غذاهایی که باعث بوی بد بدن می شوند؟

بوی بد بدن همواره یک مشکل بهداشتی نیست. گاهی اوقات بوی بد بدن از مواد غذایی مصرفی ما ناشی می شود. مصرف برخی مواد غذایی اغلب این مشکلات را موجب می شود.

نبض ما– بسیاری از ما سالانه هزینه بسیاری را برای خرید لوازم بهداشتی و خوشبوکننده متقبل می‌شویم اما جالب است که هیچ یک از ما برای کاهش بوی بد بدن و افزایش بهداشت و سلامتی خود به عامل تغذیه توجهی نمی‌کنیم. برخی از افراد فکر می‌کنند که بوی بد بدن آنها مربوط به عوامل ژنتیکی است؛ اما واقعیاتی در رابطه با عرق بدن و بوی آن وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرند.

مواد غذایی وجود دارند که بوی بد بدن را افزایش می دهند. این شرایط به دلیل افزایش اسیدیته عرق رخ می دهد. این بوی بد از یک عدم تعادل شیمیایی طبیعی ناشی می شود. این شرایط زمانی که ورزش می کنید یا تحرک دارید، رخ می دهد.

سموم داخلی بدن انسان به روش های مختلف دفع می شوند. روش های اصلی از طریق صورت، ادرار، تنفس و تعریق هستند. در این میان، برخی موارد موجب می شوند تا بوی بدن قوی‌تر و نافذتر باشد. احتمال شکل گیری این شرایط زمانی که یک رژیم غذایی نامتعادل یا رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی اسیدی را دنبال می کنید، بیشتر است زیرا بدن باید سخت‌تر کار کند تا از شر مواد زائد خلاص شود.

در این مقاله به برخی از مواد غذایی که در عرق و بوی بد بدن نقش دارند اشاره می کنیم.

گوشت قرمز

تا به حال دقت کرده اید وقتی روز قبل یک پرس چلوکباب فرد اعلا خورده اید یا کله پاچه میل کرده اید، بوی بدن تان تغییر کرده است؟ این تغییر بیش از همه در عرق بدن، ادرار و مدفوع احساس می شود. بوی ناشی از تجزیه پروتئین ها در مردان نامطلوب تر از زنان بوده و معمولان همان بویی است که به آن «بوی بدن مردانه» می گویند. دلیل آن نیز ایجاد تغییرات ناخوشایندتر روی پروتئین ها، در بدن مردان به نسبت زنان است؛ بنابراین اگر مصرف پروتئین از حدی فراتر رود، میزان مواد حاصل از تجزیه پروتئین بیشتر شده و همین مسئله باعث ایجاد بوی نامطلوب خواهد شد. یکی از دلایلی که افراد چاق، بوی خاصی می دهند نیز به همین مسئله مربوط می شود.

در واقع گوشت قرمز اولین عامل غذایی بوی بد عرق است. گوشت قرمز در بدن دچار نوعی رکود می‌شود؛ زیرا در دستگاه گوارش به مدت طولانی می‌ماند و فاسد می‌شود و انواع و اقسام سموم را از طریق روده بزرگ در جریان خون آزاد می‌کند. من پس از تحقیقات میدانی بسیار به این نتیجه رسیدم که افرادی که به طور مرتب از گوشت قرمز استفاده می‌کنند، بوی عرقشان بیشتر و بدتر است، اما شاید همچنین باید توجه داشت گیاه‌خوارانی که گوشت مصرف نمی‌کنند، اما از غذاهای فراوری شده زیادی استفاده می‌کنند، دارای رژیم غذایی بسیار ناسالمی هستند و احتمال اینکه سموم در بدن آن‌ها زیاد شود بالاست.

گوشت قرمز

الکل

نوشیدنی های الکلی مضرات بسیاری دارند که یکی از آنها بوی بد بدن است. حتی پس از دوش گرفتن و پاکسازی عرق نیز این بو همچنان باقی می ماند. الکل از جریان خون عبور می کند و سپس وارد منافذ و نفس انسان می شود و بر همین اساس موجب بوی بد می شود.

سوسیس

آنچه در اینجا رخ می دهد مشابه با آن چیزی است که درباره گوشت قرمز و غذاهای کم ارزش رخ می دهد. اگر به مصرف سوسیس علاقمند هستید، شاید بوی بد بدن شما از این علاقه ناشی می شود. تجزیه سوسیس در بدن موجب افزایش اسید معده و گاز می شود که بوی بد بدن را به همراه دارد.

سوسیس

ماهی

مصرف ماهی می تواند موجب بوی بد بدن شود. البته این شرایط برای همه رخ نمی دهد و افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که از یک بیماری متابولیک ارثی به نام Trimethylaminuria رنج می برند. این مشکل موجب تاخیر در تجزیه ماهی می شود و از این رو خلاص شدن از شر سموم دشوارتر می شود.

از نظر ژنتیکی، مصرف ماهی و بعضی از غذاهای دریایی باعث ایجاد بوی نامطلوب بدن می شود. در افراد مبتلا به سندرم متابولیک، مصرف ماهی باعث تشدید بوی «تری متیل آمین اوره» در بدن شده و به این ترتیب، بیش از افراد عادی، پس از خوردن ماهی بدن شان بوی خاص ناشی از مصرف ماهی می دهد.

در افراد مبتلا به سندروم متابولیک، تری متیل آمین اوره به خوبی تجزیه نشده و همین امر باعث تجمع این ترکیب در بدن و ایجاد بوی بد بدن به شکل بوی ماهی می شود. این بو در بوی عرق، ادرار و تنفس فرد نیز کاملا حس می شود.

بوی ماهی علاوه بر افراد مبتلا به سندروم متابولیک در افراد عادی نیز حس می شود. دلیل آن نیز ترکیب های خاص موجود در پروتئین ماهی اند همین ترکیبی است که به آن اشاره شد.

غذاهای فراوری شده

مورد دیگر غذاهایی که در کارخانه‌ها تولید و فراوری می‌شوند و دارای مقادیر زیادی آرد تصفیه‌شده، قند، روغن هیدروژنه و سایر مواد غذایی فراوری شده هستند و درعین‌حال از فیبر کمی برخوردارند. اگر این مواد را از برنامه غذایی خود حذف کنید و از رژیم صد در صد طبیعی که شامل غلات کامل، میوه‌های تازه، سبزیجات، انواع جوانه‌ها، دانه‌ها و مغزهای خام و روغن‌های طبیعی است پیروی کنید، بوی عرق شما در عرض چند هفته به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. علت اصلی این است که رژیم غذایی مبتنی بر فیبر و سبزیجات، نه تنها بدن را از درون پاک می‌کند، بلکه نوعی خوشبوکننده طبیعی نیز محسوب می‌شوند.

غذاهای فراوری شده

ادویه ها

ادویه‌ها می‌توانند باعث بالا رفتن دمای بدن و افزایش تعریق شوند. مصرف سبزی‌هایی نظیر سیر و پیاز نیز روی بوی بد بدن تأثیر می‌گذارد و آن را بدبو می‌کند. هر ادویه و یا سبزی خیلی معطری مانند شنبلیله باعث بودار شدن عرق می‌شود. زمانی که به عنوان مثال ادویه‌ی کاری میل می‌کنید تعریق زیر بغل زیاد و بودارخواهد شد.

مارچوبه

16مصرف این سبزی، بوی بد بدن را تند کرده و از طرفی بوی خاص ادرار را تشدید می کند. دلیل این بو نیز تند بودن ترکیب های موجود در این سبزی و شباهت آن به ترکیب ادویه هاست؛ بنابراین مصرف مارچوبه بیش از حد طبیعی، زمینه ساز ایجاد بوی نامطلوب بدن و دهان است.

پیاز و سیر

سیر موجب بوی بد دهان می شود. با این وجود، مصرف این ماده غذایی در برخی افراد به بوی بد بدن نیز منجر می شود. سیر دارای مواد فراری است که از طریق تعریق آزاد می شوند. سیر توسط خون و ریه ها جذب می شود و سپس موجب بوی بد پوست و نفس می شود.

پیاز نیز همانند سیر یکی از مواد غذایی پر مصرف و در عین حال مفید محسوب می شود. اما پیاز نیز می تواند موجب بوی بد پوست و نفس شود، به ویژه اگر به صورت خام مصرف شود. روغن های موجود در پیاز جذب جریان خون می شوند و از طریق ریه ها فیلتر می شوند. سپس، آنها بوی بد نفس را موجب می شوند.

پیاز و سیر

کلم بروکلی

کلم و بروکلی نیز از جمله مواد غذایی سالم و مفید هستند، اما آنها نیز به گروه مواد غذایی بد بو اختصاص دارند زیرا سرشار از گوگرد هستند. بوی بد ناشی از مصرف این مواد غذایی شبیه به بوی تخم مرغ گندیده است. با این وجود، مصرف زیاد کلم و بروکلی همچنان فواید بیشتری نسبت به معایب ارائه می کند زیرا مواد مغذی و آنتی اکسیدان های فراوانی را دریافت می کنید.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، عصر ایران

 

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید