وقتی که کف دست و پا عرق می کند

برخی افراد به طور ژنتیکی و از همان سنین پایین با مشکلات عرق کف دست و پا مواجه هستند. در این مقاله با این موضوع بیشتر آشنا خواهید شد.

نبض ما– عرق کف دست و پا، مشکلی است که در بسیاری از افراد دیده می شود. برخی علت را مشکلات هورمون و غددی می دانند و برخی دیگر عقیده به توارثی بودن این مشکل دارند. این بیماری گاه به‌قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد یا کاغذ زیر دست بیمار خیس می‌شود.

علت عرق کف دست

اگر علل پاتولوژیک مانند اختلال هورمونی و پرکاری تیروئید وجود نداشته باشد، نوع ارثی عرق کف دست مطرح می‌شود. درصد بسیار کمی از افرادی که درگیر عرق کف دست شدید می‌شوند، دچار اختلالات غده تیروئید هستند. کسانی که زمینه ارثی عرق کف دست دارند، از کودکی دچار این مشکل بوده‌اند که این عارضه در دوران بلوغشان شدت می‌یابد و در جوانی با استرس به اوج خود می‌رسد.

تعریق زیاد کف دست یا پا و یا زیر بغل که در اصطلاح علمی به آن هیپرهیدروزیس می‌گویند، یک بیماری موضعی است که برخی آن را با بیماری تیروئید اشتباه می‌گیرند، در صورتی که در این بیماری، تنها یک ناحیه خاص از بدن دچار تعریق زیاد می‌شود، ولی در بیماری تیروئید بدن دچار تعریق عمومی می‌شود.

علت عرق کف دست در کودکان

تعریق کودکان معمولا در نواحی سر و صورت است و خیلی کم پیش می‏آید که یک کودک 4 ساله دچار عرق کف دست شود مگر اینکه مشکل یا عامل خاصی وجود داشته باشد. در این صورت بهترین درمان حذف عامل ایجادکننده تعریق زیاد است و در غیر این صورت بهترین درمان برای این کودک استفاده از محلول کلرید آلومینیوم البته با غلظت کمتری نسبت به محلول بزرگسالان است. برای این منظور و تعیین غلظت مناسب دارو حتما باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

درمان عرق کف دست

عرق کف دست و پا و معافیت

بر اساس  بند سوم از بخش بیماری های پوستی معافیت های پزشکی نظام وظیفه، بنابراطلاعیه سایت وظیفه عمومی،  هیپرئیدروز(عرق کردن کف یک یا دو دست و یا کف یک یا دو پا ) شدید بنحویکه در دمای معمول اتاق بعد از شستن و خشک کردن دستها یا پاها بعداز مدت 5 دقیقه کف دستها  یا پاها کاملاً خیس شود دارای معافیت از خدمات رزمی می باشد.

درمان عرق کف دست

برای درمان این بیماری معمولا داروهای خوراکی به دلیل عوارضی که بر دیگر اعضای بدن دارد تجویز نمی‌شوند، مثل کاهش ترشح بزاق که سبب خشکی دهان فرد می‌شود و نیز کاهش تحرکات روده‌ای که منجر به یبوست می‌شود و یا فشار به داخل چشم که منجر به آب سیاه یا گلوکوم می‌شود.

بنابراین برای درمان زیاد یبوست دست و پا یا ناحیه زیر بغل داروهای موضعی که حاوی آلومینیوم کلراید است، تجویز می‌گردد که فرد بایستی این داروها را شبانه به کف دست‌های خود بمالد و در درمان اولیه از غلظت پایین شروع می‌کنیم و در صورت جواب ندادن، داروهای با غلظت بالاتر تجویز می‌شود.

در صورت عدم بهبودی بیمار پله دوم درمان، روش Iontophoresis است که شامل عبور جریان برق از پوست است و آن را به غدد عرق کف دست و یا پا انتقال می‌دهیم. بیمار در ابتدا باید جلسات بیشتری برای درمان مراجعه کند و با بهبود وی، تعداد جلسات درمان هم کاهش پیدا می‌کند.

‌در صورتی که بیمار با روش‌های قبل بهبود نیابد، پله سوم برای درمان وی، تزریق آمپول بوتاکس به کف دست وی است که به مدت شش ماه تعریق کف دست بیمار کاهش پیدا می‌کند. اما از عیوب این روش این است که هم پرهزینه است و هم سبب کاهش قدرت عضلانی در ناحیه دست بیمار می‌شود، چرا که این آمپول‌ها خاصیت فلج کنندگی دارند.

درمان گیاهی عرق کف دست

درمان گیاهی عرق  کف دست و پا

به دستانتان حنا بزنید

در گذشته از روش های سنتی مانند ترکیبات گیاه حنا، سدر یا اسطوخودس استفاده می شد.

جوش شیرین

یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و دو فنجان جوش شیرین را در آن بریزید. هر روز به مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید.

دست و پای خود را با آب گوجه شستشو دهید

چند لیوان آب گوجه را در یک سطل آب ولرم بریزید. به مدت نیم ساعت، دست و پای خود را درون آن بگذارید و بشویید.

از پودر بچه استفاده کنید

اگر شدت عرق کردن دست و پای شما زیاد نیست، از پودر بچه استفاده کنید.

چای را امتحان کنید

چای سرشار از تانین است که یک ضدعرق طبیعی است. 5 چای کیسه ای را در یک لیوان آب جوش بریزید. بگذارید آب سرد شود و سپس دست و پای خود را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید. این کار پس از چند روز تعریق را کاهش می دهد.

چای مریم گلی بنوشید

هر روز صبح با معده خالی چای مریم گلی بنوشید. البته زیاده روی در نوشیدن این چای، موجب سردرد می شود. چای دارای خاصیت قابضی است که روغن اضافی را خشک می کند و مانع از تعریق می شود. اگر علاقه ای به نوشیدن چای مریم گلی ندارید، چای سبز بنوشید. چای سبز خواص دیگری نیز دارد که شامل خنثی کردن سم هایی است که موجب بوی بد عرق می شوند.

از پودر تالک یا آرد ذرت استفاده کنید

از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. از خوردن بروکلی، مارچوبه، پیاز سفید، سیر، کاری و قهوه خودداری کنید. از سبزیجات برگ دار استفاده کنید. از الکل دوری کنید.

ورزش

با ورزش، میزان اضطراب خود را کاهش دهید. این راه بسیار مناسبی برای کاهش تشویش است.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، برترین ها، جام جم

3.9/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مهران می‌نویسد

    سلام دکتر من یه سوال داشتم میخواستم بپرسم من فقط بعضی موقع ها دست وپاهام هم زمان عرق میکنن نه به اون شدت ولی ازارم میده چیکار کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. در آزمایش بنده AST46و ALT55 هست.همچنین تری گلیسیرین هم ۵۰۰ میباشد. آیا ASTوALT خطرناک هستن. ؟
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی دوشنبه ۵ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام بالاخره شما هم آزمايش چربي مختل داريد و هم كبد مختل كه بايد درمان شويد،ممكنه در حال حاضر مشكل اورژانس نباشد ولي نياز به درمان دارد جهت درمان به پزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر باقر یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام پسر برادم 6 ساله است و به شدت از التهاب عضلانی رنج می برد بهترین داروی گیاهی چیست
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی یکشنبه ۴ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام ،به همكاران فوق روماتولوژي اطفال مراجعه كنيد .در مورد درمان گياهي هم آشنايي ندارم،تا علت مشكل رو ندونيم.
  • تصویر کاربر mohammadomidhaidari جمعه ۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام من بدلیل بیماری آلوپسی 20 سال قرص کرتون مصرف کردم روی 5 عدد با دوز 5 میل العان دوساله قطعش کردم بعد از قطع داروها 4 بار دچار آبسه پری آنال شدم العان بعد از چند ماه مجددا دچار آبسه در همون مکان های قبلی شدم به نظرتون احتمال سرطان روده دارم و اینم بگم که من اصلا یادم نماید کی مدفوع خشک داشتم همیشه شل بوده نه اینکه ابکی ولی شل بوده و در مدفوعمم قطره های خون روشن می بینم اگه میشه راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام بهتره به همكاران فوق گوارش و سپس جراح فلوشيپ ركتوم مراجعه كنيد تا بررسي هاي لازم از نظر فيستول و بياريهاي التهابي انجام شود.
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.آزمایش مدفوع میکروب هلکوباکتر در معده رو مثبت زده.خطر سرطان داره؟چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی چهارشنبه ۲۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام و عرض ادب و احترام
      هلیکوباکتر ممکنه در ایجاد سرطان معده یا مری نقش داشته باشه

      دکتر مجید نجفی
      کلنیک مهرگان
      http://clinicdard.com/faq
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من مدتی طولانیه که به خستگی مفرط دچار شدم یعنی اینکه به نسبت کاری که انجام میدم خیلی زیاد خسته میشم، همینطور چند وقتی هم هست که دچار افسردگی شدم که این موضوع خیلی بیشتر منو اذیت میکنه و از دیشب تا الان احساس میکنم یه چیزی توی گردنم ورم کرده، همچنین مدتی هم هست که به کاهش شدید میل جنسی و اختلال در نعوظ دچار شدم. من قبلا پیش روانپزشک می‌رفتم و آزمایش تیرویید برام نوشته بود اما گفت که مشکل تیرویید نداری ولی من مطمئنم که یکی از غده های بدنم خوب کار نمیکنه و خواستم مشکلم رو با شما مطرح کنم. مرسی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با اين شرح حال به صورت غير حضوري و معاينه نمي تونم كمكي كنم،البته تمامي علايمي كه ذكر كرديد با افسردگي قابل توجيه و رخ مي ده،ولي اگه باز ذهنتان درگيره بهتره به يك همكاره غدد مراجعه و ازمايشات مرتبط با مشكلاتان رو درخواست و انجام دهيد تا تعيين تكليف شويد.
  • تصویر کاربر فاطیما جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام من دخترم پنج سالشه هفته قبلی تبش رفت بالا براش سفکسیم نوشتن الان من ازمایش دادم براش میگن ESR بالاس رو ۴۲ هستش یه دکتر دیگم میگه نرماله موندم چکار کن تورو خدا کمکم کنیدباید بستری کنم یانه
    1. تصویر کاربر دکتر اعظم عرفانی جمعه ۱۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام در حيطه فعاليت همكاران اطفاله
  • تصویر کاربر ماني سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام و روز بخير /دوهفته پيش به دليل سرفه هاي شديد همراه با خلط سبز دكتر رفتم و دكتر اينجا ( استانبول زندگي ميكنم ) سه عدد انتيبيوتيك ٥٠٠ كه روش نوشتهzittomax( azittomisisin) و يه شربت براي سرفه به اسم prospan و قرص kongest داد كه ميگفت براي سرما خودگيه الان با وجودي كه ٢ هفته گذشته سرفه هام هلطش كم شده ورنگش به زرد ميزنه و البته له سختي بيرون مياد. سرفه خشن تر شده و دو روز هم هست سمت راست زير سينه ام نا حيه دنده هام هنگام سرفه درد شديد ميگيره چه كنم از نو دكتر برم ؟؟ پيشنهاد شما خطرناكه؟؟؟ممنون نيشم جواب بدين نگرانم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بهتره به همكاران داخلي يا ريه مراجعه كنيزىد تا ريه معاينه شود و در صورت لزوم عكس بگيرند و بعد تصميم گيري شود.نگران نباشيد.
  • تصویر کاربر حنانه یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من امشب خیلی اتفاقی به پشتم دست کشیدم پایین تر از کتفم سمت راست یه خال گوشتی بود مثل جوشی که میکنیم و گوشت اضافه میاره.کهدفکر میکنم همون جوش بوده زخم کردم انجور شده. وقتی دست بهش زدم درد گرفت احساس کردم یه چیزی مثل قلنج زیر دستم تکون خورد.دردش تا گردن و بازوم رفت.رنگش دقیقا به رنگ پوستمه.در حد ۳ میلی متره.خطرناکه؟؟لطفا جواب بدین خیلیداسترس دارم
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام ممكنه جوش يا كورك زير جلدي باشد ،به همكاراي پوست مراجعه كنيد.نگران هم نباشيد.
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده متاسفانه بعد از ۶ ماه ورزش بدنسازی در مدت دوماه اقدام به استفاده از تستترونهای مختلف و همزمان کردم و چیزی بالغ بر ۴۰ شات داشتم در حال حاضر که بیش از۷۰ روز از اخرین تزریقم میگذره روز بروز مشکلاتی زیادی دارم تجربه میکنم از جمله از دست دادن وزن بی حصلگی پرخاشگری و این اواخر بشدت کم خواب شدم و با دارو خواب میخوابم و صبحها که از خواب بیدار میشم بدنم خشک ه و گهگای دردهای بالای کلیه ها احساس میکنمیم فشارم پایین و ترس و اضطراب عجیبی دارم ایا راه درمانی وجود داره یا باید این دوره زجر اور تحمل کنم لطفا راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام اينها ممكنه عوارض قطع ناگهاني هورمون هايي باشد كه مدتي با دوز بالا استفاده كرديد به پزشك مراجعه كنيد تا بررسي هاي اوليه از نظر معاينه و ازمايشگاهي رو براتون انجام بده و بعد درمان مناسب براي حل اين مشكل را پيشنهاد دهد.
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما.خسته نباشی
    من 22سالمه و چندماه گذشته به خاطر جوش های صورت ک زیاد هستن آزمایش دادم و متخصص داخلی گفتن آنزیم های کبدت بالاس،ولی دارویی برای من ننوشتن و گفتن این ارثی هست
    من علاوه بر این تنبلی تخدان هم دارم
    میخواستم ببینم جوش های صورتم بخاطر کبد هست؟ آخه کوچکترین شیرینی یا چربی ک میخورم جوش میزنم،و چجوری میتونم سطح آنزیم کبدم رو پایین بیارم.ممنونم از پاسختون?
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما پنجشنبه ۳۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سلام جو ش صورتتون مي تواند هيچ ارتباطي به كبد چرب نداشته باشد،براي كبد چرب هم درمان اصلي كاهش وزن و ورزش و رژيم غذايي است،اگر تنبلي تخمدان و اختلاال پريودي داريد مي تونيد مشكل جوش هم داشته باشيد كه با مراجعه به همكاران غدد و درمان تنبلي تخمدان (كه برخي داروهاي ان مي تواند روي كبد چرب هم اثر مفيد داشته باشد)تا حدي مشكلتان برطرف شود.
درحال دریافت اطلاعات