۱۰ اشتباه که بعد از غذا خوردن مرتکب می شویم

معده انسان یک کیسه عضلانی است که نقش مهمی در هضم غذا بر عهده دارد. غذا پس از ورود به معده با آنزیم های درون آن مخلوط می شود تا به اجزای ساده تر تبدیل شود.

نبض ما– توجه به نکاتی بعد از غذا خوردن برای هضم بهتر غذا مفید خواهد بود. در این مقاله مواردی را بیان می کنیم که بعد از غذا خوردن باید از انجام آن ها بپرهیزید.

فعالیت های بدنی انجام ندهید

بدن هنگام ورزش نیاز به اکسیژن دارد بنابراین انجام فعالیت بدنی بلافاصله پس از صرف غذا باعث می شود، اکسیژن کافی به بدن برای هضم غذا نرسد. افراد باید پس از مصرف غذاهای پرچرب حداقل به مدت سه ساعت از ورزش کردن خودداری کنند. افراد باید توجه داشته باشند که حداقل 2 ساعت پس از استفاده از مواد پروتئینی و کربوهیدرات از انجام فعالیت بدنی شدید پرهیز کنند. ولی ویتامین ها، آب و مواد معدنی بسیار سریع الهضم بوده و ورزش کردن حدود یک ساعت پس از مصرف این مواد ورزش کردن اشکالی ندارد.

میوه نخورید

یکی از عادات بد ما، میوه خوردن بعد از صرف غذاست. ولی این کار غلط است. بهتر است نیم ساعت قبل و بعد از غذا خوردن میوه نخورید، چون سبب نفخ معده می‌شود، البته میوه پخته (مثل کمپوت میوه) اشکالی ندارد.

آب یخ ننوشید

شکلی که با نوشیدن آب یخ بروز می‌کند، دل‌درد یا انقباض عضلات روده است. افراد دچار سندرم روده‌ تحریک‌پذیر، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؛ بنابراین بهتر است آب خیلی سرد ننوشید. نکته دیگر اینکه نوشیدن آب بعد از غذا خوردن ، باعث رقیق شدن شیره معده می‌شود و می‌تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است نیم ساعت قبل از غذا و نیم ساعت بعد از اتمام غذا، آب ننوشید.

آب سرد

سیگار نکشید

برخی سیگاری‌ها به محض این که غذایشان تمام می‌شود، سیگارشان را روشن‌ می‌کنند. در متون پزشکی آمده سیگار چه بعد از غذا و چه قبل از آن خطرناک است و خطر مصرف آن بعد از غذا خوردن بر خلاف تصور عموم مردم بیشتر نیست.  نتایج تحقیقات نشان داده دود سیگار می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و این عامل روی عملکرد معده تاثیر منفی می‌‌گذارد و مانع هضم صحیح غذا می‌شود. از سوی دیگر، کشیدن سیگار بعد از غذا خوردن ، به‌خصوص در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، درد و علایم شکمی را به دنبال خواهد داشت.

چای ننوشید

در میهمانی‌‌ها هنوز غذا تمام نشده، جلوی میهمان چای می‌گذاریم. چای می‌تواند محیط معده را اسیدی کند و تأثیر منفی بر مواد معدنی معده بگذارد. بعد از غذا خوردن مایعات باید با نیم تا یک ساعت فاصله مصرف شوند.

 چای از هر نوعی که باشد (سیاه، سفید و سبز)، محتوی موادی به نام تانن است. ترکیب‌های تانن اگر به فاصله کمتر از نیم ساعت بعد از غذا خوردن خورده شوند، به آهن موادغذایی می‌چسبند و مانع جذب آنها می‌شوند. به همین دلیل تا یک ساعت بعد از صرف غذا، چای ننوشید.

همچنین نباید تا حداقل دو ساعت پس از غذا قهوه یا نسکافه بنوشید. این نوشیدنی ها در فرایند جذب مواد لازمی مانند آهن، روی، کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می کنند.

جسم سنگینی را بلند نکنید

افرادی که با معده پر، جسم سنگینی بلند می‌کنند، در واقع نوعی فعالیت بدنی انجام داده‌اند که می‌تواند به قلب فشار بیاورد. از سوی دیگر، این کار باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شود و ایجاد ریفلاکس می‌کند. به همین دلیل بهتر است یکی دو ساعت بعد از غذا خوردن از انجام این کار خودداری کنید.

حمام نکنید

نباید بعد از غذا خوردن حمام بگیرید. دوش گرفتن، دمای محیطی بدن را افزایش و سوخت و ساز پایه ای بدن را تغییر می دهد. بنابراین حداقل دو تا سه ساعت بعد از غذا خوردن به حمام نروید تا دچار مشکلات فیزیولوژیک ناشی از آن نشوید. به ویژه حمام داغ توصیه نمی‌شود، زیرا در جریان خون اطراف معده اختلال ایجاد می‌کند و بر هضم غذا اثر منفی می‌گذارد.

شامپوی چندکاره

افراد مسن و کسانی که بیماری‌های قلبی پیشرفته دارند، یا سرخرگ‌های اصلی خونرسان به مغز و شریان‌های گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا 30 دقیقه بعد از خوردن غذای سنگین به حمام نروند، زیرا بعد از خوردن غذای نسبتا سنگین، خون به سمت دستگاه گوارش می رود و خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد.

از دراز کشیدن بپرهیزید

حداقل دو ساعت بعد از غذا خوردن نخوابید. بنابراین خوردن شام در آخر شب کار بسیار اشتباهی است. دراز کشیدن بعد از غذا خوردن و با معده پر ممکن است باعث شود مقداری غذا از معده به مری بازگردد و ریفلاکس ایجاد شود (ترش کردن غذا).

شیر ننوشید

نباید بلافاصله پس از شام شیر بنوشید. بعضی از افراد عادت دارند قبل از خواب یک لیوان شیر بخورند. این عادت می تواند تاثیر مثبتی روی خواب داشته باشد ولی به شرطی که بین وعده غذایی شام و نوشیدن شیر فاصله ای حدود دو ساعت وجود داشته باشد؛ برای مثال اگر ساعت هشت شام خورده اید و قصد دارید حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه بخوابید می توانید از ساعت ۱۰ تا ۱۱ یک لیوان شیر بنوشید.

اشتباهات بعد از غذا خوردن

حین غذا خوردن به این نکات توجه داشته باشید.

خوب نجویدن غذا نیز منجر به هضم ناقص و فساد در هضم غذا می شود. همچنین اشخاص باید از مصرف مایعات و به خصوص نوشابه در بین و بلافاصله بعد از غذا خوردن اجتناب کنند. صحبت کردن بین غذا نیز سبب نفخ در افراد می شود. همچنین آدامس جویدن نیز در فرآیند هضم غذا را با اختلال مواجه می کند ولی جویدن سقز سفید با کندر باعث تقویت معده، لثه و دندان می شود بنابراین جایگزین مناسبی برای آدامس محسوب می شود. افراد در صورت نیاز می توانند در حین غذا از عرقیجاتی مانند زیره سبز، زنیان، نعناع و رازیانه استفاده کنند زیرا این نوشیدنی ها ضد نفخ هستند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

باشگاه خبرنگاران، تبیان

4.4/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید