این مواد غذایی می توانند باعث کنترل اشتها شوند

موادغذایی مانند گردو، ماهی سالمون و روغن کانولا در کنترل اشتها موثر هستند و شما بعد از خوردن آنها کمتر احساس گرسنگی می‌کنید.

نبض ما– تقریبا همه آنهایی که قصد لاغر شدن دارند، به دنبال یافتن بهترین و کارآمدترین راهکارها هستند. اما با اضافه کردن مواد غیرمشخص به غذای خود نمی تواند به طور معجزه آسایی باعث آب شدن چربی های اضافه بشوید. اما برخی از خوراکی ها هستند که وقتی آنها را درست و با هم مصرف می کنید باعث کاهش و کنترل اشتها در شما می شوند.

کنترل اشتها با مواد غذایی سرشار از PUFA

موادغذایی مانند گردو، ماهی سالمون و روغن کانولا در کنترل اشتها موثر هستند و شما بعد از خوردن آنها کمتر احساس گرسنگی می‌کنید. این غذاها سرشار از چربی‌های غیراشباع (PUFA) هستند. یافته‌ها نشان داده است افرادی که به طور منظم این غذاها را مصرف می‌کنند، اشتهای خود را کنترل کرده و کمتر احساس گرسنگی دارند.

نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که مصرف رژیم غذایی سرشار از PUFA ها باعث کاهش موثر هورمون گرلین، هورمون موثر در گرسنگی، می‌شود. علاوه بر این، رژیم غذایی غنی از PUFA، باعث افزایش قابل توجهی در پپتید، هورمون موثر در افزایش سیری یا احساس پری، می‌شود.

این بررسی روی رژیم غذایی ۲۶ مرد و زن در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال انجام شد. مصرف مواد غذایی مانند گردو، بعضی از انواع ماهی، روغن دانه انگور، روغن کانولا و مکمل‌های روغن ماهی همه در تغییرات هورمونی و کنترل اشتها موثر هستند. این مطالعه در مجله «Nutrition» منتشر شده است.

خوردن یک سیب به طور روزانه

برای نظم بخشیدن به اشتهای خود بهتر است خوراکی هایی مصرف کنید که فیبر بالایی دارند. غذاهای سرشار از فیبر خیلی دیر هضم می شوند و باعث می شوند تا مغز در برابر وسوسه غذاخوردن مقاومت بیشتری داشته باشد. در ضمن، غذاهای فیبردار باعث تثبیت میزان قند خون می شوند که کمک می کند تا متوجه شوید چقدر گرسنه هستید. با اضافه کردن حدود 14 گرم فیبر اضافه به غذای روزانه خود، می توانید میزان کالری را تا 10 درصد کاهش دهید. فیبر موجود در سیب و مرکبات کمک می کنند تا معده احساس پر بودن پیدا کند. بنابراین، برای میان وعده های خود پیش از شام می توانید از سیب به همراه کره بادام زمینی استفاده کنید.

سیب

کنترل اشتها با گیاه کنجاک

کنجاک یک گیاه ژاپنی است و سیرکننده ی طبیعی موثری نیز محسوب می‌شود. این گیاه در معده یک ژل گیاهی تشکیل می‌دهد که معده را پر و احساس سیری ایجاد می‌کند. لزجی و چسبندگی این گیاه باعث عدم جذب چربی‌ها و قندها می‌شود. از این گذشته گیاه کنجاک سرشار از فیبر است. این فیبرها با تحریک سرعت دفع، به حذف چربی‌ها و قندها کمک می‌کنند.

کنترل اشتها با اضافه کردن مقداری سرکه

برای جلوگیری از دل ضعفه های میانِ وعده های غذایی، دو قاشق غذاخوری سرکه به غذاهای مملو از فیبر خود اضافه کنید. اسید استیک موجود در سرکه موجب کاهش میزان قند موجود در کوبوهیدرات ها می شود که از افزایش میزان قند خون نیز جلوگیری می کند. این کار باعث می شود تا لزوم مصرف میان وعده و اشتهای شما از بین برود. تحقیقات نشان داده اند افرادی که هنگام صبح با صبحانه خود یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه سیب می نوشند، 250 کالری کمتر از دیگران غذا می خورند.

خوردن شکلات تلخ

آیا به دنبال غذای آرامش بخش می گردید؟ شکلات تلخ را انتخاب کنید. شکلات تلخ باعث فرونشاندن میل شدید به غذاخوردن در انسان می شود زیرا مغز را مملو از ایندورفین – نوعی ماده شیمیایی که باعث افزیش احساس شادی و آرامش در انسان می شود – می کند. تحقیقاتی ثابت کرده است زنانی که شکلات تلخ می خورند یا حتی آن را بو می کنند، میل کمتری به غذا خوردن دارند.

خوردن شکلات همچنین باعث کاهش میزان قرلین  – هورمون گرسنگی – می شود. البته از این نکته برای مصرف بیش از حد شکلات استفاده نکنید. هر مربع 28 گرمی شکلات حدود 170 کالری و 12 گرم چربی دارد. بنابراین، خوردن هر که از آنها هنگامی که احساس گرسنگی می کنید باعث افزایش کالری در بدن شما می شود.

شکلات

روغن دانه‌ی کاج

مصرف روغن دانه‌ی کاج، عملکرد هورمون‌هایی که مسئول مخابره‌ی پیام «سیری» به مغز هستند را تحریک می‌کند. به این ترتیب این روغن اشتها را کور می‌کند. این یافته نتیجه پژوهش محققان آمریکایی است که روی 18 زن چاق مطالعه کردند. بعد از نیم ساعت از مصرف روغن دانه‌ی کاج، یک سوم اشتها از بین می‌رود.

سفیده‌ی تخم مرغ

تخم مرغ به طور طبیعی جلوی اشتها را می‌گیرد زیرا حاوی پروتئین و ریزمغذی‌هایی است که دیر هضم هستند و به این ترتیب باعث سیری می‌شوند. محققان دریافته‌اند خوردن تخم مرغ باعث تحریک سنتز گلوکز (قند) در روده می‌شود و این امر طول مدت سیری را بیشتر می‌کند.

اگر می‌خواهید لاغر شوید: قبل از این که در جمع دوستان و خانواده‌ی خود شام مفصلی میل کنید و کالری پشت کالری دریافت نمایید، یک عدد تخم مرغ را آب پز کرده و سفیده‌اش را میل کنید. این کار جلوی اشتهای شما را می‌گیرید و نمی‌گذارد به هوای بقیه، شام یا ناهار مفصلی بخورید. توجه داشته باشید فقط سفیده‌ی تخم مرغ را توصیه کردیم نه زرده‌ی آن‌را. زرده‌ی تخم مرغ سرشار از چربی و حاوی حدود 70 کالری است.

کنترل اشتها با فلفل قرمز و تند

اضافه کردن فلفل قرمز و تند به غذا باعث کمتر خوردن غذا می شود، البته این یک علاج قطعی نیست. تحقیقات نشان می دهد فلفل قرمز متناسب با احساس سوختگی در دهان، باعث کنترل اشتها در شما می شود. اگر همیشه غذاهای تند مصرف می کنید و در برابر تندی فلفل ایمن هستید، این راهکار برای شما کارساز نیست.

غذای تند

این سوزش زبان شماست که باعث کنترل اشتها می شود. اگر تصور می کنید مصرف فلفل های هندی باعث آب شدن چربی های اضافه می شود، سخت در اشتباه هستید. شاید مواد تشکیل دهنده آن باعث افزایش متابولیسم بدن شود اما فقط 20 کالری اضافه را از بین می برد.

ماهی

تمام انواع ماهی‌ها خاصیت سیر کنندگی دارند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که ماهی‌ها سرشار از پروتئین‌های کامل و دیر هضم هستند. علاوه بر این پروتئین‌ها با فرستادن پیام سیری، مستقیماً روی بخشی از مغز تأثیر می‌گذارند که مسئول فرستادن علائم گرسنگی است.

نبض ما– گردآوری

منابع:

تبیان، برترین ها، جام جم

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید