برای التیام انگشت شکسته پا چه کارهایی می توان انجام داد؟

انگشت شکسته پا نیاز به معاینه پزشک دارد تا بهترین درمان برای آن تعیین شود، اما کمک‌های اولیه فوری و مناسب برای تسریع التیام اهمیت دارد.

نبض ما– استراحت کافی، استفاده از مسکن‌های OTC و استفاده از یخ برخی از روشهای رایج خانگی برای درمان انگشت شکسته پا به شمار می‌روند.

برای تعیین میزان آسیب وارده، یک عکس از انگشت شکسته شده تهیه می‌شود. عکس برداری به ارز یابی شدت شکستگی کمک کرده و بر طبق آن روش درمانی اتخاذ می‌گردد. جراحی در صورتی توصیه می‌شود که نتایج نشان دهند استخوان پا از حالت طبیعی خود خارج شده است.

عوارض شکستگی انگشت چیست؟

آسیب ناخن

بدنبال شکستگی انگشت ممکن است زیر بستر ناحن خونریزی ایجاد شود که به آن هماتوم زیر ناخن Subungual Hematoma میگویند. این تجمع خون میتواند بسیار دردناک باشد و درصورتیکه زیاد باشد باید خارج شود. برای خارج کردن این خونریزی در انگشت شکسته پزشک معالج سوراخ کوچکی در ناخن ایجاد کرده تا از طریق آن خون خارج شود. گاهی اوقات همراه با شکستگی انگشت پا، ناخن انگشت هم شکسته میشود که پزشک معالج برحسب اینکه بستر ناخن تا چه حد آسیب دیده است درمان مناسبی برای آن انجام میدهد.

شکستگی باز

گاهی اوقات استخوان انگشت شکسته از پوست بیرون میزند. این نوع شکستگی که جزو شکستگی های باز طبقه بندی میشود باید بصورت اورژانس درمان گردد.

استئوآرتریت

به علت بد جوش خوردن شکستگی های داخل مفصلی ممکن است آرتروز و ساییدگی در مفاصل انگشت بوجود آید که میتواند موجب درد، تغییر شکل و محدودیت حرکت انگشت شود.

جوش نخوردن یا بد جوش خوردن

این دو عارضه بندرت برای درمان نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند.

پا

درمان انگشت شکسته پا

درمان انگشت شکسته پا شامل دو مرحله است. اقداماتی که فرد می تواند در منزل انجام دهد و اقداماتی که پزشک معالج انجام می دهد.

اقدامات در منزل

این اقدامات عبارتند از :

استراحت

بصورت ممانعت از زیاد سرپا ایستادن و راه رفتن و استفاده از عصا تا فشار زیادی به انگشت وارد نشود.

سرما

که بصورت استفاده از کیسه حاوی خرده های یخ هر 2-1 ساعت 20-15 دقیقه در چند روز اول. دقت کنید که بین کیسه حاوی یخ و پوست پا باید یک حوله نازک قرار داد تا پوست دچار سرما زدگی نشود. قرار دادن یخ بر روی قسمت آسیب دیده یکی از مهمترین اقدامات پس از درمان برای کاهش تورم انگشت شکسته شده است. قرار دادن روزانه 3 – 4 بار یخ بر روی موضع آسیب دیده به مدت 10 دقیقه برای کاهش درد لازم است. تماس مستقیم یخ با پوست توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند منجر به ایجاد زخم گردد. به جای آن می‌توان مکعب‌های یخ را داخل پارچه‌ای گذاشته و سپس بر روی انگشت آسیب دیده قرار داد.

بالا نگه داشتن پا برای کاهش تورم

با گذاشتن چند بالشت در زیر پا باید آنرا بالاتر از سطح قلب نگه داشت. نگه داشتن پا در وضعیتی که به تسکین درد کمک کند به همان اندازه مهم است. به منظور کاهش نا راحتی، پا را در وضعیت راحت و بالاتر از سطح بدن قرار دهید، چنین وضعیتی یک راه حل خوب برای اطمینان از سرعت در روند بهبودی است. وضعیت بد یا نا مناسب نه تنها می‌تواند زمان بهبودی را افزایش دهد بلکه گاهی باعث می‌شود که پا به صورت بد درمان گردد.

بانداژ کردن پا

یک روش آسان برای سرعت بخشیدن به روند به بودی انگشت شکسته شده، جلو گیری از حرکت آن است. برای این منظور می‌توان از بند طبی استفاده کرد. برای بی حرکت نگه داشتن انگشت و کاهش زمان به بودی، انگشت صدمه دیده را با نوار به انگشت مجاور آن ببندید. قرار دادن یک پارچه بین انگشتان را فراموش نکنید. با این کار از انگشت صدمه دیده بیشتر محافظت می‌شود.

اقداماتی که پزشک انجام می دهد

درمان هایی که پزشک برای یک انگشت شکسته پا انجام می دهد عبارتند از

در صورت باز بودن شکستگی معمولا نیاز به عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک وجود دارد

در صورتیکه استخوان ها در محل شکستگی جابجایی زیادی پیدا کرده باشند پزشک معالج بعد از بی حسی موضعی انگشت اقدام به جااندازی بسته آن می کند. بعد از جااندازی معمولا انگشت شکسته شده با نوار چسب به انگشت کناری بسته می شود. این کار را buddy taping میگویند.

برای این منظور ابتدا تکه کوچکی گاز در بین دو انگشت گذاشته شده تا بین انگشتان بر اثر سایش تاول نزند و سپس دو انگشت با نوار چسب ضد حساسیت بهم متصل می شوند. باید دقت کرد تا چسب به دور انگشت زیاد محکم بسته نشود وگرنه ممکن است موجب اختلال در جریان خون انگشت و تورم و کبودی آن شود. بعد از این کار پزشک معالج به بیمار توصیه می کند تا چند هفته از کفشی که کفی نسبتا سفت و محکمی دارد استفاده کند تا مانع حرکت زیاد انگشت و محل شکستگی شود.

در موارد خاصی ممکن است پزشک معالج اقدام به گچ گیری پا کند. وقتی شکستگی در انگشت بزرگ پا است، در شکستگی هایی که سطح مفصلی را درگیر کرده اند و یا در مواقعی که چند انگشت پا با هم شکسته شده اند ممکن است نیاز به گچ گیری پا وجود داشته باشد.

شکستگی انگشت پا

استفاده از کفش های مخصوص

تا زمان التیام زخم، شما باید از کفش‌های ویژه‌ای که دارای پنجه‌ی عریض و گشاد هستند استفاده کنید. به عبارت دیگر، پنجه‌ی کفش باید جا دار باشد تا بتواند به راحتی انگشت متورم شما را در خود جای دهد. افتادن یک جسم سنگین بر روی انگشت پا شایعترین علت این نوع آسیب دیدگی است. پای آسیب دیده متورم می‌شود و حتی لمس کردن آن ممکن است موجب ایجاد دردی غیر قابل تحمل در موضع شود. در برخی از موارد، رنگ پوست انگشت شکسته شده به آبی یا خاکستری می‌گراید.

داروهایی که مورد استفاده قرار می گیرد

مصرف داروهای مناسب نقش مهمی را در کاهش درد بر عهده دارد. پر کار بردترین دارو برای درمان انگشت شکسته ایبوپروفن است. ایبوپروفن یک داروی ضد التهاب (NSAID ) است که دارای تأثیر معجزه آسایی برایاز بین بردن تورم انگشت شکسته شده است. حتی استامینوفن نیز در این مورد مؤثر است اما برای تأثیرگذاری باید از دوز مناسب این دارو استفاده کرد. این داروها اساساً مسکن هستند و برای تسکین درد مؤثر می‌باشند.

در مورد وجود زخم باز، مصرف آنتی بیوتیکها می‌توانند باعث متوقف شدن عفونت گردند. پزشک ممکن است برای جلو گیری از ابتلای زخم به عفونت‌های جدی باکتریایی واکسن کزاز را تجویز نماید.

این نکات را برای التیام انگشت پای شکسته رعایت کنید:

  • در حالیکه منتظر ویزیت پزشک هستید، کیسه یخ روی محلی احتمالی شکستگی انگشت بگذارید.
  • پای‌تان را بالا نگهدارید.
  • از وزن گذاشتن روی پا خودداری کنید.
  • از یک باند فشاری نرم برای پیچیدن دور پا استفاده کنید. بانداژ را خیلی سفت انجام ندهید.

نبض ما– گردآوری

منابع

راسخون، ایران ارتوپد، همشهری

 

3.3/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. amiri می‌نویسد

    سلام انگشت بزرگ پای من بعد ۴۳ روز شکستگی (باز)ورم کرده ایا این طبیعیه؟یا بایدبه متخصص مراجعه کنم؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید