فواید نگه داشتن گیاه در منزل

استفاده از گیاهان در محل زندگی، علاوه بر این که جلوه زیبایی به آن می‌دهند می‌توانند ما را از فوایدی که برای سلامت جسم و روحمان دارند نیز برخوردار کنند.

نبض ما– فواید بی نظیر وجود گل و گیاه در داخل ساختمان بر هیچ کس پوشیده نیست. از تولید اکسیژن گرفته تا القای حس زیبایی. اما می دانستید گل ها و گیاهان به صورت بالینی موجب کاهش میزان استرس می شوند؟ در درمان سرما خوردگی موثر هستند و حتی در بهبود سردرد های شدید نیز نقشی تاثیرگذار ایفا می کنند؟ در ادامه این مطلب شما را با فواید نگهداری گیاهان خانگی در منزل بیشتر آشنا می کنیم.

تصفیه هوا با گیاه

تصفیه هوا از شناخته شده‌ترین کارکردهای گیاهان چه در محیط خانه و چه در محیط بیرون است. کارشناسان معتقدند هوای داخل منازل می‌تواند ـ حتی در شرایطی که شاخص آلودگی هوا بالاست‌ ـ بسیار آلوده‌تر از هوای بیرون باشد. گیاهان در محیط خانه مانند درختان و گیاهان در محیط بیرون، با تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن تازه، به تصفیه هوا کمک می‌کنند.

از بین بردن آلودگی های شیمیایی

گیاهان مناسب می‌توانند مواد مضر موجود در هوای خانه مانند بنزن (موجود در لاک، جلا‌دهنده، مواد پاک‌کننده، مایع صابون، پاک کن و دود سیگار‌) و فرمالدئید (موجود در وسایل چوبی، مبلمان‌ها، فرش، دود سیگار، رومیزی‌های پلاستیکی و گازهای طبیعی) را خنثی کنند.

گیاهان حجم شگفتی از آلودگی های شیمیایی که از طریق هوا به ما انتقال پیدا می کنند را از بین می برند. ما همواره و همواره هوایی را استنشاق می کنیم که پر است از آلودگی های خطرناک؛ آلودگی های حقیقتاً خطرناکی که در هوای راکد خانه سبب سردرد و حالت تهوع می شوند.

گیاه

کمک به روحیه بهتر

روان شناسان زیست محیطی می‌گویند وجود گیاهان سبز در خانه و محل کار نه تنها باعث می‌شود افراد کار موثرتری انجام دهند، بلکه به شادتر بودن آنها در محیط کار نیز کمک می‌کند. بهبود حالت روحی، کاهش روحیات منفی، کاهش حواس‌پرتی، افزایش خلاقیت و افزایش بازده فعالیت ازدیگر مزایای استفاده از گیاهان در محیط کار است.

سلامت روان

گیاهان سلامت روان شما را تضمین می کنند.  تحقیقات ثابت کرده اند که مراقبت از موجود زنده ای حساس و شکننده همچون گل و گیاه در منزل از بیماری هایی همچون افسردگی پیشگیری می کند و به افراد منزوی یا حتی تنها، دلیلی موجه برای زندگی می بخشد.

تقویت ضریب هوشی

گیاهان خانگی می‌توانند ما را باهوش‌تر کنند. پژوهشگران می‌گویند شاخ و برگ‌های طبیعی، ظرفیت ما برای توجه جهتدار (directed attention)- مدت زمانی که می‌توانیم روی یک کار متمرکز شویم ـ را که معمولا بسیار پایین است، تقویت می‌کنند. مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد نشان داد در اتاق‌هایی که گیاهان خانگی وجودداشتند، افراد عملکرد ادراکی بهتری از خود نشان دادند.

مسکنی برای سردرد

گیاهان بهترین مسکن برای سردرد هستند. اگر به دفعات مبتلا به سردرد می شوید، پیشنهاد می کنیم گوشه و کنار خانه خود را  به گیاهان سبز آراسته کنید. این گیاهان ذرات گرد و غباری که از عوامل اصلی آلرژی هستند را تقلیل می دهند و به سلامت شما کمک می کنند.

گیاهان خانگی

کمک به بهبود بیماری

دلیل بردن گل برای بیماران، فقط زیبا ساختن اتاق آنها نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهد گیاهان، طب مکمل غیر‌تهاجمی، ارزان و موثری برای بیمارانی هستند که تحت جراحی قرارگرفته‌اند. براساس این مطالعه که نتایج آن در وبگاه کتابخانه ملی پزشکی آمریکا منتشرشد، بیمارانی که در اتاق آنها گیاهان طبیعی وجود دارد، فشارخون بعد از عمل پایین تر، درد کمتر و سطح اضطراب پایین‌تری را تجربه می‌کنند.

گیاهان می توانند با سرما خوردگی مبارزه کنند. طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که گیاهان خانگی اثرات بیماری هایی نظیر سرماخوردگی را تا 30 درصد می کاهند .آنها با افزایش میزان رطوبت در فضا و کاهش وجود گرد و غبار در محیط بی شک یکی از مبارزانِ اصلی سرماخوردگی هستند.

براساس مطالعه‌ای که در دانشگاه کشاورزی نروژ انجام شد وجود گیاهان سالم در فضای خانه احتمال ابتلا به سرماخوردگی، گلودرد و سرفه‌های خشک را کاهش می‌دهد. ظاهرا افزایش رطوبت محیط خانه عاملی است که از گسترش ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند.

گیاهانی برای نگهداری در منزل

هفت گیاه زنبق، بامبو، آفتابگردان، بگونیا، آلوئه ورا، داوودی و آگلونما خاصیت درمانی دارند. این گل ها، گیاهان آپارتمانی هستند. بنابراین به راحتی می توانید آنها را در منزل نگهداری کنید و پرورش دهید. نفس کشیدن این گیاهان باعث تمیز شدن هوای خانه می شود و به این ترتیب هوایی که نفس می کشید سرشار از سلامت است.

از بین این گیاهان، بامبو به کمترین رسیدگی نیاز دارد، اما بیشترین تاثیر را در حفظ پاکیزگی هوای خانه دارد. زنبق و آفتابگردان هرچند به دو شکل شاخه ای و ریشه ای وجود دارند، اما نوع ریشه ای آن تاثیر بیشتری در تصفیه هوای خانه دارد.

بامبو

این گیاه غیر از جنبه تزئینی، خواص درمانی هم دارد؛ ساقه آن می تواند بنزن، مونواکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. بامبو در فضای آپارتمان تا یک و نیم متر هم قد می کشد.

این گیاه هیدروفونیک است، یعنی به خاک نیاز ندارد. یکی دیگر از ویژگی های بامبو، ایجاد رطوبت در فضای خانه است. بنابراین یکی از بهترین مکان ها برای نگهداری آن، اتاق خواب کودکان است. این ویژگی معجزه این گیاه برای لطافت هوای خانه در فصل های گرم و خشک سال است. برای قلمه زدن بامبو کافی است آن را از ناحیه گره ساقه اش ببرید و داخل ظرف شیشه ای بگذارید تا ریشه بدهد.

بامبو

گل داوودی

این گیاه در طب سنتی چین به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفت. به همین دلیل در چین باستان سطح گسترده ای از زمین های زراعی این کشور زیر کشت گل داوودی بود. مردم چین ساقه سبز این گیاه را کوبیده و از آن گیاه دارویی یا غذاهای خاصی درست می کردند. این گیاه علاوه بر ویژگی هایی که به آن اشاره شد، می تواند در فضای کاملا بسته و کوچک نیز رشد کرده و آلودگی هوا را جذب کند. یکی از مهم ترین اثرات این گیاه، جمع آوری آلودگی بنزن است.

علاوه بر این که این گیاه می تواند بوی نامطلوب ناشی از رنگ، مواد شوینده و… را نیز از بین ببرد. بنابراین اگر خانه را تازه رنگ کرده اید، حتما چند گلدان داوودی اطراف خانه بگذارید تا بوی نامطلوب رنگ هر چه زودتر از بین برود و خانه با عطر خوب پذیرای مهمانان باشد.

آفتابگردان

گیاه را به عنوان گلدان ویژه اتاق خواب معرفی می کننددلیل آن تاثیر مثبت این گیاه در جلوگیری از آسیب نامناسب گردوغبار در اتاق خواب است. به همین دلیل با این که توصیه می کنند اتاق خواب وسایل کمتری داشته باشد تا گرد و خاک در آن ایجاد نشود، اما قرار دادن چند گلدان آفتابگردان، ضمن زیبایی فضای اتاق، باعث تولید اکسیژن بیشتر در فضای خانه می شود.

نبض ما– گردآوری

منابع

جام جم، لیدیز، تبیان

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید