با مزایای فوق العاده اهدای خون آشنا شوید

به مناسبت روز جهانی اهدای خون

آیا می دانید ثابت شده است که اهدای خون به طور منظم می تواند مفید باشد؟ اهدای خون نه تنها برای گیرنده، که برای اهدا کننده نیز مزایای بسیاری دارد.

به گزارش نبض ما به نقل از drhealthbenefits، اهدای خون برای سلامت طرفین می تواند مفید باشد، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و هموکروماتوز. بنابراین، بسیاری از افرادی که این کار را به طور منظم برای کمک به مردم، انجام می دهند، خودشان نیز از منافع این مورد بهره می برند.

فواید سلامتی اهدای منظم خون متعدد است به خصوص اگر دوره ای باشد. معمولا، اهدای خون حداکثر ۵ بار در سال که با فاصله هر سه ماه یکبار باشد دوره ای گفته می شود.

مزایای اهدای خون به طور منظم را می توان به چند گروه تقسیم کرد:

  • برای اندامهای حیاتی مانند قلب و سلول های قرمز خون مفید است.
  • برای جلوگیری و کاهش بیماری های مزمن مانند سکته مغزی و سرطان
  • برای زیبایی، حفظ وزن سالم و جلوگیری از پیری مفید است.

در ادامه ۱۰ مورد از مزایای اهدای خون را بیان می داریم.

۱- کاهش خطر حمله قلبی

مطالعات نشان داده اند که اهدای خون می تواند خطر ابتلا به حملات قلبی را به خصوص در مردان به یک سوم کاهش دهد. خون و بخصوص سلول های قرمز آن از هموگلوبین تشکیل شده است که از آهن شکل گرفته است که می توانند اکسیژن را حمل کنند. نیاز آهن بستگی به جنس و سن دارد. مردان بزرگسال به  ۸٫۵ میلی گرم در روز و زنان در سن باروری به ۱۸٫۹ میلی گرم در روز آهن نیاز دارند. آهن مورد نیاز بدن را می توان از غذاهای مشتق شده از منابع بیولوژیکی (آهن غیر هِم) با فراهمی زیستی ۲/۳ درصد و منابع حیوانی (آهن هِم) با فراهمی زیستی ۲۰-۲۳٪ به دست آورد.

اهدا خون به طور منظم، موجب بازسازی خون با سرعت بیشتری خواهد شد و همچنین اکسیداسیون کلسترول کندتر می شود. علاوه بر این، جریان خون روان تر شده و همچنین باعث جلوگیری از تجمع چربی و اکسیداسیون کلسترول در دیواره عروق کرونر می گردد. این می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد.

۲- جلوگیری از صدمات کبدی

کبد برای بدن مهم است. کبد به روند سوخت و ساز بدن از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها کمک می کند. کبد گلوکز را به گلیکوژن تبدیل می کند و به ذخیره سازی گلیکوژن، ویتامین ها و مواد معدنی نیز کمک می کند. کبد همچنین در تصفیه خون و سم زدایی و ترکیب پروتئین پلاسما و عوامل لخته شدن خون نیز نقش مهمی دارد.

اهدای منظم خون، به نوعی جلوگیری از آسیب کبدی ناشی از آهن اضافی در بدن نیز هست. مصرف غذاهای غنی از آهن می تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد، زیرا آهن فقط در مقادیر محدود مورد استفاده قرار می گیرد و آهن اضافی در کبد و پانکراس ذخیره می شود. این موارد می تواند خطر سیروز، نارسایی کبد، آسیب به لوزالمعده، و اختلالات قلبی را افزایش دهد.

اهدا خون

۳- تحریک گلبول ها

پس از اهدای خون، بدن برای دوباره پر کردن سلول های خونی از دست رفته کار می کند. یکی از مزایای اهدای خون هم همین کمک به تحریک بدن برای تولید گلبول های خونی جدید است. اهدای خون به بدن کمک می کند تا سالم بماند و به طور موثرتری  کار کند.

۴- کاهش خطر ابتلا به هموکروماتوز

هموکراتوز یک اختلال ژنتیکی است که در آن بدن به جذب بیش از حد آهن از مواد غذایی تمایل دارد که باعث می شود بدن تحت تاثیر عوارض بالا رفتن آهن قرار گیرد.

آهن اضافی سپس در ارگان های مختلف، به ویژه کبد رسوب می کند. آهن اضافی نیز می تواند در لوزالمعده، کبد، بیضه یا تخمدان، پوست و مفاصل ذخیره شود. عمل اصلی برای غلبه بر هموکراتوز حذف خون حاوی آهن است، آن است که باعث می شود سطح آهن کاهش پیدا کند.

این اختلال را می توان به ارث برده و یا ممکن است با اعتیاد به الکل، کم خونی و یا اختلالات دیگر ایجاد شود. اهدای خون به طور منظم می تواند برای اهداکنندگان باعث کاهش آهن اضافی شود.

۵- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

یکی از اثرات آهن خون، ضخیم شدن سلول های خونی است. سطح آهن بالا باعث ضخیم تر شدن سلول های خونی می شود. علاوه بر افزایش سطح آهن همچنین می تواند روند اکسیداسیون کلسترول را نیز تسریع بخشد.

همچنین می تواند باعث افزایش اصطکاک جریان خون در رگ های خونی شود که در نتیجه موجب افزایش خطر بروز مقاومت در عروق خونی شود. با توجه به ژورنال اپیدمیولوژی، با اهدای خون شما می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۳۳ درصد کاهش داده و خطر حمله قلبی را نیز تا ۸۸٪ کم کنید. محققان انجمن پزشکی آمریکا نیز گفته اند که با اهدای خون هر شش ماه می توانید خطر حمله قلبی و سکته مغزی در سن ۴۳ سالگی تا ۶۱ سالگی را کاهش دهید.

اهدا کردن خون

۶- کاهش خطر سرطان

سرطان یک بیماری کشنده است که بیشترین ترس را درمیان مردم دارد. خطر ابتلا به سرطان در حضور سطح بالای آهن در خون افزایش پیدا می کند. خبر خوب برای اهداکنندگان خون مستمر، این است که با اهدای خون می توانند سطح آهن موجود در خون را کنترل کنند. این است که خطر ابتلا به سرطان کبد، روده ها، ریه ها، گلو و حنجره کاهش پیدا می کند.

۷- کاهش کلسترول

با اهدای خون، نه تنها به دیگران کمک می کنیم بلکه خطر ابتلا به بیماری کلسترول را نیز کاهش می دهیم. در واقع، همه کلسترول به عنوان دشمن محسوب نمی شود. این حقیقت معلوم است که  لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) می تواند برای بدن مفید باشد زیرا می تواند جریان خون را تسریع کند. اما باید نگران لیپوپروتئین با چگالی پایین بود (LDL) که می تواند به گرفتگی و انسداد جریان خون منجر شود.

اگر آهن خون زیاد شود کلسترول می تواند اکسید شود. این بدان معنی است که می تواند موجب انسداد در رگ های خونی شود. بنابراین با اهدای خون و کاهش سطح آهن می توان باعث کاهش کلسترول شد.

کلسترول LDL معمولا در غذاهای حیوانی مانند گوشت، فست فود و شیر یافت می شود. اگر مقدار آهن از طریق اهدای خون حذف نشود، می تواند موجب رسوب چربی در دیواره رگ های خونی شود و به نوبه خود می تواند به بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و سکته منجر شود.

۸- سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم

وقتی که خون اهدا می کنید بدن شما کاهش سلول های خونی را تنظیم می کند. مشابه این مورد زمانی است که دچار زخم می شوید و بدن کاهش سلول های خونی را جبران می کند. این فرآیند بر روند بهبود زخم شما تاثیر می گذارد.

خون

۹- حفظ وزن

برای کسانی که اضافه وزن دارند، بهتر است به طور منظم خون اهدا کنند. از آنجا که، هر اهدای خون می تواند ۶۵۰ کالری چربی بسوزاند. با این حال، اهداکردن خون را نمی توان تلاشی برای از دست دادن وزن در نظر گرفت. این کار تنها و تنها وزن را کنترل می کند. اما در اینجا شرایطی وجود دارد. برای اهدا کنندگان خون که حدود ۴۹ کیلوگرم وزن دارند، باید سطح هموگلوبین و آهن سالم بدن به قدری باشد که سلامت بدن را تضمین کند و فرد بتواند به طور منظم هر دو ماه یا سه ماه خون اهدا کند.

۱۰- جلوگیری از پیری زودرس

با اهدا خون به طور منظم، شما نه تنها می توانید وزن خود را کاهش دهید بلکه ذهن شما نیز باثبات تر می شود. با انجام این کار، فعالیت های خود را با تمرکز بیشتری انجام می دهید و بنابراین استرس را تجربه نمی کنید. استرس یکی از عوامل محرک پیری زودرس است.

نبض ما– مترجم: حسین مقدس زاده

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما بازبینی و تایید شده  است.
4.4/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. رضا می‌نویسد

    سلام من پلاکت خونم ۱۳۴۰۰۰ هست دلیلش چی میتونه باشه ؟ آیا باید پیگیری کنم ؟

    1. نبض ما می‌نویسد

      https://t.me/nabzemafaq_bot
      سوالات خود را از قسمت مشاور پزشکی نبض ما بپرسید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید