علل سلولیت و راه های از بین بردن آن

تخمین زده می شود که 95 درصد از خانم ها در طول زندگی به نحوی در زندگی شان دچار سلولیت می شوند، پس این را به خاطر بسپارید که تنها نیستید و می توانید از روش های ساده ای برای از بین بردن این مشکل استفاده کنید.

نبض ما– بر خلاف باور عموم، سلولیت مشکلی نیست که به علت چاقی یا برنامه غذایی ضعیف به وجود آمده باشد. البته هر دوی این موارد می توانند در شکل ظاهری سلولیت نقش داشته باشند. اما در کل سلولیت می تواند تمام فرم های بدنی را شامل شود.

سلولیت چربی است که در مقابل بافت همبند ساخته شده و در نتیجه آن فرورفتگی های ناخوشایند را به وجود آورده است. متخصصان بر این باورند که عوامل متعددی در بروز سلولیت دخیل هستند. این شاخص ها می توانند نقشی اساسی در سلولیت ایفا کنند:

  • برنامه غذایی ضعیف و یا برنامه های غذایی بسیار کم کالری
  • سوخت و ساز کند
  • فعالیت بدنی پایین
  • تغییرات هورمونی
  • کم آبی بدن
  • چربی کلی بدن
  • ضخامت و رنگ پوست
  • ژنتیک

متاسفانه، سلولیت در خانم ها بیشتر از آقایان شایع است.

درمان

بگذارید رو راست باشیم،  هیچ کرم جادویی نمی توانید پیدا کنید که با استفاده اش این فرو رفتگی ها کاملا محو شوند. با این حال برخی درمان ها برای بهبود موقتی مناسب هستند. این درمان ها می توانند به صاف شدن پوست و پخش شدن چربی ها کمک کنند.

اگر می خواهید چنین درمان هایی را استفاده کنید، مطمئن شوید آنها تایید FDA را دارند. اما این را بدانید راه های درمانی بلند مدت تر هست که با تلاش زیاد و درست غذا خوردن بدست می آید. همچنین می توانید روی پوست خود لیف یا برس پوست بکشید تا به پراکنده کردن چربی های زیر پوست کمک کنید. ماساژ این مناطق به صورت منظم نیز کمک می کند جریان خون درست پیش برود و فرورفتگی هایی که هنوز در دید نیستند صاف شوند.

درمان های خانگی سلولیت

روغن کرچک

روغن کرچک در تولید کلاژن و الاستین موثر است. روغن کرچک به این دلیل در درمان سلولیت بسیار موثر است که دارای نفوذپذیری بالایی است و یک مرطوب کننده فوق العاده است. برای استفاده از روغن کرچک در درمان سلولیت، این روغن را به دمای بالاتر از دمای محیط (ولرم) رسانده و به مدت بیست دقیقه از آن برای ماساژ قسمت های موضعی که درگیر سلولیت است استفاده کنید. این قسمت ها را به خوبی ماساژ دهید و صبر کنید به مدت یک ساعت روی موضع سلولیت بماند.

استفاده از قهوه

از شکر، روغن نارگیل و قهوه یک خمیر درست کنید، این خمیر را کمی حرارت دهید. این اسکراب را به آرامی روی بدنتان ماساژ دهید. این کار به رفع سلولیت در بدن شما کمک زیادی خواهد کرد.

پودر قهوه

استفاده از ویتامین E

ویتامین E در تغذیه پوست بسیار موثر است. ویتامین E پوست شما را سالم و مرطوب نگه می دارد و از بروز مشکلات پوستی از جمله خارش، التهاب، قرمزی و کشش در پوست جلوگیری می کند و در درمان سلولیت می تواند موثر باشد. برای کمک به درمان سلولیت، محل آسیب دیده را با ویتامین E ماساژ دهید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است و به جلوگیری از تجمع چربی و جلوگیری تجزیه کلاژن که در سلولیت بسیار مهم است، کمک بسزایی خواهد کرد. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را با دو عدد گوجه فرنگی له شده مخلوط کنید. به مدت پانزده دقیقه از این ترکیب برای ماساژ قسمت های سلولیت استفاده کنید. بعد از آن از حمام برای شستشو استفاده کنید. به مرور اثر آن را در درمان سلولیت در نواحی مختلف خواهید دید.

استفاده از سرکه سیب

چند روش برای مصرف سرکه در درمان سلولیت وجود دارد. این روش ها شامل:

  1. مخلوط دو قاشق خالص سرکه با عسل و آب سرد و نوشیدن این مخلوط هر صبح به مدت یک ماه
  2. روش دیگر شامل اضافه کردن سه قاشق سرکه سیب، روغن زیتون و سرکه ساده به یک نسبت به صورت برابر، حال خمیر به دست آماده را به صورت اسکراب بر روی پوست ماساژ دهید تا هم موجب لایه برداری و هم به حذف سلولیت کمک کند.
  3. شما همچنین می توانید از سرکه سیب طبیعی، با اضافه کردن عسل یک ترکیب مناسب تهیه کنید. حال یک پنبه برداشته و آن را با این ترکیب خیس کرده و بر روی مناطق مستعد سلولیت ماساژ می دهیم. اضافه کردن عسل به همراه سرکه سیب به جذب بالاتر عسل کمک بسیاری خواهد کرد و تأثیر این ماده معجزه گر را بیشتر خواهد کرد.

استفاده از نمک دریا

وان حمام را از آب گرم پر کنید و در آن به اندازه دو فنجان نمک دریا اضافه کنید. در این آب به مدت بیست دقیقه بنشینید. این کار به دفع سموم پوست و بدنتان کمک می کند و در درمان و پیشگیری از سلولیت موثر است.

افرادی که در بازوهای خود سلولیت دارند، چه باید کنند؟

معمولا به این افراد توصیه می شود وزنه بلند کنند. اما باید به طور صحیح، وزنه را بالا و پایین برد تا صدمه ای به بدن وارد نشود. صحیح بلند کردن وزنه باعث عملکرد بهتر عضلات و جلوگیری از بروز صدمات می گردد. صحیح بلند کردن وزنه یعنی به آرامی پایین و بالا بردن وزنه. به طور کلی باید وزنه را ۳ دقیقه بالا و ۳ دقیقه پایین نگه داشت.

خانم ها باید بدانند که چون در بدن آن ها، هورمون تستوسترون کمتر از بدن مردان است، با بلند کردن وزنه، عضلات شان محکم می شود و اندام آنها مانند اندام مردان نمی شود.

اما همه افراد وزنه برداری را دوست ندارند. پس اگر می خواهید از شر سلولیت های خود خلاص شوید، ورزش پیلاتس نیز به شما کمک خواهد کرد.

افرادی که در پاهای خود سلولیت دارند، چه باید کنند؟

توده عضلانی به همراه لایه چربی زیر پوست، پاها را محکم می کند. به افراد دارای سلولیت در پاها توصیه می شود که ورزش های لگن، پا و باسن را انجام دهند. اسکوات (squat)، لانژ (lunges) و … از بهترین ورزش ها برای از بین بردن سلولیت پا می باشند.

ورزش اسکوات

بایستید و پاها را از هم باز کنید. شکم خود را تو دهید. زانوهای خود را خم کنید. ۱۰ تا ۱۵ بار در روز اسکوات را انجام دهید.

ورزش لانژ

بایستید. پای راست خود را جلو بگذارید و خم کنید. ران پای راست باید موازی زمین باشد. بعد پای خود را صاف کنید و با پای دیگر این ورزش را تکرار کنید. ۱۰ تا ۱۵ بار در روز این ورزش را برای هر دو پا انجام دهید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

برترین ها،دکتر سلام،تبیان

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید