فواید چرت زدن در کودکان و نوپایان

کودکان نوپا در فاصله یک تا دوسالگی اغلب از دو بار چرت زدن در طول روز به یک بار چرت زدن گذر می‌کنند. این چرت زدن می تواند دارای فواید زیادی برای کودکان باشد.

نبض ما– دوران کودکی، دوران بسیار مهمی برای رشد کودک شماست، و چرت زدن زمان مورد نیاز برای رشد و جوان سازی را فراهم می آورد. در واقع، به یاد داشته باشید که نوزادان تا ۶ ماه تا ۲۰ ساعت خواب در روز را نیاز دارند، پس چرت زدن از عوامل مهم در رسیدن به این زمان زیاد است.

فواید چرت زدن برای کودکان

1- چرت زدن به رشد عاطفی کودک کمک می کند

مقاله ای در نشریه parenting اشاره می کند که کودکان نو پا که در طول روز استراحت نمی کنند، ممکن است نشانه های بیشتری از اضطراب و کاهش توانایی های شناختی (مانند حل مسئله) را نشان دهند. مطالعه ای که این یافته ها را کشف کرد گفت: خواب ناکافی در صورت نداشتن خواب کوتاه در طول روز باعث می شود کودکان نوپا پاحساسات مختلفی را از خود نشان دهند، و می تواند اختلالات خلقی مادام العمری ایجاد کند. این مطالعه کودکان نو پا محروم از خواب را مورد بررسی قرار داد، و و همان کودکان را پس از چرت زدن مورد آزمایش قرار داد. کاهش ۳۴ درصدی در “واکنش های مثبت عاطفی” در میان کودکان نو پا خسته نسبت به بعد از اندکی خوابیدن، دیده شد.

 

کودکان

2- خواب به یادگیری در دوران پیش دبستانی کمک می کند

تشویق کودکان پیش دبستانی به استراحت در کلاس درس می تواند به یادگیری و بالا بردن حافظه آنها کمک کند. به طور خلاصه، کودکانی پیش دبستانی که کمی بیشتر از یک ساعت چرت زده بودند به طور متوسط ۱۰ درصد بیشتر از کسانی که بیدار نگه داشته شدند، عملکرد خوبی داشتند. این اثر مثبت چرت زدن حتی در آزمون صبح روز بعد نیز وجود داشت.

3- استراحت در طول روز به معنی استراحت بهتر در شب است

چرت زدن در طول روز برای بزرگسالان می تواند الگوهای خواب را بر هم زند و در برخی موارد باعث بی خوابی شود. با این حال، عدم چرت زدن برای کودکان نوپا در واقع می تواند کیفیت خواب شب را بدتر کند. عدم خوابیدن در طول روز می تواند کودک را خسته و تحریک پذیر کند، و علاوه براین خواب طولانی شب را سخت تر کند. کودکان خسته می توانند پدر و مادر را نیز خسته کنند.

4- خستگی می تواند باعث کج خلقی شود

هیچ چیز بدتر از این نیست که کودک شما در کف فروشگاه شروع به گریه کردن کند چون اسباب بازی که می خواهد را برای او نمی خرید. خب، این نوع رفتار می تواند با کمبود خواب مرتبط باشد. تا حدی توانایی کودک شما را برای تعامل با دیگر کودکان می تواند به مقدار خواب آنها بستگی باشد. کودکان نو پا که به چرت زدن منظم عادت کرده اند در صورتی که چرت زدن را در طول روز از دست دهند، می توانند بیشتر تحریک پذیر شوند و بیشتر مستعد ابتلا به کج خلقی شوند.

چرا کودک از چرت زدن امتناع می ورزد؟

هر پدر یا هر مادری این سناریو را می داند. کودک نوپایتان همه علائمی را که نشان از خستگی و نیازمندی او به خوابیدن می باشد را بروز می دهد. بطوریکه خمیازه می کشد و چشمانش را می مالد، روی زمین تلپی می افتد و زمانیکه برج ساخته شده او از بلوک های خانه سازی فرو می ریزد از سرخوردگی به گریه می افتد، ولی بازهم برای چرت زدن آرام نمی شود.

توضیح این امر ساده است، اگرچه ممکن است راه حل آن این گونه نباشد: کودکان نوپا با اصرار ورزیدن برای استراحت کردن به سادگی مبارزه می کنند. چون این کودکان بسیار علاقه مند هستند به آنچه که در اطراف آنان اتفاق می افتد. کودک نوپا کنجکاو شما یک عالمه چیز برای دیدن و انجام دادن دارد و از این بیم دارد که اگر چرت بزند چیزی را از دست خواهد داد. هم چنین، کودک شما درست مثل سایر کودکان نوپا در حال آغاز درک این امر می باشد که او از شما جدا و تنها است، از اینرو هرزمان که می تواند بر استقلال خود پافشاری می کند. امتناع ورزیدن از چرت زدن روشی است که کودک نوپایتان از طریق آن کنترل را از چنگ شما بیرون می کشد.

خواب کودک

وقتی کودک چرت نمی زند چه کنیم؟

انتظارات خود را کم کنید.

بچه شما به عنوان یک نوزاد احتمالاً دو یا سه مرتبه در روز چرت می زند، ولی در حال حاضر که یک کودک نوپا است قصد دارد که به تدریج به سمت یکبار چرت زدن در روز تغییر رویه دهد.

از سازگاری روز به روز زمان چرت زدن اجتناب کنید.

کودکان نوپا به منظور احساس اطمینان کردن به یک روال یکنواخت (عادی) نیاز دارند. اگر فرزندتان هر روز اقدامات مشابهی را به انجام می رساند متوجه خواهد شد که چه چیزی مورد انتظار است و شما می توانید امیدوار باشید که او تابع تر شود. اگر کودک نوپایتان نزد خودتان در منزل به سر می برد، مطمئن شوید که او در همان مکانی چرت می زند که به هنگام شب می خوابد. به ارائه مقتضیات چرت زدن بر روی  کاناپه یا در تختخواب خودتان نپردازید. این کار به کودک کمک خواهد کرد تا تخت خودش یا تختخواب را با خوابیدن پیوند بزند و او را یاری می رساند تا سریع تر آرام شود و استراحت کند.

مطمئن شوید که کودک نوپایتان به هنگام شب تنهایی به خواب می رود. وقتی که کودک درطول زمان به خواب رفتن بدون تکان دادن، شیر دادن به او یا آرام کردن او برای خوابیدن به تنهایی در خوابیدن متبحر شود، قادر می شود تا همین کار را در طول روز انجام دهد. اگر روال عادی زمان خواب او نیز نیازمند این می باشد تا به کار انداخته شود، هم اکنون زمان شروع است.

جدی ولی خونسرد باشید.

اگرچه سروکار داشتن با کودک نوپایی که چرت نمی زند آزاردهنده می باشد، ولی بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به او نشان ندهید که شما را اذیت می کند.

خوابیدن کودکان

به این نکات حتما توجه کنید

– نشانه‌هایی را جستجو کنید که بیانگر آمادگی کودکتان برای یک بار چرت زدن در روز است، از جمله دشواری در به خواب رفتن یا بیدار شدن زودهنگام از خواب. چرت بعدارظهری کودک شما نیز ممکن دیرتر و دیرتر رخ دهد تا نهایتا بر زمان خواب شبانه اثر بگذارد.

– میزان چرت صبحگاهی کودکتان را هر روز ۱۵ دقیقه کم کنید تا زمانی که کودکتان تا وسط روز خواب نباشد.

– صبور باشید و در این روند عجله به خرج ندهید.

نبض ما– گردآوری

منابع

همشهری، نی نی بان، نسخه

 

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید