پاسخ به شایعه آلودگی خرمای بم به بیماری خطرناک نیپا

بیماریی به نام نیپا که عامل آن نوعی ویروس به نام ویروس نیپا (Nipah Virus) و از بیماری های مشترک و قابل انتقال بین حیوان و انسان (زئونوز) است، در کشورهای آسیای جنوب شرقی دیده می شود.

نبض ما– بیماری نیپا با علایمی شبیه به آنفلوانزا شروع می شود و ممکن است به التهاب مغز (انسفالیت)، اغما (کما) و مرگ در ۴۰ تا ۷۵ درصد از بیماران منجر گردد.

دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت غذایی در کانال تلگرام «علوم غذا و ایمنی مواد غذایی» عنوان کرد: این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی در ۲۵۰ نفر از ساکنان مالزی و سنگاپور با علایم التهاب مغز و تب گزارش گردید. ویروس نیپا به طور طبیعی در خفاش های میوه خوار آسیای جنوب شرقی دیده می شود؛ اما خفاش ها به این بیماری مبتلا نمی شوند. خفاش ها ویروس را در بزاق و ادرار خود دفع می کنند و ممکن است میوه هایی را که مورد مصرف انسان یا حیوانات قرار می گیرند، آلوده سازند.

در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی نیز گزارشی از این بیماری در ۱۲ فرد بنگلادشی منتشر شد که ۱۱ نفر از آنها فوت کردند. این افراد از شیره ی خرمای قرار داده شده در محیط باز در شب قبل از ایجاد بیماری که بخشی از آن توسط خفاش ها مصرف و آلوده شده بود، استفاده کرده بودند.

ویروس نیپا در ایران

هیچ گزارشی از وجود ویروس بیماری نیپا در ایران و آلودگی خرماها به آن وجود ندارد. همچنین تاکنون گزارشی از آلودگی خفاش ها به این ویروس در ایران منتشر نشده است. ضمن این که شهر بم، فاقد تعداد زیاد خفاش است. وزارت بهداشت نیز به صورت رسمی موضوع آلودگی خرماهای بم به این ویروس را تکذیب کرده است. به نظر می رسد که در حال حاضر، این بیماری به همان منطقه ی آسیای جنوب شرقی محدود باشد.

خرما

شایعات مربوط به خرما

شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده است با این عنوان که بیماری خطرناکی (ویروس نیپا) از طریق خفاش به خرماهای بم سرایت کرده است. هر سال با زمان گرم شدن هوا و فصل رسیدن خرما -معروف به خرما پزان- شایعاتی از این دست، در فضاهای مجازی تولید و دست به دست می شود و متاسفانه ضرر هنگفتی به صنعت خرمای کشور و به ویژه کشاورزان خرماکار وارد می کند. به نظر می رسد که سازندگان چنین پیام هایی قصد ضربه زدن به اقتصاد کشور را دارند. ایران از بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان است. همه ی انواع خرمای ایرانی را می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو ضمن درخواست از مردم برای بالا بردن قدرت تحلیل خود در مواجهه با شایعات، اظهار کرد: گرچه استعلامات از بم خط بطلان بر شایعات کشید، اما بد نیست مردم بدانند که اصولا در خود بم به ندرت خفاشی مشاهده می‌شود که بخواهد دستاویز چنین شایعاتی پیرامون خرماهای آن منطقه باشد و مهم‌تر آنکه خرماهای فرآوری شده این شهرستان، قطعا با نظارت مسئول فنی و کسب تاییدیه‌های بهداشتی عرضه می‌شود.

توصیه به شست و شوی خرما قبل از مصرف، توصیه ای مناسب است که باید همیشه رعایت شود؛ زیرا خرماها ممکن است به گرد و خاک یا آلودگی های دست بسته بندی کنندگان، آلوده باشند.

نبض ما– گردآوری

منابع

سلامت نیوز، جام جم

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید