گیاهان مفید برای درمان سوءهاضمه

سوءهاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی چون احساس درد و سیری زودرس هنگام خوردن، سوزش شکم، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن غذا همراه است.

نبض ما– سوءهاضمه‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ نوع‌ احساس‌ ناراحتی‌ مبهم‌ در قفسه‌ سینه‌ یا شکم‌ بدون‌ علت‌ ساختاری‌ مشخص‌ که‌ به‌ هنگام‌ خوردن‌ یا آشامیدن‌ یا به‌ فاصله‌ کمی‌ پس‌ از آن‌ رخ‌ می ‌دهد.

خوراکی های ضد استرس

علائم سوءهاضمه

– تهوع‌ خفیف‌

-سوزش‌ سردل‌

– درد در قسمت‌ فوقانی‌ شکم‌

– نفخ‌ یا آروغ‌

– احساس‌ پُری‌ معده‌

– ترش‌ کردن‌

سوءهاضمه عصبی

استرس و اضطراب زیاد، فقط شما را عصبی نمی‌کند، بلکه اعصاب سیستم گوارش و در واقع معده و روده‌تان را نیز به‌هم می‌ریزد. به بیان دیگر استرس، ناراحتی های عصبی و اضطراب، روی سیستم گوارش اثر گذاشته که سبب تحریک سیستم گوارش و اختلال ترشح یکسری هورمون ها یا میانجی های عصبی میان سیستم مغز، اعصاب و دستگاه گوارش بدن می شود که این امر در نهایت، تشدید بیماری های معده و روده یا تظاهر مشکلات و بیماری های نهفته گوارشی و سوء هاضمه را به دنبال دارد.

غذا های مفید برای سوءهاضمه

-ماهی و گوشت پرندگان: گوشت انواع ماهی و پرنده ها، سبک ترین و قابل هضم ترین نوع گوشت برای دستگاه گوارش هستند و برای هضم هیچ فشاری به سیستم گوارشی وارد نمی کنند. به همین دلیل هم اگر اهل غذاهای گوشتی هستید، برای دریافت انواع چربی ها و اسیدآمینه های ضروری بدن، بهتر است انواعی از گوشت ماهی ها و پرنده ها را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

-غلات سبوس دار: غلات سبوس دار یا قهوه ای، حجم بالایی از فیبر را در خود جای داده اند و از این رو، می توانند به هضم بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک کنند و احساس سیری طولانی تری هم به شما بدهند. به همین دلیل هم انتخاب این محصولات می تواند راه خوبی برای پیشگیری از پرخوری و ابتلا به اضافه وزن باشد. یادتان باشد مصرف روزانه غلات سبوس دار، احتمال ابتلا به یبوست های مزمن را تا حد قابل قبولی کم می کند.

-زنجبیل: یکی از بهترین چاشنی های غذایی برای دستگاه گوارشی، زنجبیل است. زنجبیل می تواند باعث پیشگیری یا درمان حالت تهوع، استفراغ، نفخ و کولیت شود و اشتهای افراد لاغر و بدغذا را هم بالا ببرد. البته حواستان باشد مصرف بیش از 4-2 گرم زنجبیل در طول روز، ابتلا به سوزش سر دل را همراه خواهد داشت.

زنجبیل

-ماست: ماست، حاوی میلیاردها باکتری مفید برای دستگاه گوارش است که می تواند به هضم بهتر مواد غذایی کمک و سلامت سیستم گوارشی را حفظ کند. از این رو، مصرف روزانه حداقل 3 لیوان ماست در وعده ها و میان وعده های غذایی توصیه می شود .

-موز: موز، دارای پتاسیم بالایی است و می تواند به حفظ تناسب بین آب و الکترولیت های بدن کمک کند. به علاوه، فیبر بالای موجود در این میوه پرطرفدار، به هضم بهتر مواد غذایی در دستگاه گوارش کمک می کند و می تواند با نگه داشتن آب در خود، باعث بهبود اسهال در افراد مبتلا به این بیماری شود .

-سرکه سیب: این سرکه که از سیب تخمیر شده ساخته‌شده است می‌تواند جایگزین سرکه سفید در بسیاری از غذاها مانند سس سالاد شود. مصرف این سرکه آنزیم‌ها، پروبیوتیک‌ها و آمینو اسیدهای مفیدی به غذا وارد می‌کند که هضم را بهتر کرده، سوزش معده را آرام کرده، سیستم لنفاوی را تحریک کرده، مانع رشد قارچ شده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

-آلوئه ورا: التیام زخم معده، سندروم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون، ورم مخاط روده بزرگ و دیگر اختلالات هاضمه، درمان و پیشگیری از عفونت‌های قارچی و انگلی، تخفیف یبوست و کاهش و برگرداندن رفلاکس معده از جمله فواید آلوئه ورا برای هضم است. بهترین روش استفاده مصرف خام بدون هیچ نگهدارنده ترکیبی است.

-تخم شربتی: خاصیت التیام بخشی این دانه وقتی زیاد می‌شود که در آب خیسانده شود (تخم شربتی ده برابر وزن خود آب جذب می‌کند). در این صورت مثل سیم ظرفشویی بدون آنکه مایع مفید معده را تخلیه کند، معده را از نشانه‌های بد برای روده و معده پاک می‌کند.

فواید تخم شربتی

درمان سوءهاضمه در طب سنتی:

به گزارش فارس، حمید افراسیابی متخصص طب سنتی راه‌های درمان سوءهاضمه را بیان کرد و گفت: مصرف برخی ادویه‌ها مثل فلفل سیاه، هل، دارچین، زردچوبه به هضم غذا و رفع سوءهاضمه کمک می‌کند. برای درمان سوء هاضمه توصیه می شود که از جوشانده های سنتی مثل رازیانه استفاده کرد. همچنین مصرف جعفری نیز به هضم غذا کمک می کند.

وی ادامه داد: مصرف فلفل سیاه نیز با ترشح اسید معده به هضم غذا و رفع سوءتغذیه کمک می‌کند.

این متخصص طب سنتی گفت: استفاده از زردچوبه در غذا برای درمان دردهای معده و نفخ کارساز است و به طور کلی مصرف برخی ادویه ها مثل زیره سیاه، گلپر، میخک،هل و آویشن برای رفع نفخ و سوءتغذیه موثر است.

افراسیابی خوردن بادرنجبویه را توصیه کرد و گفت: این گیاه به همراه نعناع برای درمان بی اشتهایی و رفع سوءهاضمه موثر است.

وی افزود: مصرف زنجبیل،برگ بو و هل نیز برای درمان سوءهاضمه موثر هستند چون از سوزش معده و دردهای ناشی از عدم هضم غذا جلوگیری می‌کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: خوردن هویج و نعناع و عرق‌هایی مثل زیره و پونه نیز موثر است. همچنین مصرف دارچین ضد استرس بوده و به هضم غذا کمک می کند.

درمان سوءهاضمه در کودکان

کودکی که درست از لحظه تولد و بلافاصله بعد از شیرخوردن ، استفراغ می کند ، باید تحت مراقبت دقیق پزشک قرار بگیرد. اگر کودک شما زیاد استفراغ میکند و دائما شیرش را بالا می آورد ، حتی اگر وزنش دائما زیاد میشود ، باید موضوع را به اطلاع پزشک برسانید ، مخصوصا اگر سایر نشانه های سوءهاضمه را هم در او ببینید. بهتر است در این گونه موارد سعی کنید بعد از خوردن شیر به آروغ زدن وادارش کنید. اغلب اوقات با آن که سعی میکنید شیر بچه را عوض کنید و یا مقدار آن را کاهش دهید  ، برگرداندن شیر ادامه پیدا می کند.

یادتان باشد که میزان استفراغ همیشه بیشتر از آنچه که واقعا از معده کودک خارج شده است به نظر می رسد . کودکانی هستند که شما یقین دارید بعد از هر بار تغذیه ، بخش اعظم غذایی را که خورده اند استفراغ کرده اند و با وجود این خیلی خوب وزن اضافه می کنند.

معمولا استفراغ به خاطر خلط های داخل معده است و در ظرف چند روز رفع می شود ، ولی گاهی اوقات هم موضوع جدی تر از این حرف هاست ، به خصوص اگر استفراغ سبز رنگ باشد ، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد و کودک را تحت عمل جراحی قرار داد.

دارو های سوءهاضمه

درمان های دارویی سوء هاضمه برعلائم آن استوارند؛ در واقع علائم را می توان با داروها تخفیف داد، اگر سوء هاضمه با سوزش سردل همراه باشد آنتی اسیدها، مهارکننده های H2  (رانتیدین، فاموتیدین، سایمتیدین)ومهارکننده های پمپ اسید (امپرازول) موثرند؛ برای نفخ شکم می توان از دایمتیکون استفاده کرد و برای جبران کمبود آنزیم های گوارشی، پانکراتین ودایجستیو کاربرد دارند.

منابع:

کودک آنلاین،تابناک،نمناک

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید