زولبیا بامیه ، خوشمزه ی پرضرر

مصرف زولبیا بامیه فواید و مضراتی دارد، اما باید درنظر داشت که مضرات استفاده از این شیرینی بیش از فواید آن است.

نبض ما– زولبیا بامیه یک خوراکی ایرانی است که به اشکال دیگر و با روش طبخ متفاوت در سایر کشورهای آسیایی به ویژه در زمان ماه رمضان تهیه می‌شود.

زولبیا بامیه باید در جعبه‌هایی به فروش برسد که این جعبه‌ها از سازمان غذا و دارو مجوز های بهداشتی لازم را دریافت کرده و بر روی بسته بندی جعبه‌ها آرم سازمان غذا و دارو باشد در غیر این صورت از مصرف آن‌ها پرهیز شود.

از فواید زولبیا بامیه فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شوند و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.

فواید و مضرات زولبیا بامیه

بر عکس فواید که مختصر است، مضرات آن بیشمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی بجز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شوند. این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آن استفاده شود. در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارند، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارند. توصیه می‌شود که در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط شود و به یک الی ۲ عدد در روز اکتفا کنید.

روش طبخ زولبیا بامیه

۱- ابتدا زعفران را در یک کاسه با مقداری آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید تا رنگ آن کاملاً باز شود.

۲- در یک قابلمه کوچک حدود یک فنجان سر پر شکر به همراه یک دوم فنجام آب ریخته و اجازه دهید تا به دمای جوش برسد. مطمئن شوید که محلول کاملاً یکدست شود و به دلیل حرارت بیش از حد نسوزد و قهوه‌ای نشود. پس از قوام آمدن شربت مقداری گلاب و زعفران به آن اضافه کنید وپس از ۳ دقیقه جوشیدن، شعله را خاموش کنیدو اجازه دهید تا محلول سرد شود.

۳- دریک ظرف دیگر یک فنجان آب به همراه مقداری شکر و کره را مخلوط کرده و اجازه دهید تا کره آب شود و یک محلول یکدست تشکیل شود.

۴- دریک تابه با حرارت کم یک یا دوفنجان آرد بسته به میزان مورد نظر تهیه زولبیا و بامیه را با مقدارکمی کره حرارت دهید تا تبدیل به یک گلوله خمیری شود و سپس از روی حرارت آن را بردارید تا در دمای اتاق سرد شود.

۵- هنگامی که خمیر به دمای اتاق رسید و کاملاً سرد شد آن را داخل یک کاسه بزرگ منتقل کرده و دو عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید، هربار یک تخم مرغ اضافه کنید تا خمیرانسجام خود را از دست ندهد، خمیر در این حالت بسیار چسبناک است، می‌توانید در این مرحله از همزن برقی استفاده کنید تا خمیر یکدستی تهیه شود.

۶- در یک تابه لبه دار مقدار زیادی روغن ریخته اجازه دهید تا روغن داغ شود.

۷- در این مرحله خمیر را به داخل قیف ریخته با سر مورد نظر خود به سرعت داخل ظرف حاوی روغن داغ بریزید. می‌توانید بسته به اندازه تابه تک تک زولبیا و بامیه‌ها را درآن شکل دهید یا همزمان چند بار از قیف استفاده کنید، نکته قابل توجه اینکه فاصله زولبیا و بامیه‌ها باید از هم زیاد باشد تا به هم نچسبند.

۸- پس از سرخ کردن هر دو روی زولبیا و بامیه‌ها (هر طرف بین دو الی سه دقیقه)، با استفاده از یک کفگیر به آرامی آن را از کاسه خارج کرده تا روغن اضافی از آن گرفته شود، سپس به سرعت و قبل از سرد شدن خمیر آن را در ظرف شربت وارد کنید تا شیرین شود.

۹- این مراحل را برای تمامی خمیر انجام دهید تا شربت و خمیرتمام شود.

در این زمان زولبیا بامیه شما آماده است و می‌توانید از آن به عنوان تزئین سفره و یک خوراکی خوشمزه در سفره‌های افطار و مهمانی‌ها استفاده کنید.

قیمت زولبیا بامیه

رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: براساس مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قیمت هر کیلوگرم زولبیا بامیه ماه مبارک رمضان امسال از نوع درجه یک ۱۲۰ هزار ریال و درجه دو ۱۱۵ هزار ریال است. قیمت زولبیا بامیه سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار ریال بود که امسال این نرخ با هشت درصد رشد به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار ریال رسیده است که حدود یک هزارریال افزایش نشان می دهد. قیمت های پیشنهادی اتحادیه قنادان برای هر کیلوگرم زولبیا و بامیه به کمیسیون اتاق اصناف بیش از این بود که پس از بررسی و آنالیز کارشناسی این نرخ تصویب و ابلاغ شد. قیمت زولبیا و بامیه در سطح شهرهای مختلف متفاوت است اما به طور معمول نرخ این محصول در شهرهای بزرگ مشابه تهران تعیین می شود.

نبض ما- گردآوری

منابع

ایسنا، باشگاه خبرنگاران، برترین ها

 

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید