زگیل کف پا و هرآنچه در این مورد باید بدانید

زگیل‌ها برآمدگی‌های کوچک پوستی هستند که به علت یک ویروس به وجود می‌آیند و بسیار مسری هستند. زگیل کف پا “Plantar warts”، زگیل های معمولی  واقع در کف پا هستند.

از آنجا که زگیل کف پا در یک منطقه فشار هستند، آنها به سمت داخل رشد می کنند و غالباً حساس و دردناک هستند. مانند سایر زگیل‌ها، آنها زائده های پوستی بی ضرر هستند که توسط یک ویروس ایجاد می شود.

نبض ما– زگیل نوعی تومور یا غده خوش خیم پوستی است که بر اثر آلودگی به ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا اچ‌پی‌وی تبدیل می‌شود.

علت زگیل کف پا

ما نمی دانیم که چرا برخی از افراد به راحتی زگیل کف پا دارند در حالی که دیگران هرگز به آن مبتلا نمی شوند. اما، متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. ممکن است این زگیل در صورت زخمی شدن خونریزی داشته باشند. در ادامه اصلی‌ترین دلایل را بررسی می‌کنیم.

عفونت ویروسی

زگیل‌های کف پایی معمولاً به دلیل عفونت ویروسی پوست کف پا به وجود می‌آیند؛ این زگیل‌ها بر اثر راه رفتن با پای برهنه در مکان‌هایی مانند دوش‌های عمومی یا رختکن به افراد منتقل می‌شوند؛ در اول ممکن است مانند پینه به نظر برسد اما دانه‌های سیاهی که مویرگ‌های خونی هستند درون زگیل مشاهده می‌شود.

همانند سایر مشکلات رایج کف پا، مانند داغ شدن کف پا و یا سوزش آن، این زگیل‌ها فرد را در حین راه رفتن آزار می‌دهند و همراه با درد است. پزشکان معمولاً این نوع زگیل‌ها را با جراحی بر می‌دارند یا توصیه می‌کنند فرد از اسید سالیسیلیک که به صورت مایع یا برچسب است، استفاده کند اما درمان طبیعی نیازی به جراحی و ریختن اسید روی زگیل ندارد و کاملاً طبیعی و به صرفه است.

انتقال از  فرد دیگر

از آنجا که زگیل کف پا توسط یک ویروس ایجاد می شود، آنها کمی مسری هستند (می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود). شما نباید لباس یا لباس زیر مشترک با کسی که دارای زگیل کف پا دارد، داشته باشید.  این زگیل ممکن است در بدن پخش شده و در مناطق دیگر بدن منتشر شود.

زگیل کف پا

درمان زگیل کف پا

این زگیل‌ها باید درمان شود چرا که آنها مسری هستند و اگر یک زِگیل کف پا سال ها درمان نشود، به ندرت ممکن است سرطانی شوند.

یک روش درمانی کامل برای زگیل کف پا وجود ندارد، زیرا ما قادر به کشتن ویروس بدون کشتن سلول های آلوده به این ویروس نیستیم. درمان بکار رفته  بستگی به محل، اندازه، نوع پوست و قضاوت پزشکی دارد.

گاهی اوقات زگیل های جدید تشکیل خواهد شد در حالی که زگیل های موجود در حال نابود شدن هستند. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که اجازه دهید رشد کنند و به اندازه کافی بزرگ شوند.

درمانی طبیعی

برای درمان زگیل پا، پوست موز را از موز جدا کنید و قسمت داخلی آن که سفید است را روی زگیل قرار دهید، پا را بانداژ کنید و یک جوراب پایتان کنید. این پانسمان را هر روز تا زمانی که زگیل از بین برود باید عوض کنید؛ پس از چند روز اثری از زگیل نخواهد بود.

مراجعه به پزشک

مهم نیست که از چه روش درمانی استفاده می شود، گاهی اوقات درمان آن با شکست مواجه می شود. همچنین ممکن است هفته ها یا ماه پس از درمان دوباره پدید آیند. در صورت عود زگیل کف پا نگران نشوید. یک وقت ویزیت از دکتر بگیرید، درمان تکرار خواهد شد، و یا از روش های مختلف برای از بین بردن زِگیل کف پا استفاده می شود.

ریسک های درمانی

  • هیچ روش درمانی تضمینی برای برداشتن زگیل وجود ندارد. حتی عمل جراحی لیزر نیز  ۱۰۰٪ موثر نیست.
  • درمان ممکن است وقت گیر  باشد و به چندین ویزیت دکتر نیاز داشته باشد.
  • در مناطق تحت درمان ممکن است ضایعات جدیدی به وجود آید که درمان را پیچیده تر می کند.
  • درمان گران است. برای هر بار درمان زگیل، باید هزینه پرداخت شود.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی بعد از درمان های متعدد زگیل با موفقیت از بین برود.

زگیل

نکاتی برای پیشگیری از زگیل کف پا

برای کاهش ابتلا به زگیل‌های پا به این توصیه‌ها توجه کنید:

  • با پای برهنه راه نروید.
  • هر روز یک جفت جوراب تمیز بپوشید و کفش‌هایتان یک روز در میان عوض کنید.
  • پاهایتان را به‌طور مرتب بشویید و آن‌ها را کاملاً خشک کنید.
  • پای کودکان را به‌طور مرتب وارسی کنید.
  • اگر شخص دیگر دچار زگیل است، از تماس مستقیم با پوستش اجتناب کنید.
  • درصورتی‌که دچار زگیل یا برآمدگی یا تغییرات پوستی دیگری شدید، به دکترتان اطلاع دهید.

نبض ما– گردآوری

منابع

نسخه، فارس، همشهری

 

3.8/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    باسلام و خسته نباشید / من کف پام یه زیگیل داشت که ریشه دار بود رفتم دکتر گفت باید با لیزر برات بردارم و چون ریشه دارد است دوباره در می اید و چند بار باید این کار را انجام دهم تا ریشکن شود . من اینکارور نکرده چند سالی گذشت. من چون تحت درمان نازایی هستم دکتر برای درمان باداری من یه دارو خارجی نوشت که به مدت سه ماه استفاده کردم در کمال تعجب متوجه شدم که زیگیل کف پام بطور کامل از بین رفته و اثری ازش نیست و الان یک سال از آن می گذره جاش زیگیل در نیامده /

    1. hedieh می‌نویسد

      سلام خانمی محبت میکنی اسم دارویی که برات تجویزشده بودروبگی تاماهم بتونیم تهیه کنیم

    2. ali می‌نویسد

      اون دارو اسمش چیه برای درمان نازایی و البته زگیل
      ویتا مین هست ؟

    3. ناشناس می‌نویسد

      میشه اسم اون دارو رو بگید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید