نکاتی درباره ورزش در ماه رمضان

ورزش در ماه رمضان از اصول و قواعدی پیروی می کند که بهتر است در یادگیری آن بکوشیم تا با تنظیم زمان و نوع فعالیت هم به سلامت بدن خود بپردازیم و هم اعمال عبادی ماه رمضان را به جای آوریم.

نبض ما– ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هر چه انسان کامل تر باشد از فواید این ماه بیشتر بهره می برد. ورزش که همواره برای سلامتی جسم و ورح به آن سفارش شده است، در این ماه جلوه پررنگ تری یافته و می تواند نقش خود در این مهم را بهتر و بیشتر ایفا کند، ورزش در ماه رمضان نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می شود و استقامت فکری و صبر آنها را تقویت می کند

ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز را تسهیل می کند به طوری که ورزشکارانی که روزه می گیرند، کمتر دچار مشکلات گوارشی و قندخون می شوند. بنابراین ورزشکاران می توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را برای انجام فعالیت های ورزشی و حفظ ساختار بدنی به دست آورند.

در ماه رمضان افراد باید جهت سلامت قلبی – عروقی و حفظ سلامت بدن ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت متوسط انجام دهند، البته نوع ورزش افراد به شدت فعالیت و سطح آمادگی بدنی آنها بستگی دارد. انجام ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌ روی و شنا بهترین نوع ورزش در ماه رمضان هستند.

زمان مناسب برای ورزش در ماه رمضان

بسیار در ماه مبارک رمضان بعد از افطار ورزش می‌کنند. با این حال باید توجه داشته باشید که بین غذا خوردن و ورزش کردن فاصله بیندازید. حداقل باید یک ساعت فاصله بین افطار و ورزش باشد. یک استراتژی دیگر نیز این است که آخرین کاری که قبل از افطار انجام می‌دهید ورزش کردن باشد بدین ترتیب بعد از به پایان رسیدن ورزش می‌توانید غذا و آب کافی دریافت کنید. روش‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید که کدام با بدن شما سازگارتر است.

ماه رمضان و ورزش

شدت ورزش در ماه رمضان را کاهش دهید

برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد.فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می تواند موجب عطش فراوان و افت فشار خون فرد شود.با کاهش شدت برنامه ورزش  در ماه رمضان می توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال:اگر همیشه می دویدید آن را به پیاده روی سریع تبدیل کنید.یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می کردید زمان آن رابه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کاهش دهید.

تداوم در فعالیت های بدنی مهم است

نکته مهم آن است که به ورزش در ماه رمضان ادامه دهید .ثبات و تداوم فعالیت بدنی، عنصری کلیدی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است که نباید فراموش شود. با اینکه شایددر ماه مبارک رمضان ، فرصت زیادی برای ورزش و انجام تمرینات بدنی نباشد،اما همین ۲۰ دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب می کند و این گونه پس از ماه رمضان برگشتن به برنامه ورزشی عادی ساده تر خواهد بود. لازم نیست که یک ساعت تمام و به همان شدت سابق ورزش کنید، فقط همان قدر که می توانید تلاش کنید تا در طول این ماه نیز تداوم برنامه ورزشی را حفظ کرده باشید.

ورزش کردن

ورزش مناسبی را انتخاب کنید

بهترین ورزش در ماه رمضان ، شنا و پیاده روی و ورزش های هوازی پس از صرف افطار است. چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می کند. ورزش های تفریحی، ملایم و بانشاط به ویژه هوازی موجب تسریع گردش خون می شود. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می کند. درباره استفاده از مکمل های غذایی در ماه رمضان اگر سطح فعالیت بدنی کاهش یابد به مراتب از مکمل ها هم باید کمتر استفاده شود و بسته به شدت تمرین و میزان فعالیت،مصرف مکمل ها نیز باید تغییر کند.

تغذیه مناسب داشته باشید

روزه‌داران پس از افطار از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کرده و مایعات زیادی بنوشند، همچنین لازم است قبل از ورزش ۲ لیوان آب خورده و هنگام ورزش نیز آب مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود. توصیه می‌شود افراد ورزشکار و عادی از افطار تا سحر مایعات، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنند تا آب بدن آنها حفظ شود.

ورزش

ورزش های هوازی و قدرتی

به انواع ورزش هایی که به طور مستمر و طولانی مدت (بیش از ۲ دقیقه) طول می کشند و ضربان قلب در هنگام تمرین، کمتر از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب است تمرینات هوازی گفته می شود. پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا، دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.

ورزشکاران در روزهای عادی ممکن است روزی ۱ تا ۲ مرتبه به مدت ۲ ساعت فعالیت هوازی انجام داده و هفته‌ای ۳ مرتبه نیز تمرینات قدرتی انجام دهند، اما در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود فعالیت‌های هوازی را به یک نوبت ( پس از افطار )‌ کاهش داده و تمرینات قدرتی را نیز حداقل ۲ مرتبه در هفته انجام دهند.

نبض ما– گردآوری

منابع:

ایسنا، تبیان

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید