چرا در تاریکی خواب‌تان می‌گیرد؟/پاسخ یک سوال قدیمی

محققان علت تاثیر نور بر چرخه خواب و بیداری را کشف کردند.

نبض ما– به گزارش ساینس، بسیاری از ما شنیده‌ایم زمانی که تاریک است احساس خواب و در نور احساس بیداری داریم، اما چرا نور و تاریکی در ریتم روزانه تاثیر دارند و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کنند. نتایج تحقیقات جدید ممکن است بخشی از این سوالات را پاسخ دهد.

خوابیدن در تابستان بعد از طلوع خورشید بسیار سخت است و نیاز به پرده ضخیم برای تاریک شدن محیط است؛ در واقع نور منجر به بیداری خواهد شد، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

اختلال خواب

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) در پاسادنا بر روی تاثیر نور بر خواب بررسی کردند و نتایجی به دست آوردند.

محققان پیش از این گیرنده‌های چشم که نور در خواب و بیداری بر آنها تاثیر مستقیم دارد و اینکه چگونه مغز از این اطلاعات برای خواب و بیداری استفاده می‌کند را بررسی کردند.

وندی چن، نویسنده این بررسی اولین آزمایش را بر روی ماهی و یک پروتئین خاص با نام prokineticin 2 (Prok2) انجام داد. نتایج این آزمایش نشان داد ماهی‌هایی که سطح Prok2 در آنها بیشتر بود، تمایل داشتند در طول روز به خواب رفته و در شب بیدار بمانند.

نتایج حاکی از آن بود که Prok2 برای تنظیم اثر نور در بیداری و تاریکی بر خواب‌آلودگی موثر است.

پژوهشگران جهش‌های ژنتیکی Prok2 و گیرنده آن را در ماهی تحریک کردند تا دریابند نور چگونه بر الگوی خواب و بیداری تاثیر می‌گذارد.

آنها اظهار کردند: تحقیقات بیشتری لازم است تا دریابیم که ژن‌ها و نورون‌‎ها در انسان بر خواب تاثیر می‌گذارند و اینکه نوروپپتید Prok2 اثر مشابهی بر روی انسان می‌گذارد یا نه.

محققان اظهار کردند: سطوح بالای Prok2، سطح گالانین که یک نوروپپتید در هیپوتالاموس قدامی مغزی است را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در تنظیم خواب دارد.

آنها دریافتند اگر بررسی‌ها نشان دهد که این پروتئین‌ها به طور مشابه در مغز انسان رفتار می‌کنند، نتایج این بررسی راه را برای کشف داروهای التیام‌دهنده خواب یا خواب‌آلودگی هموار می‌کند.

پروفسور دیوید پروبر اظهار کرد: بعضی از ماهی‌ها مانند انسان در طول روز بیدار و در شب خواب هستند و گاهی در روز چرت می‌زنند و در شب بیدار می‌شوند و از این لحاظ بسیار شبیه انسان‌ هستند.

این بررسی نشان داد سطح Prok2 نقش مهمی در تنظیم تعادل صحیح بین خواب و بیداری در طول روز و شب دارد.

نتایج این بررسی در نشریه Neuron منتشر شده است.

منبع: ایسنا

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید