مضرات برنزه کردن چیست؟

با نزدیک‌شدن به روزهای گرم و داغ تابستان روز به روز اشتیاق برخی از جوانان برای برنزه کردن پوست بیشتر می‌شود. اما همین برنزه کردن که به نظر ساده‌ترین کار می‌آید روش‌های خاص خودش را دارد.

نبض ما– پودر، اسپری، ژل، لوسیون و مرطوب‌کننده‌های مختلفی که به عنوان برنزه موقت یا برنزه یک‌روزه استفاده می‌شوند، در واقع چیزی جز رنگ آرایش نیستند. این‌ها به راحتی با آب وصابون شسته می‌شوند و نمی‌شود آن‌ها را زیر لباس استفاده کرد.

سالن های مخصوص اسپری برنزه

به یک سالن برای برنزه کردن بی عیب و طبیعی بروید آنها تخصص کافی برای رسیدن شما به رنگ مورد نظر و سازگار را می دهند حتی اگر به خانه رفتید و مناطقی از بدن را دیدید که برنزه نبود برایتان درست میکنند. شما به صورت پایه با کمک اسپری کوچک برنزه می شوید. این متد بسیار گران است اما برای 2 هفته از نتیجه آن راضی هستید. رنگ بعد از 12 ساعت به رنگ طبیعی برنزه تبدیل می شود.

سولاریوم

اتاقک برنزه

اتاقک های برنزه معمولا در سالن هایی که سرویس دهی برای تخت های برنزه و یا اسپری برنزه میکنند وجود دارد.این متد ارزانتر از اسپری ایر براش برنزه است،  و تجربه ای مشابه اسپری دارد. شما وارد یک اتاق کوچک  می شوید که باید بایستید سپس اسپری برنزه تمامی قسمت های بدن شما را اتوماتیک برنزه می کند. چون این روش اتوماتیک انجام میشه امکان ناهماهنگی در آن وجود دارد.

برنزه کردن با قهوه

موادی مثل قهوه، آب‌هویج، آب‌گوجه و… که برخی افراد برای برنزه کردن  از آنها استفاده می‌کنند از جمله موادی هستند که استفاده از آنها حتی بدون آفتاب گرفتن هم به بدن رنگ می‌دهد. برخی از مردم با مالیدن این خوراکی‌ها به پوست و قرار گرفتن زیر تابش نور خورشید پوست‌شان را برنزه می کنند.

در حقیقت آفتاب به آنها کمک می‌کند تا منافذ پوستی بهتر باز شوند ورنگ این مواد طبیعی در لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند. بهتر است بدانید که فراورده های گیاهی که به پوست مالیده می شوند، پوست را به عوارض آفتاب سوختگی مستعدتر می کنند. در پزشکی اصطلاحی به نام فیتوفتودرماتیت وجود دارد که شامل واکنش های آلرژیک ناشی از تماس پوست با ترشحات گیاهی یا شیره گیاهان و قرار گرفتن زیر نور خورشید است.

برنزه کردن با آفتاب

مناسب ترین زمان برای برنزه کردن  با آفتاب ابتدای صبح است که بدن مشغول تولید پروتئین است و سلول هایی که در برابر نور خورشید آسیب دیده اند به خوبی ترمیم می شوند هرچه به ساعت های پایانی روز نزدیک می شویم این تولید پروتئین کمتر می شود.

طبق نظر دانشمندان بیشترین تولید پروتئین در ساعت 7 صبح اتفاق می افتد و احتمالا بهترین ساعت برای برنزه کردن  نیز همین ساعت می باشد.

می‌توانید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با  spf های مختلف اشعه مضر آفتاب را گرفته و برنزه شوید، البته یادتان باشد که باید از ساعات و زمان کم آفتاب گرفتن را شروع و بعد به مرور، مدت آن را زیاد کنید. اگر می‌خواهید زودتر برنزه شوید، می‌توانید از یکسری لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنید که روی آنها مدت زمان لازم ‌برای برنزه شدن نوشته شده است.

از طرف دیگر محصولات برنزه‌کننده در ۲ نوع وجود دارد، یک نوع آن خودبه‌خود به پوست رنگ می‌دهد و به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و نوع دیگر محصولاتی هستند که همراه با آفتاب گرفتن، به بدن رنگ می‌دهند. با اتمام زمان آفتاب‌گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن‌های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید.

برنزه کردن بدون آفتاب

این روزها بسیار مرسوم شده‌است که برخی با استفاده از انواع کرم، لوسیون یا روغن‌های اتوبرنزه رنگ پوست را تیره و برنزه می‌کنند؛ باید گفت که ماده اصلی این کرم‌ها، لوسیون‌ها، اسپری‌ها و تمام محصولات اتوبرنزه ماده‌ای به نام دی هیدروکسی استون است که تا چندسال پیش بیشتر افراد تصور می‌کردند ضرری ندارد.

برنزه شدن

در سال‌های اخیر با توجه به نتیجه تحقیقات بسیاری که پژوهشگران در این زمینه انجام داده‌اند، معلوم شده که استفاده بی‌اندازه و مداوم از محصولات برنزه‌کننده می‌تواند مشکلاتی مانند مقاومت به انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال‌های هورمونی در بدن یا حتی نازایی را به وجود آورد. با توجه به تمام این موارد استفاده از برنزه کننده به هیچ عنوان به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

برنزه کردن با انواع روغن ها

 درباره بعضی از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن نارگیل هم هنوز در مورد افزایش عارضه گزارشی ارائه نشده است؛ اما به این معنا نیست که اینها خالی از عوارض هستند. وقتی این روغن ها به پوست مالیده می شوند، توان و طاقت پوست را در برابر آفتاب، بالاتر از حد معمول می برند.

به همین دلیل شخص ساعت های بیشتری در معرض آفتاب قرار می گیرد و به طور غیرمستقیم می توان گفت، این محصولات هم خالی از عارضه نیستند. پس نتیجه می گیریم که قهوه، حنا و امثال آنها مستقیم اما روغن هایی مثل زیتون و نارگیل به طور غیر مستقیم به پوست ضرر می رسانند.

سولاریوم

شاید فکر کنید که ضرر سولاریوم از نور آفتاب کمتر است، زیرا مدت زمان کوتاه تری در دستگاه قرار می گیرید. اما افرادی که چنین تفکری دارند سخت در اشتباه هستند.

نور چراغ های سولاریوم نور خالص شده ماورای بنفش است؛ به همین دلیل تحمل بیمار را برای ماندن در چنین نورهایی افزایش می دهد. در صورتی که نور مادون قرمز خورشید باعث گرم شدن و بالا رفتن پوست شده، طاقت فرد هم برای ماندن در مقابل نور آفتاب کمتر می شود اما در سولاریوم طول زمان کوتاه تر و طاقت فرد بیشتر بوده و برای همین عوارض بیشتری به پوست می رسد.

وزارت بهداشت آمریکا سولاریوم‌ها را جزء لیست وسایل سرطان‌زا قرار داده است؛ چون ثابت شده اشعه فرابنفش، غیر از آسیب‌هایی مانند پیرشدن سلول‌های پوست، ایجاد کک‌ومک و تضعیف سیستم ایمنی، می‌تواند با دخالت در چرخه DHA سلولی، باعث ایجاد سرطان ‌شود.

نبض ما– گردآوری

منابع:

دکتر سلام،پارسی طب،نمناک

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید