از بازتاب درمانی چه می دانید؟

بازتاب درمانی ،انعکاس درمانی یا رفلکسوژی نوعی روش تشخیص و درمان بیماریها است که پیشینه کهن در دو کشور چین و هند دارد.

نبض ما- اصل اساسی این روش مالش ماساژ عمیق کف، رو، کناره‌ها و بین انگشتان پاها است. برخی درمانگران این روش گاهی کف، کناره و بین انگشتان دست‌ها را نیز مالش می‌دهند ولی این اصل نیست و نوعی مکمل است.

تاریخچه بازتاب درمانی

چینی ها، روش های مختلف فشار درمانی یا بازتاب درمانی را بیش از ۵۰۰۰ سال پیش آزموده اند و احتمال می رود که این روش ها، چیزی مشابه روش امروزی بوده اند. شواهدی هم وجود دارد مبنی بر اینکه مصریان باستان آگاه بودند و آنرا به کار می بردند. همچنین روش های مشابهی نیز در هند و ژاپن شناخته شده اند.

در بین برخی از سرخپوستان قبایل آمریکای شمالی نوعی بازتاب درمانی پا رایج بود، به خصوص ، سرخپوستان چروکی ، که این روش درمانی را تا قرن هفدهم به کار می بردند و تا به امروز، همچنان این شیوه را به عنوان بخشی از آیین شفابخشی خود ادامه می دهند.

بازتاب درمانی چیست؟

بازتاب درمانی طب جایگزین شامل قانون فیزیکی از اعمال فشار به پاها، دست ها، و یا گوش با انگشتان دست و بدون استفاده از روغن است. درمانگران رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی ادعا می کنند هر یک از سیستم ها و اعضای جمعی و مفرد بدن منعکس کننده تصویر خود بر روی دست و پا، است که اثر ماساژ پا دست و گوش در مناطق رفلکس آن اعضا، یک تغییر فیزیکی به آن عضو منتقل می کند.

این علم یک درمان ظریف و هنری شفا بخش است که جزو علوم کل نگر یا طب مکمل می باشد و با ایده درمان از طریق ماساژ کف پاها، دست ها و لاله گوش ها پایه ریزی شده است. کل نگری بدن، ذهن و روح را به هم وصل کرده و هر کدام را به دیگری تأثیر گذار می داند.

انعکاس درمانی

فلسفه بازتاب درمانی چیست؟

عدم تعادل بدن در طول جریان زندگی روزانه می‌تواند سبب شود که پیامهای عصبی در هر جای بدن مسدود (بلوکه) گردند و این بدان معنی است که سرعت حرکت پیامهای عصبی به عضلات، اعضاء و غدد بدن تا حدودی کند می‌شود.

دانش رفلکسولوژی در جهت رفع این انسداد مسیرها و بهبود ارتباطات عصبی عمل می‌کند. همچنین آزادسازی اندورفینها را در بدن افزایش می دهد و موجب افزایش سلامتی و نشاط و “احساس خوب بودن” در فرد می‌گردد.

غالباً رفلکسولوژی را روی کف پا انجام می دهند، لیکن روی کف دست هم کاربرد دارد. تقریباً در کف هر پا 7200 پایانه عصبی وجود دارد. همچنین هر پا شامل 26 استخوان کوچک، 114 لیگامان و 20 عضله می‌باشد که توسط بافت همبندی، عروق خونی و اعصاب به همدیگر متصل گشته و توسط پوست پوشیده شده‌اند.

این اجزاء با دقت بسیار عالی با یکدیگر سازگار شده اند و این ساختمان پیچیده روی دو قوس اصلی تعادل یافته است. قوس اول از پاشنه پا تا قاعده انگشت کوچک و قوس دوم از پاشنه پا تا انگشت بزرگ (شست) امتداد می یابد.

پاشنه پا قسمتی است که فشار وزن بدن ما را تحمل می‌کند و توسط لایه‌های محافظت کننده چربی برای جلوگیری از اصطکاک در بین استخوانها، در هر قدمی که بر می داریم، عایق‌کاری شده است. کف دست نیز که مرکب از 27 استخوان می‌باشد ممکن است در رفلکسولوژی مورد استفاده قرار گیرد.

در رفلکسولوژی ، اعتقاد بر این است که پاها “macrocosm” یا یک نقشه کوچک از کل بدن هستند .یعنی تمام اعضاء و قسمتهای مختلف بدن روی آنها منعکس شده‌ و نظم و ترتیب قرار‌گیری بخشهای بدن روی کف پاها دقیقاً مشابه نظم و ترتیب قرارگیری آنها در بدن است (تصویر) این بازتابها را می‌توان روی کف پا، انگشتان و در طول کناره داخلی و خارجی پا، پیدا کرد.

اگرچه اکثریت مردم با پاهای سالم به دنیا می‌آیند ولی تخمین زده می شود که تقریباً در 80% بزرگسالان ، مشکلات پاها پیش خواهد آمد. گرچه مشکلاتی نظیر میخچه، پینه و موارد مشابه را غالباً ناشی از کفشهای نامناسب می‌دانند و لیکن اینها تنها بخشی از اختلالات هستند و بازتاب شناسی بر این باور است که مشکلات پاها با اختلالات درونی بدن مرتبط هستند.

روش بازتاب درمانی

در بازتاب درمانی ، با کمک سر انگشت شست دست و دیگر انگشتان، نقاط بازتابی تحت فشار قرار می گیرند. فشار انگشتان باید محکم و عمیق بوده و در عین حال آزار دهنده نباشد و به گونه ای وارد شود که شخص تحت درمان، در نقاط مختلف پاها و دست ها حساسیت متفاوتی احساس کند.

اینکه شخص در چه نقاطی، چه میزان درد و حساسیت دارد به بازتاب درمانگر کمک می کند تا به بیماری در قسمت های مختلف بدن پی ببرد.

در واقع کار بازتاب درمانگر در این مرحله، شناسایی قسمت هایی از بدن است که از حالت تعادل خارج شده و به اصطلاح بیمار شده اند با شناسایی این بخش ها، می تواند آن ها را درمان کند.

رفلکسوژی

اثراتی که بازتاب درمانی می تواند داشته باشد

1- متعادل سازی سیستمهای بدن، بطوریکه بدن بتواند خود را شفا دهد.

2- موجب تحریک آن نواحی از بدن و ذهن که عملکرد صحیح ندارند می شود.

3- دیدگاه ذهنی مثبت را تقویت می کند ( براساس دیدگاه کل نگر تندرستی عبارتست از هماهنگی فعل و انفعال انرژی ها در داخل بدن. افکار منفی و احساسات منفی، جریان آزادانه این انرژیها را محدود کرده و سبب انسداد آنها در بدن می گردد که اگر تصحیح نشوند سرانجام بصورت بیماری تظاهر می کنند.

4- رها شدن احساسات سرکوب شده ناشی از فشارها و استرس، آرام سازی بدن و تغییر وضع زندگی.

5- آرامش بدن.

6- با افزایش آزادسازی اندروفین ها به کنترل درد کمک می شود.

7- علمکرد سیستم ایمنی را افزایش داده جریان لنفاتیک را بهتر میکند.

8- تندرستی بدن را در حالت متعادل نگه می دارد.

9- سطوح تمرکز را افزایش می دهد.

10- گردش خون و جریان عصبی را بهبود می بخشد.

11- در نواحی انسداد که معمولاً بصورت درد احساس می شوند، موجب تسکین می گردد.

به هر حال تمامی افراد می توانند این علم را بیاموزند ولی برای مهارت پیدا کردن به سالها تمرین و کسب تجربه نیاز می باشد.

کاربردهای روش بازتاب درمانی

روش بازتاب درمانی مانند روش سوزن درمانی، بیشترین موفقیت را در اختلالات کارکردی دارد. احتمال اینکه روش انعکاس درمانی بتواند نوعی عفونت شدید داخلی را درمان کند کم است و نیز مسلم است که این روش نمی‌تواند حالات غیر عادی ساختاری بدن چون بادفتق، مسدود شدن روده و یا شکستگی استخوان را درمان کند.

این روش در درمان یبوست، تنگ نفس، حالات فشار عصبی-روانی، مشکلات کیسه مثانه، مشکلات سینوس‌ها، و حتی مشکلات شدید چون سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا موفقیت خوبی داشته‌است، همچنین برای درمان انواع سردردها به ویژه سردرد میگرن مفید بوده‌است.

کار اصلی انعکاس درمانی تحریک نیروهای شفابخش طبیعی بدن به فعالیت بیشتر و بر انگیختن آنها و هدایت تمرکز آنها روی یک عضو خاص بدن است.

نبض ما– گردآوری

منابع

پیام سبز، شفاآنلاین، تبیان

4/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید