنند حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالن ها توصیه می شود، استفاده کنند.

نازک شدن مو

بعلاوه غیر از ریزش مو، نازک شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه مو دیده شده است. در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری است و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ریزش مو باشد.

واکنش های حساسیتی

مثل سایر مواردیکه برای مو انجام می شود، کراتینه کردن مو نیز با بروز واکنش های آلرژیک در تعدادی از افراد همراه بوده است. این علائم شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می شوند باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید، در انتخاب این روش کمی تامل کنید.

تخریب ساختمان مو

ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه کردن، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و 3-2 هفته پس از کراتینه کردن، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد. موها خشک و شکننده می شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف شده است و بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف شدن مو در نظر داشتید پس از 2 یا 3 بار شستن تأمین نشود.رنگ مو

ماندگاری یا طول عمر موهای کراتینه شده چقدر است؟

عوارض جانبی ناشی از کراتینه کردن مو غالباً شدید است. شما ممکن است از فرم فر یا وز موهای خود خسته شده باشید ولی باید دقت کنید که کراتینه کردن مو و به دنبال آن صاف شدن مو معمولاً بیشتر از 2 ماه دوام نمی آورد.

کراتینه کردن مو با مواد طبیعی و در منزل

  • یک قاشق غذاخوری پر مایونز یا نصف استکان شیر پرچرب، یک عدد موز، دو قاشق غذاخوری عسل، یک عدد زرده ی تخم مرغ و یک قاشق روغن نارگیل مواد را توی مخلوط کن بریزید . بیست دقیقه قبل از حمام روی موهایتان بماند و بعد با شامپو بشویید. فوق العاده برای موهای خشک و آسیب دیده و موخوره مفید هست (دو الی سه بار در هفته)
  • مخلوط عسل و روغن زیتون نیز روشی بسیار مناسب است. می توانید 2 قاشق غذاخوری عسل و 3 قاشق غذاخوری روغن یتون را با یکدیگر مخلوط کنید و به موهایتان بمالید. مانند روش قبل پس از گذشت 20 دقیقه روی موهایتان، موهای خود را آبکشی کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یا 2 قاشق غذاخوری از پودر دارچین را به مخلوط ماسک خود اضافه کنید.

روغن زیتون بهترین ماده برای رشد و سلامت مواست. استفاده از روغن زیتون در موهای خشک، مانند یک معجزه عمل می‌کند. رطوبتی که روغن زیتون ایجاد می‌کند، جنس مو را لطیف تر و پوست سر را محکم تر می‌کند. ماسک مو ترکیب روغن زیتون با عسل، روشی 100% تضمینی برای از بین بردن خشکی و زبری مو است.

نبض ما– گردآوری

منابع:

بیتوته،دکتر سلام،ستاره

3.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید