آشنایی با خواص فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای خواص درمانی زیادی دارد و پزشکان مصرف این ماده خوراکی با رنگ‌های تند زرد، قرمز و سبز را توصیه می‌کنند. فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین A و C است که هر دو آنتی‌اکسیدان‌‌هایی قوی به شمار می آیند.

نبض ما– فلفل دلمه ای از همان خانواده‌ فلفل‌هاست. به مرور که فلفل دلمه ای می‌رسد رنگ آن نیز تغییر می‌کند. اگر این سبزی خوش‌رنگ قبل از رسیدن کامل چیده شود رنگ آن سبز خواهد بود، اما اگر برای مدت طولانی‌تری روی زمین بماند رنگ آن زرد و سپس قرمز می‌شود. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و ریزمغذی‌های زیادی مانند بتاکاروتن و فلاوونوئیدهاست.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای در هر ۱۰۰ گرم

  • کالری ۱۸ کیلوکالری
  • پروتئین ۰٫۸ گرم
  • چربی ۰٫۳ گرم
  • گلوسید 9/3 گرم
  • فیبر2/1 گرم
  • آب 25/91 گرم
  • ویتامین ث 5/46 میلی‌گرم
  • ویتامین ب 1 025/0 میلی‌گرم
  • ویتامین ب 2 03/0 میلی‌گرم
  • ویتامین ای 79/0 میلی‌گرم
  • پتاسیم 146 میلی‌گرم
  • فسفر 20 میلی‌گرم
  • کلسیم 41میلی‌گرم
  • منیزیوم 11 میلی‌گرم
  • آهن 8/0 میلی‌گرم
  • منیزیم 16/0 میلی‌گرم

خواص فلفل دلمه ای

کاهش پرخوری

لیکوپن یکی دیگر از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فلفل دلمه‌ای است که برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر اینها باید بدانید که فلفل دلمه ای سرشار از فیبرهای غذایی است. فیبرهای غذایی در معده حجیم شده و بخش زیادی از آن را اشغال می‌کنند برای همین هم سیری زودهنگام و البته طولانی مدتی ایجاد و پرخوری کاهش پیدا می‌کند. از این گذشته فیبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده‌ها شده و با مشکل یبوست مقابله می‌کنند.

کاهش وزن

فلفل دلمه ای یکی از کم کالری‌ترین‌ سبزی‌ها و یکی از بهترین موادغذایی برای لاغرشدن است. هر 100 گرم آن تنها 15 کالری انرژی دارد. این سبزی فیبرزیادی دارد و در هر 100 گرم آن 2 گرم فیبر یافت می‌شود. بنابراین در کنار سایر سبزی‌ها می‌توان از فلفل دلمه‌ای در رژیم‌های لاغری استفاده کرد.

دشمن سرطان

شاید باورتان نشود اگر بگوییم از این سبزی می‌توان در پیشگیری از بروز انواع سرطان استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که ویتامین و بتاکاروتن فراوان این سبزی (البته اگر تازه میل شود) می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌ها جلوگیری کند زیرا این دو ماده مغذی جزء آنتی‌اکسیدان قوی هستند. جالب است بدانید که هر قدر این فلفل‌ها رنگی ‌تر (زرد و قرمز) باشند بتاکاروتن بیشتری دارند.

داروی سرماخوردگی

فلفل به علت داشتن مقادیر زیادی ویتامین  C  یکی از داروهای خوب سرماخوردگی است طوری که مصرف منظم آن در برنامه غذایی هم شدت و هم طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

قرص سرماخوردگی

 

خوردن 50  گرم فلفل دلمه‌ای (یک ‌سوم از یک فلفل متوسط) می‌تواند تمام نیاز یک فرد بزرگ‌سال به‌ ویتامین C را برطرف کند. البته ویتامین C در اثر حرارت فوراً از بین می رود، بنابراین تا جایی که ممکن است فلفل  را به صورت تازه و خام میل کنید.

سیگاری‌ها از خوردن فلفل بی‌نصیب نمانند

متخصصان ریه طی سال‌ها تحقیق متوجه شدند که احتمال ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها بیشتر است و مصرف منظم ویتامین A می‌تواند سهم زیادی در پیشگیری از این سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سیگار نشده‌اید، فلفل را از یاد نبرید.

دوست چشم

چشم‌ها بیش از سایر بافت‌های بدن از فلفل دلمه‌ای (مخصوصاً نوع قرمزش) سود می‌برند چرا که همان بتاکاروتن موجود در هویج که به تقویت چشم‌ها کمک می‌کند به مقدار زیادی در فلفل دلمه‌ای قرمز نیز وجود دارد.

چشم

مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب کوری و آب مروارید نیز پیشگیری می‌کند. به غیر از ویتامین A دو ماده دیگر نیز در کاهش احتمال بروز آب مروارید چشم نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقدار زیادی در فلفل دلمه‌ای یافت می‌شوند. این دو ماده عبارت‌اند از: لوتئین و گزانتین.

فلفل بخور، سکته نکن

فلفل دلمه‌ای حاوی اسیدفولیک نیز هست. این ویتامین از گرفتگی رگ‌ها و بروز بیماری‌های قلبی به‌ ویژه در بیماران دیابتی جلوگیری می‌کند. اسیدفولیک (فولات) که یکی از ویتامین‌های گروه B است، باعث کاهش ماده‌ای به نام هموسیستئین در خون می‌شود. هموسیستئین در صورت افزایش بیش از حد می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و افزایش احتمال سکته قلبی شود. فیبر موجود در این سبزی می‌تواند کلسترول خون  را که عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است، کاهش دهد.

فلفل دلمه ای در بارداری

در دوران بارداری توصیه مصرف روزانه هشتاد و پنج میلی گرم ویتامین C الزامی است بنابراین خوردن ویتامین C در یک رژیم غذایی متعادل در فواصل منظم ضروری است.فلفل دلمه ای جزء سبزیجاتی ست که حاوی ویتامین ث فراوان است پس در دوران بارداری مصرف این سبزی پرخاصیت بسیار توصیه می شود.

روزه داری در بارداری

طبیعت فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد را باز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است.

فلفل دلمه ای نر و ماده

می‌گویند فلفل دلمه‌ای نر و ماده دارند. برای تشخیص جنسیت آن نیز کافی است آنها را وارونه کنید. فلفل دلمه‌هایی که چهارپایه یا برجستگی دارند ماده و آن‌هایی که سه پایه یا برجستگی دارند جزء نرها هستند.هرچه این سبزی رسیده‌تر یعنی قرمزتر باشد حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان بیشتری است.

مضرات فلفل دلمه ای

به طور کلی انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای جزء مواد غذایی آلرژی‌زا محسوب می‌شوند و بهتر است افرادی که پوستی حساس و تحریک‌پذیر دارند و با مصرف غذاهای آلرژی‌زا دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می‌شوند، انواع فلفل‌های دلمه‌ای را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

مصرف ففل دلمه ای، مخصوصا به صورت خام، باعث ایجاد نفخ در معده می شود. پس افراد مبتلا به ناراحتی معده ، موقع خوردن آن باید مراقب باشند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

همشهری آنلاین،نی نی بان،باشگاه خبرنگاران

4.1/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. نیما می‌نویسد

    سلام این ویدیو تو آپارات در مورد فرق بین فلفل دلمه ای ها مثلا چه فرقی بین رنگ سبز و زرد و قرمز وجود داره و کلا فرق اونها چیه با زیر نویس فارسی توضیح میده اینم لینکش

    https://www.aparat.com/v/FfzTV

از پزشکان نبض‌ما بپرسید