واقعیت فیلم سوسیس های کرم زده چیست؟

هر از چندگاهی فیلم هایی در شبکه های اجتماعی پخش می شود که از وجود تعدادی ((کرم)) در سوسیس ها خبر می دهند؛ اما واقعیت این کرم ها چیست و چگونه در سوسیس وارد شده اند؟

نبض ما– دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت غذایی در کانال تلگرام «علوم غذا و ایمنی مواد غذایی» نوشت:

۱- تمامی سوسیس های تولید ایران در دمای پخت حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه ی سانتی گراد به مدت یک تا دو ساعت (بسته به اندازه و حجم آنها) پخته می شوند. بنابر این هم سوسیس و هم کالباس، در هنگام پخت، پاستوریزه می شوند و هرگونه عامل بیماری زایی در آنها از بین می رود.

۲- از شرایط نگهداری این محصولات حفظ زنجیره ی سرما در حد دمای یخچالی است.

۳- بین هر دو عدد سوسیس، توسط دستگاهی به نام ((سوسیس پیچ))، فاصله ای به شکل یک گره نیم پیچ (و نه کامل) ایجاد می شود.

۴- حال اگر در هنگام بریدن فاصله ی بین دو گره سوسیس، سر آن باز شود و شرایط نگهداری آن هم نامناسب و خارج از یخچال یا در محیط های آلوده باشد، مگس ها به سوسیس به عنوان ماده ای مغذی حمله کرده و تخم های خود را در آن می گذارند. لارو این مگس ها به صورت ((کرم)) از تخم خارج می شوند که در اصطلاح به آن ((میاز گوشت)) گفته می شود.

کرم در سوسیس

۵- این لاروها از سوسیس به عنوان منبع مغذی استفاده کرده و هر چه بیشتر به عمق آن نفوذ می کنند تا زمانی که به مگس بالغ تبدیل شوند.

۶- خریداران هم، اگر سوسیس و کالباس را از مراکز غیر بهداشتی که یخچال مناسبی ندارند یا شرایط دما و بهداشت یخچال مناسب نیست، خریداری کنند، با صحنه ای شبیه به آنچه در فیلم نشان داده شد، مواجه می شوند و به اشتباه وجود این به اصطلاح ((کرم ها)) را به تولید کننده نسبت می دهند، حال آنکه تولید کننده در ایجاد این وضعیت نقشی ندارد. هر چند که تولید کنندگان برابر آیین نامه های ایمنی مواد غذایی موظفند توزیع کنندگان را در مورد نحوه ی نگهداری ماده ی غذایی تولیدی خود، آموزش دهند و در صورتی که شرایط عامل توزیع نامناسب بود، از واگذاری فراورده ی تولیدی خود به عامل توزیع خودداری کنند.

۷- به مصرف کنندگان توصیه می شود برای آن که با چنین صحنه هایی مواجه نشوند، فراورده های گوشتی را از مراکز مجاز و بهداشتی که شرایط نگهداری و زنجیره ی سرمایی را رعایت می کنند، خریداری کنند. همچنین در هنگام خرید سوسیس دقت کنند که محل جدا شدن سوسیسها از هم، پوسته اش (لفافش) از محل پیچش، باز نشده باشد. در شرایطی که وضعیت نگهداری سوسیس ها و سلامت پوشش آنها مورد اطمینان نیست، بهتر است از انواع سوسیس در بسته بندی های وکیوم خرید کنیم.

4.2/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید