مصرف شاتره برای چه افرادی مضر است؟

شاتره ، از جمله گیاهان دارویی بوده، دارای خواص شفابخش و درمانی گسترده‌ای است. این گیاه، سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان بوده و از مهمترین خواص شاتره، محافظت از کبد و درمان اگزما است.

نبض ما– غِرغِره جوشانده شاتَره برای برطرف کردن آفت، زخم‌های دهانی و التهاب زبان مفید خواهد بود. برگ، گل و سرشاخه گلدارشاتَره ارزش دارویی دارند. عرق شاتَره در مقایسه با دَم کرده آن خواص درمانی کمتری دارد، اما به دلیل دسترسی آسان‌تر از سوی کارشناسان مصرف آن توصیه می‌ شود.

گیاه شاتره

شاتره چیست؟

این گیاه که از آن با نام‌های بقله‌الملک، شاه‌ترج و پیت پاپارا در کتب طب سنتی یاد شده، گیاهی است علفی، یکساله با ارتفاع تا 80 سانتی متر و از تیره شاه‌ترگان که در طب سنتی ایرانی از آن بیشتر در درمان بیماری‌های کبدی استفاده می‌شده است. از مهمترین خواص این گیاه  :

  • دفع سموم تجمع یافته در کبد و محافظت از کبد مهمترین خاصیت شاتره است، به این منظور میتوان ازعرق این گیاه یا دم کرده آن روزی سه استکان همراه با آب مصرف نمود.
  • تقویت مزاج از دیگر خواص مفید این گیاه برای بدن بوده، برای تقویت مزاج یک هفته از دم ‎کرده شاتره استفاده نموده بعد از دو هفته استراحت، مجدداً یک هفته مصرف شود.
  • برای درمان تبخال نیز میتوان از دم کرده شاتره استفاده نمود، به این منظور 30 گرم از گیاه خشک شده را در 500 سی‎سی آب جوشانده، تبخال را با آن شستشو دهید، همچنین برای رفع عفونت لثه، جوش‎ها و زخم دهان، جوشانده شاه‎تره را مزمزه کنید.
  • دم‎کرده شا‎تره اشتهاآور است، همچنین از دم کرده این گیاه، برای درمان و معالجه بیماری یرقان می توان استفاده نمود.
  • استفاده از شاتره، برای تقویت معده و روده بسیار مفید است، به این منظور از مخلوط برگ این گیاه  با عسل و تمبر هندی استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از خواص مفید شاتره، رفع کهیر است به این منظور توصیه میشود،شا‎تره و سدر را با ماست مخلوط نموده و بدن را با آن شستشو دهند، همچنین برای گزیدگی زنبور، استفاده از ضماد شاتره مفید است.
  • این گیاه قابلیت کاهش فشار خون و نیز کاهش کلسترول خون را نیز دارا می باشد.
  • برای تقویت چشم از سرمه برگ شاه‎تره میتوان استفاده کرد.
  • استفاده از عرق شاتره صبح و عصر، برای درمان ناراحتی‌های صفرا موثر میباشد.
  • توصیه میشود، خانم‎هایی که به سن یائسگی نرسیده‎اند ولی قاعدگی آن‎ها قطع شده است و دچار یائسگی زودرس گشته‌اند، از دم‎کرده شاه‎تره به مدت 8 روز در ماه استفاده کنند، اگر چنانچه بعد از 8 روز استفاده به مدت 10 روز قاعدگی باز نشد، سپس 8 روز دیگر استفاده کنند.
  • شاتره مدر بوده، پزشکان طب سنتی معتقدند،شا‎تره مسهل اخلاط سه‎گانه می‎باشد، خصوصاً سودا و تلخی صفرا سودای سوخته را از بین می‎برد.
  • التیام بواسیر از دیگر خواص شاتره بوده، به این منظور برگ شاتره را با برگ گردو مخلوط نموده، استفاده شود.
  • به طورکلی گیاه شاتره را، برطرف کننده امراض پوستی، جذام و برخی تومورهای سرطانی می‌دانند.

شاتره و کاسنی

کاسنی و عرق کاسنی، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در میان تمام شیشه‌های عطر و ادویه در مطبخ خانه‌هایشان، یک قرابه کوچک، عرق کاسنی را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و … نگه‌داری می‌کردند.تصفیه خون و شستشوی کبد از جمله خواص کاسنی و عرق آن است.

این گیاه یکی از گیاهان دارویی موثر است که در انواع مختلف در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار مفید برای بدن دارد، البته اگر به‌ اعتدال مصرف شود.

ترکیب کردن مقداری عرق شاتره با عرق کاسنی، باعث شفافیت و زیبایی پوست شده و تاثیر فوق‌العاده‌ای در از بین رفتن جوش‌های دوره بلوغ دارد.اگر ترکیب عرق شاتره و عرق کاسنی به نسبت مساوی مخلوط و به جای آب میل شود اثری به نسبت بیشتر از عرق شاتره به تنهایی دارد.

عرق شاتره

عرق شاتره در مقایسه با دم‌کرده آن خواص درمانی کمتری دارد، اما به دلیل دسترسی آسان‌تر مصرفش را توصیه می‌کنیم. این عرق به دلیل آن که به ترشح آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند، غذا را براحتی هضم کرده و اشتهاآور خوبی است. نوشیدن این عرق استفراغ را متوقف می‌سازد.

تحقیقات اخیر نشان داده است این عرق علاوه بر این خواص درمانی، ضدعفونی‌کننده، آنتی‌هیستامین، ضداسپاسم، کاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوی معده است و در بهبود بیماری‌های قلبی ـ عروقی موثر است.

کنگره بین المللی قلب و عروق

طبیعت شاتره

طبع این گیاه  از نظر حکمای طب سنتی، در حرارت معتدل و خیلی خشک است. برخی اطبا نیز آن را گرم و خشک انگاشته‌اند، اما ابوعلی سینا آن را سرد دانسته است.

طریقه مصرف عرق شاتره

طریقه مصرف شاتره بستگی به این دارد که به چه دلیل میخواهید از آن استفاده کنید.برای این منظور به قسمت شاتره چیست مراجعه کنید.

کاسنی وشاتره برای درمان جوشهای پوستی

در طب گیاه درمانی، اعتقاد بر این است که ۵ عامل اصلی در بروز جوش صورت و بدن نقش عمده دارد (در حقیقت هرعاملی که باعث کم کاری کبد شود و یا در انجام کار هورمونهای بدن خِلل ایجاد کند.):

  1. چربی: غذاهای چرب-انواع تخمه(کدو- آفتاب گردان)-تخم مرغ و …
  2. سودا: چای-کاکائو-قهوه-بادمجان-گوجه فرنگی و…
  3. اعصاب: افراد آشفته و عصبی و دارای استرس به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونهای بدنشان زودتر جوش می زنند.
  4. مصرف بیش از اندازه غذاها با طبیعت گرم (کاهش عملکرد کبد)
  5. نظافت پوست: عامل باکتری ها همواره منتظرند که از منافذ پوست آلوده که مکان مناسبی برای رشد آنهاست استفاده کنند(جوشهای چرکی).

از فواید عرق کاسنی برای پوست میتوان گفت که عرق کاسنی با تقویت کبد، رنگ پوست را روشن، بیماری‌های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام، رسوبات ادراری و جوش‌های ناشی از گرمی غذاها را رفع میکند.

شاتره سرشار از انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین ث است و از اینرو برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده از عرق شاتره بسیار مفید می‌باشد. ترکیب کردن مقداری عرق شاتره با عرق کاسنی، باعث شفافیت و زیبایی پوست شده و تاثیر فوق‌العاده‌ای در از بین رفتن جوش‌های دوره بلوغ دارد.

شاتره در بارداری

در مورد مصرف این گیاه در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود و در صورت لزوم مصرف با پزشک مشورت گردد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

شفا آنلاین،بیتوته،جام جم آنلاین

4.2/5 - (26 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. kaj می‌نویسد

    سلام من چند روزه عرق کاسنی و شاطره رو با هم مصرف می کنم ولی تمایلمو به نوشیدن آب زیاد کرده. و ادرارآوریش واسه من خیلیی زیاد شده.میخاستم بدونم بخاط سردیش هست؟و چیکار کنم؟

  2. Saraaaa می‌نویسد

    سلاااام و خیییلی تشکر وسپاس از مطالب خوبتون،واقعن کامل بود،من خیلی حالت تهوع داشتم و تقریبن هفته ای ۳_۴ بار بالا میاوردم،یه ماهه ناشتا عرق شاتره میخورم خداروشکر خیلی بهتر شدم

  3. مریم می‌نویسد

    سلام.من پوستم یهو داغ و ملتهب و قرمز میشه و شدیدا شروع به خارش میکنه.وحتی شدیدا متورم میشه.ایا عرق کاسنی و وشاتره جوابدهی موثری نسبت به مشکل من داره؟

  4. فرهاد کاظمی می‌نویسد

    سلام میخواستم بپرسم عرق شاتره رو میشه همینطوری استفاده کرد منظورم اینه که بدون عرق کاسنی ؟

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      جواب سوال بسته به مورد استفاده شما در زمینه های مختلف متفاوت است

    2. احمد می‌نویسد

      سلام چربی من بالا بوده باخوردن قرص نرمال شده آیابایدقرص خوردن ادامه بدم یانه بعضی وقتاحالت عصبی بهم دست میده استرس زیاده
      .باتشکر

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام، آیا دمنوش کاسنی و شاتره. مناسب دفع پروتئین کلیه نی باشد

  6. احمد می‌نویسد

    سلام چربی من بالا بوده باخوردن قرص نرمال شده آیابایدقرص خوردن ادامه بدم یانه بعضی وقتاحالت عصبی بهم دست میده استرس زیاده
    .باتشکر

    1. N می‌نویسد

      سلام من یه سوال داشتم مجبور شدم اینجا بنویسم معذرت میخوام . من شاتره و کاسنی باعث زیاد شدن دوره عادت میشود .
      قبلا منظم بود یه ماه از عرق کاسنی و شاتره مصرف کردم. دو هفته س عادت هستم خوب نشده . با تشکر میشه جواب بدین .

  7. N می‌نویسد

    سلام من یک ماه عرق کاسنی شاتره مصرف کردم و این ماه دوره م دو هفته طول کشیدوهنوز هم خوب نشده نمیدونم دلیلش اینه یا نه لطفا راهنمایی کنید.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید